האפל TV החדש מגיע

ע״י

אחרי הרבה מאוד שמועות והצגה מרשימה למדי של מכשיר המדיה הסלוני החדש באירוע ספטמבר, המכירות של האפל TV 4 מתחילות היום ועימן פרק חדש.

 

 

Apple TV 4

בחודשים (ואולי אפילו שנים) שקדמו לאירוע המדיה האחרון של אפל שהתקיים בחודש ספטמבר, השמועות לגבי הדגם הבא של מכשיר המדיה הסלוני של אפל, שבמשך שנים נחשב וכונה על ידי החברה בתור "תחביב" עלו באופן ניכר. הסיבה לכך הייתה השינוי המשמעותי שהאפל TV היה אמור לקבל, בעיקר מבחינת הממשק, הפונקציונליות והתכנים שלו. ואכן אפל ענתה (כמעט) על כל הציפיות עם המכשיר החדש שאומנם לא מגיע עם עיצוב חדש, אולם מכיל בתוכו שינויים רבים מאוד: החל בממשק המשתמש שכעת מבוסס על מערכת הפעלה חדשה בשם tvOS – שממשיכה להתקיים על גבי iOS – המכילה עיצוב חדש ומרשים, חיפוש אוניברסלי ואקוסיסטם של אפליקציות שיאפשרו למפתחי צד ג' לפתח אפליקציות משלהם ולהציג אותם עבור האפל TV החדש. למעשה באירוע ספטמבר אפל, כהרגלה, לא ציינה את תאריך ההשקה של המכשיר. במקום זאת החברה ציינה שהאפל TV החדש יתחיל להמכר בסוף חודש אוקטובר, ובראיון שנערך לאחרונה עם טים קוק בכנס של הוול סטריט ג'ורנל, ציין המנכ"ל של אפל כי החברה תחל את מכירת המכשיר השבוע. ואכן היום (יום שני ה- 26.10) אפל צפויה להתחיל ולמכור את מכשירי האפל TV החדשים, תחילה באתר האונליין שלה, ובהמשך גם בחנויות האפלסטור ואצל המשווקים והמפיצים המורשים.

בהתאם לכך בשבוע שעבר אפל שלחה מייל לקהילת המפתחים שלה, וציינה בפניהם שהם יכולים להתחיל ולהגיש את האפליקציות הייעודיות שלהם עבור האפל TV החדש. יש לציין שרק האפל TV החדש יגיע עם מערכת ההפעלה המחודשת tvOS, כשהדגמים הישנים יותר של הדור השני והשלישי יזכו לעדכונים קלים בלבד וככל הנראה לתכנים נוספים בהמשך דרך, זאת כאשר אפל ממשיכה למכור את האפל TV דור 3 במחיר של 69$. למעשה רק בשבוע שעבר משתמשי האפל TV 3 זכו לקבל ערוצים נוספים לחבילת הערוצים הקיימים במכשירי האפל TV, שבשנה האחרונה צמחה באופן ניכר. הערוצים החדשים כוללים את: ערוץ NBC, ערוץ CBS ואת ערוץ Made to Measure (או בקיצור M2M) שכאמור מצטרפים לערוצים הקיימים, ומעבים את היצע התכנים שמכשירי האפל TV הישנים (דור 2 ו- 3) כוללים.

file-oct-20-12-24-07-pm

ערוצים אלו יהיו זמינים כמובן גם למשתמשי האפל TV החדש המושק היום, כשלצד ערוצי התוכן שיהיו זמינים, סביר להניח שנראה גם לא מעט אפליקציות ייעודיות שיושקו עבור מכשיר המדיה הסלוני החדש, בהתאם לאסטרטגיה של אפל שציינה באירוע המדיה כי העתיד של הטלויזיה הם אפליקציות. מה שכן לפחות בתחילת הדרך האפליקציות והמשחקים שיהיו זמינים עבור האפל TV החדש, יהיו מוגבלים מבחינת הנפח שלהם לכ- 200MB בלבד, אם כי אחרי התקנת המשחק/אפליקציה, יהיה ניתן להוריד עוד תוכן נדרש במקבצים של 2GB עד לנפח כולל של 20GB. מבחינה זו אפל רוצה לשמור על חווית שימוש טובה ככל הניתן במכשירי האפל TV החדשים שיגיעו עם נפח אחסון של 32GB במחיר של 149$ או של 64GB במחיר של 199$, ולוודא שהמפתחים לא יציגו אפליקציות ו/או משחקים עם נפח עצום שיסתום את כל נפח האחסון של המכשיר, אלא שהניצולת של האחסון תהיה אופטימלית ולשם כך המפתחים יכולים להשתמש בטכנולוגיות החדשות שאפל הציגה לאפסטור עם גרסה 9, שכוללות דברים כמו App Thinning ועוד שמאפשרים להוריד תכנים בהתאם לצורך (On Demand).

