שליש מרוכשי האייפון ברבעון האחרון היו משתמשי אנדרואיד

ע״י

אפל מדווחת את תוצאות הרבעון האחרון שלה ומגלה על תוצאות שיא (שוב) הנובעות מגידול במכירות האייפון שמגיע לא מעט בזכות סוויצ'רים מאנדרואיד.

 

 

Financial_report_Q4_-2015_1

אמש אפל דיווחה על תוצאות הרבעון שלישי שלה לשנת 2015, כשיש לציין שמבחינתה של אפל מדובר ברבעון הרביעי לשנת 2015 – מהסיבה שאפל מתחילה את השנה הפיסקאלית שלה בחודש אוקטובר. תוצאות הרבעון ממשיכות לשבור שיאים מבחינתה של אפל שדיווחה שמדובר ברבעון שיא נוסף עבור הרבעון הרביעי המסתיים בחודש ספטמבר בו אפל ראתה הכנסות של 51.5 מיליארד דולר ורווח נקי של 11.1 מיליארד דולר. זאת בהשוואה לרבעון המקביל של השנה שעברה בו אפל ראתה הכנסות של 42.1 מיליארד דולר ורווח נקי של 8.5 מיליארד דולר. כך שתוצאות השנה מציגות גידול של 22% בהכנסות ושל יותר מ- 30% ברווח הנקי שמעלה את היקף המזומנים של אפל לכדי 206 מיליארד דולר(!!!). אפל פגעה ברף העליון של התחזיות שהיא פרסמה ועמדה בציפיות של האנליסטים מוול סטריט שלמדו בשנתיים האחרונות לפרק את התחזיות המדויקות של אפל לכדי הערכות לגבי המכירות של מכשירי האייפון, האייפד והמק שהמשיכו במגמה שלהם באופן די מדויק, כשמכירות האייפד ממשיכות לרדת, בעוד המכירות של מכשירי האייפון והמק ממשיכות לצמוח – למרות הספקות של אנליסטים ביכולתם של מכשירי האייפון 6s להמשיך ולדחוף את הצמיחה במכירות האייפון.

ברבעון האחרון אפל מכרה 5.7 מיליון מחשבי מק, כשלטענתו של טים קוק מדובר במכירות שיא של מחשבי המק אי פעם, אפילו בהשוואה למכירות המק ברבעון החגים האחרון. בהשוואה לרבעון המקביל של השנה שעברה בו אפל מכרה 5.5 מיליון מחשבי מק מדובר בגידול של 3.6% בהשוואה לשנה שעברה, דבר שעקף את הציפיות של האנליסטים בנושא. מעבר לכך אפל ציינה שהרווחים ממכירות המק היו גבוהים במיוחד מה שמרמז על מכירות גבוהות יחסית של דגמי מק מהתצורות היקרות יותר, ככל הנראה של מחשבי המקבוק פרו, האיימקים החדשים ואולי אפילו המקבוק החדש.

באופן לא מפתיע ובהמשך למגמה, מכירות האייפד המשיכו לצנוח ממכירות של 12.3 מיליון מכשירי אייפד ברבעון הרביעי של 2014, לכדי 9.9 מיליון מכשירי אייפד ברבעון הנ"ל. מדובר בירידה של 19.5% שכאמור לא הפתיעה אף אחד בהתחשב במגמה של מכשירי הטבלט בשנה האחרונה. מדובר בירידה הראשונה בהיקף המכירות של מכשירי האייפד מתחת לרף ה- 10 מיליון יחידות ברבעון מאז 2011. אולם לוקה מאסטרי, סמנכ"ל הכספים של אפל, התעקש שהחברה לא מוטרדת מהמגמה יותר מדי, כשבכך הוא מהדהד את דבריו של טים קוק בנושא שטוען כי הוא צופה עתיד מזהיר למכשירי האייפד. בעיקרון נראה שהמכירות של מכשירי האייפד נאכלים (במה שנקרא קניבליזציה) מ- 2 כיוונים שונים, כשמצד אחד מכשירי האייפון ובעיקר דגמי האייפון פלוס נוגסים במכירות של מכשירי האייפד מיני. כשמהצד השני מחשבי המק נוגסים במכירות של האייפדים ובעיקר האייפד אייר. יש לציין שעבור אפל לא מדובר בבעיה משמעותית מאחר והמחיר הממוצע (ASP) של מכשירי האייפון והמק הם גבוהים יותר מאלו של האייפדים, מה שאומר שמבחינתה של אפל החברה מעדיפה למכור אייפון על פני אייפד – באספקט של הרווח.

linechart

קוק ציין שהשקתו של האייפד פרו תהיה בחודש נובמבר הקרוב, אולם לפי ההערכות ודיווחים נראה שאפל לא מצפה שהאייפד פרו ישפיע באופן ניכר על מגמת המכירות של מכשירי האייפד, למרות שנראה כי השותפות בין אפל לבין IBM אכן דוחפת לא מעט את המכירות של הטבלטים בשוק הארגוני. קוק גם ציין שהמכירות הראשוניות של הדגם החדש של האפל TV, שהחלו ביום שני האחרון, היו מצוינות ושהמכשירים צפויים להתחיל להגיע ללקוחות שהזמינו אותם ביום שישי הקרוב.

