שירות המוזיקה של אפל בדרך לארץ

ע״י

דיווח של האתר גלובס מגלה שאפל צפויה להשיק את שירות המוזיקה – אפל מיוזיק – בתחילת השנה הבאה. במקביל קוק מגלה שלשירות יש כבר לא מעט מנויים.

 

 

Apple Music

למרות שאפל הכריזה בריש גליי ששירות המוזיקה – אפל מיוזיק – אותו החברה הציגה לראווה באירוע ה- WWDC האחרון, במקטע שהיה קצת מוזר, קצת מאולתר וארוך מעבר לדרוש, הוא שירות בינלאומי שיושק ברחבי העולם, השירות לא הגיע לקהל המשתמשים הישראלי. ומי שרצה להשתמש בשירות הם משתמשי האייפון הישראליים שיש להם חשבון איטיונס אמריקאי, או כאלה שפתחו חשבון חדש שכזה – על כל הכרוך בנושא. באופן די ברור הדבר העלה את חמתם של המשתמשים הישראליים שהתרגלו בעל כורחם להיות מנותקים משירותי תוכן אינטרנטיים בין אם מדובר בנטפליקס (שלפי השמועות גם תעשה עלייה לארץ), Spotify, Hulu ועוד. כעת האתר גלובס מדווח שלפי מקורותיו השירות צפוי להיות זמין לקהל המשתמשים הישראלי ברבעון הראשון של 2016, מה שיאפשר לקהל המשתמשים המקומי לגשת לתכני השירות שמאפשרים סטרימינג מקטלוג נרחב של מוזיקה שכולל גם לא מעט מוזיקה ישראלית מכל מכשיר בליין המוצרים של אפל, החל מהשעון, ממשיך במכשירי האייפון, האייפוד טאץ' והאייפד וכלה במק / PC (דרך איטיונס). אפל אפילו עובדת על אפליקציה של אפל מיוזיק לקהל משתמשי האנדרואיד זאת במטרה להרחיב את היצע התכנים של השירות גם לפלטפורמה המתחרה.

כמו כן השירות מציע תחנות רדיו אינטרנטיות המבוססות על ז'אנרים שונים וכן את תחנת הרדיו "ביטס 1", עליה ממונה Zane Lowe – שדרן רדיו עטור שבחים ופרסים אותו אפל קטפה מתחנת הרדיו הבריטית הפופולרית BBC1.

יש לציין שבניגוד לשירותי מוזיקה מתחרים, ובראשם Spotify, המציעים גם מנוי חינמי המבוסס על מודל הפרסומות, השירות של אפל מיוזיק הוא בתשלום בלבד ובעלות של 9.99$ למנוי בודד ו- 14.99$ למנוי משפחתי המונה עד ל- 6 אנשים המקושרים דרך פיצ'ר ה- Family Sharing. לפי הדיווח של גלובס המחיר ישוקף באופן דומה בארץ כאשר יתכן מאוד שאפל תתמחר את השירות במחיר נמוך יותר בשקלים, כמו שהיא עושה בחנות ה- iTunes כיום, דבר שהחל בשנת 2012, אז אפל השיקה את חנות האיטיונסטור לקהל המשתמשים הישראלי, בו ניתן לרכוש שירים בודדים תמורת מחיר של בין 0.69$ ל- 1.29$ (בין 3 ל- 4 שקלים) או אלבומים מלאים במחיר שנע בין 6.99$ ומעלה המשוקפים בשקלים בין 20 ל- 50 ש"ח. חנות האיטיונסטור כוללת גם סרטים בעלות השכרה של 18 ש"ח כשניתן גם לרכוש אותם בכ-60 ש"ח.

Apple Music

למרות הביקורת הרבה שמופנית מול אפל לגבי היצע השירותים החסר שלה עבור קהל המשתמשים הישראלי, נראה כי בפועל החברה מציגה את היצע השירותים והתכנים הנרחב ביותר לקהל המשתמשים בישראל, כאשר המתחרות העקריות שלה: גוגל, מיקרוסופט ואמזון, לא מציעות את התכנים שלהם לקהל המקומי, אולי למעט מיקרוסופט – אולם גם זה בהיקף מצומצם בלבד. בהתאם לכך נראה כי המתחרים של אפל מיוזיק בישראל יהיו שירותי מוזיקה מקומיים כמו: פלאפון מיוזיקס, סלקום ווליום ואורנג' MyBeat, אשר דמי המנוי שלהם עומדים על כ-20 שקל לחודש.ושירותי המוזיקה בסטרימינג הבינלאומיים: Tidal ו-rdio, שגם לא מציעים מנוי חינמי ועלות חודשית של מנוי לשירותים אלו עומד על כ- 30 שקל לחודש, אם כי Tidal שלפי השמועות עשויה להמכר לסמסונג, מציעה גם מנוי יוקרתי יותר המאפשר גישה לתכני מוזיקה lossless – באיכות קידוד גבוהה.

למרות שהשירות הוא אינו חינמי, אפל מיוזיק מציע 3 חודשי התנסות בחינם, מה שמקטין את המחיר של המנוי (לפחות לשנה הראשונה), ומאפשר להתנסות עם השירות לפני שמחליטים האם להמשיך עימו או לא. בחודש ספטמבר האחרון תמו 3 חודשי ההתנסות הראשונים לשירות שהושק במהלך חודש יולי ולפי דבריו של טים קוק השירות מונה כיום כ- 6.5 מיליון מנויים בתשלום, ועוד 8.5 מיליון מנויים שנמצאים בתקופת ההתנסות החינמית שלהם. יש לציין ש- 3 חודשי ההתנסות הם אישיים, כך שכל מנוי זוכה להם ברגע שהוא נרשם לשירות בפעם הראשונה. לאור דבריו של טים קוק נראה כי יחס ההמרה (Conversion) מלקוחות מתנסים למנויים בתשלום של אפל מיוזיק עומד על כ- 50%, זאת כשבחודש אוגוסט אפל דיווחה שלשירות יש כ- 11 מיליון משתמשים שכאמור נמצאו בתקופת ההתנסות שלהם. כמו כן יש לציין ששירות המוזיקה של אפל הוא מבין שירותי המוזיקה היחידים שמאפשרים חבילה משפחתית במחיר כה אטרקטיבי, שהופך למשתלם במיוחד ברגע שבשירות משתמשים 2 אנשים (זוג) או יותר.

Apple music

בתחילת דרכו של השירות, משתמשים רבים התלוננו על באגים כאלה ואחרים וממשק משתמש קצת מבולגן. אולם נראה שמאז אפל עבדה על הנושא, ששופר רבות בחודשים שחלפו מאז שהשירות הושק בין אם תיקונים מצד שרתי השירות, או בממשק המשתמש בגרסה 9.

להמשך דיון

 

מקורות: גלובס ו- WSJ
עריכה, תרגום ותוספות: natisho