סיבה לנוספת להגבלות שכאלה על המפתחים, היא שמועות לגבי שירות תכנים נרחב יותר שאפל צפויה להציג במהלך 2016, שיכלול חבילת ערוצי תוכן ומדיה שיוכלו להחליף באופן כזה או אחר את חבילת ערוצי הכבלים, ככל הנראה תחילה עבור קהל המשתמשים האמריקאי. שירות שכזה יצריך לא מעט מקום לאחסון תכני המדיה באופן מקומי על המכשיר, ובהתאם לכך אפל לא רוצה שיווצר מצב בו הורדה של אפליקציה ו/או משחק כבד יפריעו לחווית השימוש בשירות שכזה. למעשה בחודשים האחרונים נראה שאפל שמה דגש הולך וגובר על נושא התכנים עבור מכשירי האפל TV, כשכפי שצוין זכו לקבל ערוצי תוכן נוספים. אולם נראה כי אפל גם שוקלת על הצגת תכנים משלה, במטרה לתת ערך מוסף לחבילת התוכן הנ"ל ולמכשירי האפל TV בכלל.

דיווח של האתר Variety מגלה שבקיץ האחרון אפל הציעה מחיר די גבוה על הצוות של תוכנית הטלויזיה הפופולרית Top Gear (טופ גיר), שעזבו את ה- BBC אחרי מחדל בו היה מעורב אחד מהדמויות הראשיות בסדרה – ג'רמי קלארקסון. בסופו של דבר אמזון הצליחה לסגור עם הצוות עסקה (ככל הנראה יקרה מאוד) ומאז נראה כי ענקית התוכן והמקעונאות המקוונת מתכוננת לעונה הראשונה של הצוות שכולל את ג'רמי קלארקסון, ג'יימס מאי וריצ'רד האמונד. מהלך זה מצידה של אפל, שלא זכה לאישור רשמי, עשוי להעיד שאפל שקלה להכנס לעסקי התוכן בעצמה כפי שלאחרונה עשו לא מעט שירותי תוכן מקוונים ביניהם אמזון, הולו וכמובן נטפליקס שראתה הצלחה גדולה עם סדרות מקוריות כמו: בית הקלפים, כתום הוא השחור החדש ולאחרונה דרדוויל. תכנים בלעדיים אלו מהווים כוח משיכה גדול מאוד של הצופים לעשות מנוי לכל השירות עצמו בגלל הסדרה האהובה עליהם בין אם מדובר במשחקי הכס (של HBO), או סדרה אחרת. בסופו של דבר אפל החליטה ככל הנראה שלא ללכת בכיוון זה, יתכן מאוד מחשש שלא להרחיק שותפות כמו נטפליקס והולו. כשמצד שני סיכויי ההצלחה של מהלך שכזה, שהוא אינו מובנה ב- DNA של החברה יכולים להיות נמוכים – בדומה לניסיון של מיקרוסופט לבנות סטודיו עצמאי לתכנים טלויזיוניים עבור קונסולת ה- X-Box.

Apple TV 4

אין ספק שיהיה מעניין לראות כיצד האפל TV החדש יתקבל בשוק והאם העדכונים המשמעותיים שאפל בצעה במכשיר המדיה הסלוני שלה, אכן יהפכו אותו להצלחה גדולה יותר ויבססו את מעמדה של אפל בזירה הסלונית, זירה שהופכת לצפופה יותר ויותר כששחקניות כמו אמזון, גוגל, מיקרוסופט ועוד כבר מתחרות בה ובאופן די מוצלח. כמובן שהאפל TV החדש לא מסתמך רק על תכנים ו/או על ממשק חדש, אליו יתלווה גם שלט חדש בעל ממשק טאץ' וחיישני שליטה ובקרה. אלא גם על סירי – העוזרת הוירטואלית של האקוסיסטם של אפל – שתעצים את חווית השימוש במכשיר.

להמשך דיון

 

מקורות: Variety והוול סטריט ג'ורנל
עריכה, תרגום ותוספות: natisho