באופן לא מפתיע אפל לא נתנה שום מספרים לגבי היקף המכירות ו/או הרווחים מהשעון, למעט העובדה שהיקף האפליקציות הזמינות עבור השעון עומד על כ- 13,000 כש- 10% מתוכם הן אפליקציות שהותאמו ל- watchOS 2. מעבר לכך קוק ציין שהיקף המכירות של השעון עולה על הציפיות של אפל ושהחברה ממשיכה בפרישה של מכשיר הטכנולוגיה הלביש שלה ברחבי העולם ואצל משווקים נוספים במדינות בהן הוא כבר נמכר. חוסר ההענות של אפל לגלות מידע על המכירות של השעון לא מונע מאנליסטים שונים לנסות ולהעריך את ההצלחה של המוצר המדווח על ידי אפל בקטגוריית ה"אחרים", המונה את מכשירי האייפוד אולם גם את המוצרים של ביטס, אביזרים פריפריאליים שונים שאפל מוכרת וכו'. הרבעון ההכנסות מקטגוריה זו עמדו הרבעון של 3.05 מיליארד דולר, בהשוואה ל- 1.9 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. ניתן לראות שמדובר בגידול של יותר ממיליארד דולר בהכנסות כשנראה שמי שאחראי לכך הוא בעיקר השעון, ובמיוחד לאור הירידה הדי משמעותית במכירות של מכשירי האייפוד.

AAPL Q4 2015

גם עסקי השירותים של אפל ראו צמיחה יפה של כ- 10% ברבעון האחרון עם הכנסות שיא של למעלה מ- 5.1 מיליארד דולר, שנבעו בעיקר בזכות האפסטור ובפרט מכירות אפליקציות בסין. אפל גם ציינה שכרגע יש לשירות האפל מיוזיק כ- 15 מיליון משתמשים, כש- 6.5 מתוכם הם מנויים בתשלום. באופן מעניין נראה כי לשירות ה- Apple News החדש של אפל, יש 40 מיליון משתמשים – יותר מלאפל מיוזיק – כשבכוונתה של אפל להרחיב את הזמינות של Apple News למדינות נוספות בזמן הקרוב, זאת אחרי שעם גרסה 9.1 השירות הגיע גם לאוסטרליה ולאנגליה.

וכמובן הכוכב הגדול ביותר של הרבעון ממשיך להיות האייפון, עם מכירה של 48 מיליון מכשירי אייפון, המהווים צמיחה של 22% בהשוואה לרבעון המקביל של השנה שעברה בו אפל מכרה 39.3 מיליון מכשירי אייפון. לאור העובדה שהאייפון מהווה 63% מהכנסות החברה ניתן להבין איך הצמיחה במכירות האייפון הם מרכיב חשוב לצמיחה הכלכלית של אפל. דיווח זה בא בסתירה להערכות של אנליסטים מוקדם יותר השנה, לפיהם מכשירי האייפון 6s לא יהיו אטרקטיביים דיים לדחוף את הצמיחה של מכשירי האייפון, כפי שמכשירי האייפון 6 עשו בשנה שעברה. ניתן לראות שהמציאות שונה לחלוטין מההערכות אלו. הערכות נוספות אותן אפל ניתצה הן הערכות לגבי החלשות השוק הסיני, השוק השני בגודלו עבור אפל אחרי ארה"ב. הערכות אלו החלו לפני מספר חודשים כאשר החלה מגמת החלשות בשוק המסחר הסיני, דבר שרבים טענו שישפיע על המכירות של אפל במדינה, זאת אחרי שבשנים האחרונות אפל השקיעה רבות בפתיחת חנויות אפלסטור והידוק היחסים עם ספקיות הסלולר והממשל הסיני. טים קוק ביטל את ההערכות הללו לפני מספר חודשים וציין כי העסקים של אפל בסין ממשיכים לפרוח, אולם כעת תוצאות הרבעון מהוות עדות ברורה לכך, כשאפל ציינה שאפל ראתה גידול של 99% במכירות של מכשירי האייפון בסין, הונג-קונג וטיוואן ושל 120% בסין עצמה.

Android to iPhone

דבר נוסף שדחף את המכירות של מכשירי האייפון הם סוויצ'רים מפלטפורמת האנדרואיד, כשלטענתה של אפל ברבעון האחרון אפל רשמה את מספר השיא של סוויצ'רים מאז שהחברה החלה לנטר את הנושא, לפני כ- 3 שנים, שעמדו על 30% מכלל רוכשי האייפון ברבעון האחרון. בנוסף אפל ציינה שרק שליש ממשתמשי האייפון הנוכחיים שדרגו את מכשירי האייפון שלהם לאחד מהדגמים של מכשירי האייפון 6 או ה- 6s, דבר שמשאיר שני שליש (60%) מכלל משתמשי האייפון הקיימים לשדרג את המכשירים שלהם. מספרים אלו לא רק מגלים על המשיכה הגדולה של משתמשי אנדרואיד למכשירי האייפון 6 וה- 6s, אלא גם על הפוטנציאל העצום שעדיין קיים לשדרוג למכשירים החדשים מקהל משתמשי האייפון הקיימים. כך שהשאלה הגדולה: "האם המכירות של מכשירי האייפון יכולות להמשיך ולגדול?" נענתה ובחיוב.

אפל נכנסת כעת לרבעון החגים עם ליין מוצרים חזק במיוחד הכולל את מכשירי האייפון החדשים, את האייפד פרו והאייפד מיני 4 החדשים, דגם חדש של אפל TV, המקבוק החדש, דגמים חדשים של מחשבי מקבוק פרו ודגמים חדשים של מחשבי iMac.

להמשך דיון

 

מקור: אפל
עריכה, תרגום ותוספות: natisho