לא קל בעסקי המוזיקה

ע״י

אפל מיוזיק עדיין לא יצא מתקופת הניסיון החינמית המתפרשת על פני 3 חודשים וכבר יש המנסים להעריך האם השירות הוא הצלחה או כישלון.

 

 

Apple Music

שירות המוזיקה המחודש של אפל הושק בצעד יוצא דופן מבחינת אפל, כשנראה שמי שניצח על נושא השיווק של השירות הם קבוצת המנהלים של חברת ביטס הכוללת את: ג'ימי איובין, איאן רוג'רס, טרנט רזנור ואנדרה יונג, אותה אפל רכשה לפני קצת יותר משנה, במטרה להחזיר את פועלה של אפל בתחום המוזיקה לתקופת הזוהר של תחילת שנות ה- 2000. ואכן קל לראות כיצד הבליץ השיווקי של אפל מיוזיק בערוצי התקשורת השונים ובעיקר ברשתות החברתיות מזכירות את הבאז השיווקי שביטס יצרה סביב ליין המוצרים שלה ושירות המוזיקה שלה, בעת השקתו. בליץ זה כולל שימוש באמנים וזמרים מוכרים ופופולריים לפרסום השירות ואפל אפילו הרחיקה ללכת ושינתה את השם של פסטיבל המוזיקה השנתי שלה מאיטיונס פסטיבל, לאפל מיוזיק פסטיבל. כמו כן מספר אמנים וזמרים השיקו תכנים באופן בלעדי בשירות המוזיקה של אפל, ביניהם אמינם ודר. דרה (אנדרה יונג) שהשיק את אלבום הסולו השלישי (והאחרון שלו) באופן בלעדי באפל מיוזיק, אחרי 14 שנות בצורת. בהתאם לכך ולאור העובדה שמדובר באפל, כל העיניים נשואות בציפייה לראות האם מאמציה של ענקית הטכנולוגיה להחזיר עטרה ליושנה בתחום המוזיקה יצליחו, ואין דבר טוב יותר מאשר מספרים כדי לנסות ולהבדיל בין הצלחה לכישלון.

בהתאם לכך בשבועות האחרונים הגיעו לרשת כל מיני דיווחים שניסו להציג מספרים לגבי שירות המוזיקה של אפל כשהם מציינים כי כ- 5 שבועות אחרי השקת השירות, נרשמו אליו כ- 10 מיליון משתמשים. אדי קיו, סגן הנשיא הבכיר באפל לתחום שירותי האינטרנט ומי שאחראי על אפל מיוזיק, התייחס למספרים הללו כשהוא מתקן אותם, תוך כדי שהוא מציין שלמעשה לשירות נרשמו כ- 11 מיליון משתמשים, שכש- 2 מיליון מתוכם בחרו להרשם לתוכנית המשפחתית של אפל מיוזיק המאפשרת בעלות של כ- 15$ בחודש לאפשר לעד 5 בני משפחה להשתמש בשירות, זאת במידה וכולם נמצאים תחת אותה קבוצת משפחה המוגדרת ב- iCloud. קיו ציין שההענות לשירות היו מעל ומעבר למה שהחברה ציפתה, אולם לא מעט בעלי דיעה ציינו שלאור העובדה שמדובר בשירות שמאפשר תקופת התנסות חינמית למשך 3 חודשים, מדובר במספר די מאכזב של משתמשים.

לא ברור מה גורם למשתמשים להרתע מהשירות ה(כמעט) בינלאומי, אולם ניתן למצוא מספר סיבות לכך. הראשונה היא הביקורות הדי צוננות לשירות שהתייחסו בעיקר לממשק המבלבל והעמוס של אפל מיוזיק שדוחס את כל מכלולי השירות: המלצות מותאמות אישית, רדיו אינטרנטי הכולל את תחנת ביטס 1 ואת שירות קונקט. לתוך אפליקצית המוזיקה המובנית של iOS החל מגרסה 8.4. הסיבה השניה נעוצה ככל הנראה בגרסה 8.4 עצמה, כאשר למרות שאחוזי האימוץ של גרסה 8 באופן כללי עברו את רף 85%, לא ברור מה החלק היחסי של גרסה 8.4, כך שיתכן מאוד שיש מספר לא מבוטל של משתמשים שכלל לא שדרג את המכשירים שלהם לגרסה העדכנית. הסיבה השלישית נעוצה בלא מעט בעיות טכניות שזכו להדים די צורמים ברחבי האינטרנט ובעיקר בשימוש עם אפל מיוזיק ביחד עם שירות iTunes Match, כאשר משתמשים רבים והבולט שבהם הוא Jim Dalrymple מהבלוג The Loop הביעו את מורת רוחם מבעיות שהם חוו בשימוש עם השירות, כשבאופן אירוני Dalrymple המזוהה כאחד מאושיות האינטרנט האוהדות את אפל הביע את זעמו על השירות וציין שהוא לא יחזור אליו עד שהבעיות יתוקנו, ובינתיים הוא ימשיך להשתמש ב- Spotify. הפוסט שלו זכה להדים רבים ברשת ואף הביא את צוות יחסי הציבור של אפל לפנות באופן ישיר אל Dalrymple ולהביא אותו לאפל, במטרה לנסות ולפתור את הבעיות הטכניות שהוא חווה.

