מה צופן העתיד למכשירי האייפון?

ע״י

הביקוש העצום למכשירי האייפון 6 הפתיעו את כולם, למעט אולי אפל. אולם אנליסטים מתלבטים האם המגמה תמשיך גם עם ליין ה- 6s? או שמא מדובר בזינוק זמני.

 

 

iPhone 6 and iPhone 6 plus

בחודשים לפני השקת מכשירי האייפון 6, אנליסטים רבים העריכו שהשקה של מכשירי אייפון גדולים יותר יביאו לגל שדרוג נרחב בקרב משתמשי האייפון, וגם ידברו למשתמשי אדרואיד רבים ובפרט לאלו שגודל המסך הוא פקטור חשוב מבחינתם, כשביניהם יש גם לא מעט משתמשי אייפון לשעבר שנטשו את מכשירי הסמארטפון של אפל לטובת המסך הגדול יותר. טים קוק גם חזה זאת, כשבראיונות רבים ציין המנכ"ל של אפל כי מכשירי האייפון 6 יביאו ל"אמא של כל השדרוגים". ואכן נראה כי הביקוש העצום למכשירי האייפון הפתיע את כל האנליסטים כאשר הצמיחה שמכירות האייפון 6 יצרו, הייתה של יותר מ- 30%, הרבה יותר מהצמיחה שהניבו מכשירי האייפון 5 וה- 5s שהם היו מוצלחים למדי, כשה- 5s גם הפך להיות הסמארטפון הפופולרי ביותר בעולם ברבעון.

כעת כאשר אנחנו נמצאים ממש לפני הצגת מכשירי האייפון החדשים, עולות ספקות חדשות לגבי היכולת של אפל לחזור על השגי השנים הקודמות ובפרט על ההשגים של מכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס. באופן די ברור הפעם ההצלחה של מכשירי האייפון נקשר באופן משמעותי עם המצב הכלכלי בסין, זאת הודות לעובדה שבשנים האחרונות סין הפכה להיות השוק השני בחשיבותו עבור אפל (אחרי ארה"ב), כשרבים וביניהם גם טים קוק מעריכים שתוך זמן קצר סין תהפוך להיות השוק הגדול ביותר עבור אפל. מי שהיה ראשון לנבא שחורות היה האנליסט Ming-Chi Kuo הידוע מחברת KGI, שבדו"ח למשקיעיו ציין כי הוא מנמיך את הציפיות שלו מהמכירות של מכשירי האייפון 6s וה- 6s פלוס תוך כדי שהוא חוזה שברבעון האחרון של 2015 (שאפל מתייחסת אליו בתור הרבעון הראשון) החברה תמכור בין 65 מיליון ל- 75 מיליון מכשירי אייפון. תחזית זו שמה את הצמיחה של המכירות של מכשירי האייפון ברבעון ההשקה של מכשירי האייפון החדשים לשלילית בעיקר ובמקרה הטוב ל- 0, ביחס לרבעון המקביל של 2014. Kuo טוען כי התחזיות שלו נובעות מכך שלדעתו הפיצ'רים החדשים של מכשירי האייפון 6s, שצפויים להסתכם בשדרוגי חומרה בכל האספקטים של המכשיר ולהציג את טכנולוגיית ה- Force Touch, לא יהוו גורם אטרקטיבי דיו להביא את המשתמשים לשדרג או לנטוש למכשירי האייפון החדשים.

בניגוד ל- Kuo חברות האנליטיקה השונות דווקא מאמינות כי מכשירי האייפון ימשיכו לצמוח גם השנה. חברת IDC ציינה לאחרונה בדו"ח שהיא שיחררה כי לטענתה המצב הכלכלי בסין, לצד העובדה שהיקף הגידול במכירות מכשירי הסמארטפון בסין צנחו מכ- 20% לפני כשנה לכ- 2% בחודשים האחרונים ישפיעו בעיקר על המכירות של מכשירי האייפון. בהתאם לכך IDC צופה שמכשירי האייפון החדשים לא יצליחו לשנות את מאזן הכוחות בין מכשירי האייפון לבין מכשירי האנדרואיד, ששולטים בכ- 80% מכלל שוק הסמארטפונים בעולם. IDC חוזה כי המצב הזה לא ישתנה בשנים הקרובות, ולפחות עד לשנת 2019 ואפילו השקת אייפון 6c או אייפון "מוזל יותר" מבית אפל, לא יצליח להעלות את נתח השוק של מכשירי האייפון באופן ניכר. תחזית זו היא מנוגדת להישגים של מכשירי האייפון 6 שמאז השקתם הצליחו לגנוב מפלטפורמת האנדרואיד משתמשים רבים, כמעט בכל השווקים הגדולים בהם אפל פועלת.

