שיאו – מי?

ע״י

הסטארטאפ הקטן בעל האגו הגדול מסין מתקשה לגדול במהלך 2015, כשבמקביל אפל ו- Huawei מזנבות אפילו בסמסונג.

 

 

1940350-54

בשנה שעברה יצרנית הסמארטפונים הקטנה והמעניינת שיאומי (Xiaomi) תפסה פופולריות הולכת וגוברת כאשר תוך מספר שנים מועטות בלבד, החברה תפסה את המקום בראשון בטבלת יצרניות הסמארטפון בסין – השוק הגדול ביותר בעולם. רבים ראו בהצלחה של החברה עדות לחדשנות משבשת שרכבה על גל של העתקת העיצוב והשיווק של אפל בליין המוצרים שלה. החל ממכשירי הסמארטפון, והמשיך במכשירי טבלט, מכשירי מדיה סלוניים והסתיים בשמועות על מחשבים ניידים. הצלחה זו הביאה את Lei Jun, המנכ"ל של שיאומי שמתלבש באירועי המדיה של החברה כמו סטיב ג'ובס וגם השתמש במונח "One More Thing", להצהיר שהוא מציב לחברה יעד עבור שנת 2015, לפיו החברה תמכור כ- 100 מיליון מכשירי סמארטפון. אחרי שהמחצית הראשונה של השנה עברה, יעד זה ירד לכדי 80 מיליון, כשנראה היה שהחברה לא תעמוד ברף הגבוה. כעת בסיום הרבעון השלישי של 2015, נראה כי אפילו רף של 80 מיליון מכשירים הוא גבוה מדי עבור החברה, שמתקשה להציג את אותם ממדי צמיחה שהיא הציגה במהלך 2014, בכל השווקים בהם היא מתחרה הכוללים את: סין, הודו, ברזיל ועוד.

למעשה ברבעון האחרון החברה מכרה כ- 18 מיליון מכשירי סמארטפון "בלבד", מה שהוריד את המעמד שלה ברשימת יצרניות הסמארטפון הגדולות מהמקום השלישי בו היא נמצא בשנה שעברה ו"איימה" על אפל למקום החמישי מתחת ללנובו. הסיבות לכך הן ככל הנראה רבות ונובעות לא רק מהקושי של החברה למתג את עצמה בשווקים שמחוץ לסין – שם היא ראתה הצלחה מרשימה עד כה, וכמובן לאור העובדה שהיא לא פועלת בשווקים גדולים כמו באירופה וכמובן ארה"ב, לרוב בגלל סיבות משפטיות וחשש שמנהגה להעתיק את העיצוב והקניין הרוחני של המתחרות שלה, יפגע בה. בנוסף לכך עבור חברה קטנה שעדיין נמצאת במעמד של סטארטאפ, נראה ששיאומי הרחיבה מאוד את ליין המוצרים שלה שכעת כוללים: סמארטפונים, מכשירי מדיה סלוניים, טבלטים, טלויזיות, מטהרי אוויר, מצלמות ביתיות חכמות, אוזניות, צמידים חכמים, ואפילו קורקינט חשמלי. כל אלו מעידים על ניסיון מרשים של החברה לבנות לעצמה שם מותג ולהרחיב את פועלה בתחומים רבים, אולם גם על חוסר במיקוד והבנה שבניה של מותג היא דבר שלוקח זמן.

14728-10505-CounterpointiPhone-l

מי שתפסה את מקומה של שיאומי ברשימת יצרניות הסמארטפון הגדולות היא Huawei הסינית שראתה ברבעון האחרון גידול מרשים של 60% במכירת מכשירי הסמארטפון שלה, זאת כאשר החברה החלה להתפרש בשווקים רבים ברחבי העולם, ביניהם גם השוק הישראלי בו החברה מפרסמת את מכשירי הסמארטפון שלה עם פרזנטורים הכוללים את גל גדות ומוקי. הכוונות של Huawei הן די ברורות ולמרות שהחברה פועלת בהתאם לקו הפעולה של יצרניות הסמארטפון מהמזרח, קרי להעתיק את המתחרים, נראה כי היא מעתיקה את הפיצ'רים הטובים מכל אחת מהמתחרות שלה בין אם מדובר: HTC, אפל, סמסונג ועוד. כך למשל מכשיר ה- Mate S של החברה שהוצג לאחרונה מזכיר בעיצוב שלו את ה- One M7 של HTC וחלק מהדגמים מגיעים עם מסך רגיש ללחיצה בסגנון ה- Force Touch של אפל. בימים האחרונים האתר i4u דיווח ש- Huawei העסיקה את אביגיל שרה ברודי, שעבדה בין השנים 2001 ל- 2011 כדירקטורית קריאטיבית באפל ולטענתה הייתה בין הצוות שפיתח את הממשק המשתמש הראשון של האייפון.

כמובן שממשק זה עבר שינוי משמעותי נרחב בשנים האחרונות, אולם הדבר מצביע על הכוונות הרציניות של Huawei לשחק במגרש של הגדולים.

מה שכן נראה כי יעברו עוד מספר שנים (לפחות) עד שמעמדה של סמסונג כיצרנית הסמארטפונים והסלולר הבינלאומית יתערער לחלוטין (למעט רבעון כזה או אחר בו אפל עוקפת את סמסונג). אולם נראה כי בשוק הסיני, שהוא כאמור השוק הגדול ביותר בעולם וגם זה שרואה התמתנות בשוק הסלולר, מעמדה של סמסונג נמצא מזה זמן מה בדעיכה כאשר אפל, Huawei ושיאומי מככבות בשוק זה ומתחלפות ביניהן בדירוג של שלושת המקומות הראשונים. לפי דיווח של חברת המחקר Counterpoint ברבעון האחרון ההשקה של מכשירי האייפון 6s ובצבע הזהוב-וורוד, דחפה את אפל להיות יצרנית הסמארטפון הגדולה ביותר בסין – שוב – דבר אותו החברה ציינה באופן מפורש בדו"ח ההכנסות הרבעוני האחרון שלה בו היא גילתה שברבעון האחרון היא ראתה צמיחה של 120% בסין עצמה ו- 99% בסין, הונג-קונג וטיוואן. מאחוריה נמצאת Huawei שנמצאת במגמת עליה דומה ובמקום השלישי שיאומי שנמצאת במגמת ירידה.

אין ספק שעולם הסמארטפונים בשנים האחרונות הפך להיות דינאמי מאוד, כשחברות פופולריות מאוד רואות הצלחה למשך מספר שנים ולאחר מכן נופלות באותה מהירות שבה הן עלו. למעשה ניתן לומר ש- 2 השחקניות היחידות ששומרות על יציבות (פחות או יותר) בשוק זה הן אפל וסמסונג אולם לא לעולם חוסן.

להמשך דיון

 

מקורות: i4u, Apple Insider ו- IDC
עריכה, תרגום ותוספות: natisho