אין ספק שכל אלו ועוד פגעו לא מעט בתדמית של אפל מיוזיק, ולא היטיבו עם התדמית של שירותי האינטרנט של אפל בכללם.

דו"ח יחסית חדש שפורסם על ידי חברת MusicWatch, בהתבסס על סקר שנערך בתחילת חודש אוגוסט על כ- 5000 משתמשים בארה"ב בגילאים 13 ומעלה, גילה שכ- 77% מכלל משתמשי iOS בארה"ב מודעים לקיומו של שירות המוזיקה של אפל, דבר שלא מפתיע כלל וכלל, לאור השיווק האינטנסיבי שהשירות זוכה אליו בעיקר בארה"ב. הדו"ח של MusicWatch מגלה נתונים, לפיהם מבין אלו שנרשמו לשירות (11 מיליון), כ- 48% כבר לא עושים בו שימוש ו- 61% סגרו את חידוש המנוי האוטומטי של השירות, שאמור להתחיל ולגבות את מחיר המנוי ברגע שתסתיים תקופת ההתנסות החינמית בסוף חודש ספטמבר. למעשה לפי הדיווח הנ"ל עולה שרק 11% מאלו שנרשמו לשירות, עושים בו שימוש על בסיס קבוע. מה שכן מבין אלו שמשתמשים בשירות כשני שליש ציינו שהסבירות שהםם ישלמו על השירות בתום תקופת ההתנסות היא גבוהה מאוד או גבוהה. כמו כן עולה כי שליש ממשתמשי השירות מאזינים לתחנת הרדיו: ביטס 1 ועושים שימוש בקונקט. מה שכן נראה כי השירות לא התגלה כמושך במיוחד עבור קהל המשתמשים של שירותי מוזיקה מתחרים חינמיים כשרק 11% מהמשתמשים ה"חינמיים" של Spotify וכ- 6% מהמשתמשים של פנדורה עושים גם שימוש באפל מיוזיק. אולם מנגד התגלה כי כמעט שליש ממנויי שירות הפרימיום של Spotify, שמשלמים כ- 10$ בחודש, מתנסים עם שירות המוזיקה של אפל.

אפל הגיבה לפרסום הדו"ח כשהיא מציינת כי 79% מאלו שנרשמו לשירות עושים בו שימוש, דבר שמפריך את נתוני הדו"ח של MusicWatch, או לחילופין מביא להבנה כי נתוני השימוש באפל מיוזיק בארה"ב בלבד, לא מעידים על היקף השימוש בשירות המוזיקה ה(כמעט) בינלאומי.

beats-1-android

מעבר לכך ברור שרק כאשר תקופת הניסיון הראשונה והחינמית תסתיים, יהיה ניתן למדוד את מידת ההצלחה של שירות המוזיקה של אפל, כשבינתיים מדיווחים שונים עולה כי חברות המוזיקה די מרוצות מההתקדמות של השירות בינתיים וכי הן אישרו לאפל להשיק תחנות רדיו נוספות, זאת לאור ההצלחה הדי גדולה של ביטס 1, כשיתכן מאוד שאפל תרצה לדחוף את תחנות המוזיקה גם לצד השני של העולם ולהשיק תחנת ביטס 2 – שתשדר לקהל המאזינים באוסטרליה ובאסיה. חשוב לציין שעד כה פועלה של אפל בתחום המוזיקה לא נעשה במטרה לייצר רווח משמעותי עבור החברה, דבר שלא קרה גם גם בימי הזוהר וההצלחה של האיטיונסטור, אלא לתת ערך מוסף למוצרים של אפל ובפרט לאור החשיבות הגדולה שאפל רואה בתחום המוזיקה.

להמשך דיון

 

מקורות: Businesswire, The Verge ו- USAtoday
עריכה, תרגום ותוספות: natisho