9-3-2015 5-19-44 PM

באופן מעניין זמן לא רב אחרי ש- IDC שיחררה את הדו"ח שלה, טים קוק שלח מכתב לג'ים קריימר – אושיה בתחום הכלכלי – בו הוא ציין בפניו שהמצב הכלכלי בסין לא משפיע על המכירות של מכשירי האייפון ולמעשה החודשים יולי ואוגוסט היו בין החודשים הטובים ביותר מבחינת מכירות מכשירי האייפון בסין.

חברה נוספת שנתנה את התחזית שלה היא חברת Kantar, שבדומה ל- IDC צופה שהמכירות של מכשירי האייפון 6s והאייפון בפרט ימשיכו לצמוח, כשלדעתה למכשירי הסמארטפון של אפל יש עוד מקום רב לכך. Kantar מציינת שהגישה הפסימית של אנליסטים רבים נובעת מכך שהם לא שמים דגש על מחזורי השדרוג של משתמשי הסמארטפון שעומדים בארה"ב על ממוצע של כ- 25 חודשים. כמו כן עולה שכ- 30% ממשתמשי האייפון בארה"ב רכשו את המכשירים שלהם לפני יותר משנתיים, כך שהם מועמדים באופן טבעי לשדרג את המכשירים שלהם השנה, ולאור העובדה שאחוזי הנטישה של מכשירי האייפון הם נמוכים למדי – סביר להניח שרוב המשתמשים הללו ישדרגו את המכשירים שלהם למכשירי אייפון חדשים יותר, קרי מכשירי אייפון 6 או 6s. נתונים אלו עומדים בקו אחד עם נתונים שפרסמה אפל בדו"חות הרבעונים האחרונים שלה, בהם החברה ציינה שרוב אלו שרכשו את מכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס הם סוויצ'רים מפלטפורמת האנדרואיד ומשתמשי סמארטפון חדשים, שרכשו את מכשיר הסמארטפון הראשון שלהם.

נראה כי מסיבה זו של ממש, בניגוד לפועלה של אפל עם מכשירי האייפון 5s וה- 5c, כשהאחרון החליף את האייפון 5 כדי לדחוף למכירות חזקות יותר של מכשירי האייפון, השנה אפל לא תפעל באופן דומה עם מכשירי ה- 6 וה- 6s, מאחר והחברה צופה שגם אם משתמשים רבים לא יראו בפיצ'רים החדשים של האייפון 6s כאטרקטיביים דיים, שהרי המחירים המוזלים יותר של מכשירי ה- 6 וה- 6 פלוס יהפכו את ליין מכשירי האייפון הפופולרי לאטרקטיבים דיים וידחפו את המשתמשים לרכוש את המכשירים הללו. כך או כך אפל תראה היקף מכירות גדול של מכשירי אייפון, גם אם התמהיל בין המכירות של ה- 6s לאלו של ה- 6 לא יהיה לטובת ה- 6s באופן ניכר.

19 Sep 2014, London, England, UK --- London, United Kingdom. 19th September 2014 -- Hundreds of people queue in front of Apple store on Regent's street to buy the brand's new smartphone, the iPhone 6, London, UK. -- Thousands of fans have been queuing overnight near the Apple story in London to get their hands on brand's latest product, the iPhone 6, which is available in the UK from September 19. Zoltan Wiettchen from Hungary was the first to buy the product. --- Image by © Michael Tubi/Demotix/Corbis

אפל מבחינתה מתכוננת לרבעון השקה גדול מאוד מבחינת מכשירי האייפון, כשלפי דיווחים בנושא החברה מצפה להיקף מכירות של כ- 90 מיליון מכשירים ברבעון ההשקה של מכשירי ה- 6s והחגים. ראיון של סוכנות הידיעות רויטרס עם Mitsuru Homma מנכ"ל חברת Japan Display, שהיא אחת מספקיות המסכים הגדולות של אפל עבור מכשירי האייפון, רמז Homma שהלקוחה הגדולה ביותר של החברה (אפל) מעלה את היקפי המסכים שהיא דורשת ואף מגדילה את ההזמנות של המסכים. מה שכן Homma לא ציין האם מדובר במסכים של מכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס או במסכים של האייפון 6s וה- 6s פלוס. אולם כאמור השורה התחתונה זה לא ממש משנה.

בסופו של דבר למרות שאתרי חדשות רבים מנסים להציג את אפל כחברה שנמצאת מול אתגר משמעותי במטרה להציל את עצמה, המציאות בשטח היא רחוקה מאוד מכך ובעוד יהיה מעניין לראות עד כמה מכשירי האייפון 6s יהיו אטרקטיביים, אין ספק שההצלחה של מכשירי האייפון רק הולכת להמשיך וסביר להניח שגם להתחזק.

להמשך דיון

 

מקורות: רויטרס,  Kantar ו- IDC
עריכה, תוספות ותרגום: natisho