אפל חשבה על מכונית עוד ב- 2008

ע״י

נראה כי אפל חשבה על בניית רכב זמן קצר אחרי השקת האייפון אולם בסופו של דבר החליטה להתמקד בסמארטפון ששינה את העולם. האם עכשיו הזמן המתאים לרכב?

 

 

iCar

בחודשים האחרונים מתגברות השמועות לגבי פרויקט טיטאן – פרויקט הרכב החשמלי של אפל שעל פי הנראה צפוי לכלול גם יכולת נהיגה אוטונומית – המציינות כי אפל מרכיבה צוות המונה מהנדסים מתחום המכונאות והרכב וכן מומחים מתחום הסוללות החשמליות והרובוטיקה, זאת כאשר נראה שזירת הרכבים החשמליים/אוטונומיים מתחממת בקרב חברות הטכנולוגיה השונות ביניהן: Uber, טסלה וכמובן גוגל. הדיווחים השונים מציינים שטים קוק אישר את הפרויקט והקמתו של הצוות שצפוי לגדול עד לכדי 1,000 אנשים, רק בתחילת השנה. אולם כעת עולה שמחשבות על ייצור של רכב החלו באפל כבר לפני שנים, כשלמעשה אפילו סטיב ג'ובס שקל את העניין. מידע זה מגיע מטוני פאדל, מי שנחשב להיות אבי האייפוד וגם היה בין האחראיים הישירים על פיתוח חומרת מכשירי האייפון בשנים הראשונות לחייהם, לפני שהפך להיות יועץ חיצוני לג'ובס ולאחר מכן עזב את אפל לחלוטין והקים את חברת Nest שנרכשה לפני כשנה על ידי גוגל תמורת סכום של כשלושה מיליארד דולר. כעת אחרי השינוי הארגוני שנעשה בגוגל שהפכה להיות "אלפבית", פאדל חזר להיות המנכ"ל של Nest כחברה עצמאית תחת התאגיד החדש ובראיון שהוא קיים עם בלומברג הוא ציין את הנושא.

לטענתו של פאדל סטיב ג'ובס ציין בפניו על המחשבות לייצר רכב במספר מפגשים שנעשו תוך כדי הליכות – דבר שהיה נהוג על ידי ג'ובס. במפגשים אלו פאדל וג'ובס התלבטו על איך יראה רכב? איך יראה לוח המחוונים (דשבורד)?, איך יראו הכיסאות? על מה יתבסס הרכב להנעתו? וכו'. בסופו של דבר ג'ובס החליט לא להפוך את הדיבורים למעשים, בהתאם להתעקשותו של ג'ובס (שהוטמעה ב- DNA של החברה) להתמקד. במקום זאת ג'ובס החליט לשים את מלוא משקל החברה מאחורי מכשיר האייפון, שבאותם הימים עדיין התבסס בשוק הסלולר מעצם הסיבה שלדעתם של חברי ההנהלה הבכירה באפל ושל ג'ובס כי ההשלכות של האייפון יהיו גדולות יותר וכן ההשפעות שלו על העולם. ואכן כך היה. כמו כן יש לזכור כי באותם הימים תעשיית הרכב האמריקאית הייתה בקשיים רבים בעקבות המיתון ומחירי הדלק הגבוהים, ובהתאם לכך כניסה לשוק הרכב נראה להיות הימור מסוכן למדי מבחינתה של אפל שכאמור עדיין הייתה בשלבים הראשונים של ביסוס מכשיר האייפון בשוק הסלולר העולמי – דבר שהצריך משאבים נכרים מהחברה הקטנה יחסית דאז.

באופן מעניין בראיון עימו, פאדל השווה את הרכב, ובפרט הרכב החשמלי, לסמארטפון כשהוא ציין שלרכב יש סוללות, יש בו מחשב, יש לו מנוע ויש לו שילדה. במקביל לכך למכשיר האייפון גם את כל אותם המרכיבים ואפילו את המנוע – קרי מנוע הרטט שבמכשירי האייפון 6s השתדרג להיות ייעודי וייחודי מבעבר.למרבה האירוניה לפני מספר חודשים ספורים, בראיון שנערך עם ג'ף וויליאמס, סגן הנשיא הבכיר באפל לאופרציה, ציין וויליאמס כי הרכב הוא מכשיר המובייל האולטימטיבי. ואכן אין ספק שבעוד שאלות רבות מאותם תהיות שהועלו על ידי ג'ובס בשנת 2008 עדיין נמצאות בסימן שאלה וניתנות לדיון, נראה כי השאלה על מה יתבסס הרכב להנעתו נענתה בשנים האחרונות והתשובה היא – חשמל.

לעדות זו מצטרפות העדויות של פיל שילר, סגן הנשיא הבכיר באפל לשיווק מוצרים בינלאומי, באחד מעדויותיו במשפטי הפטנטים בשנת 2012 כי חברי ההנהלה הבכירה באפל התדיינה על ייצור רכב עוד לפני שהחברה השיקה את האייפון בשנת 2007. מילים אלו זכו כמובן לאישוש מצידו של פאדל, וגם מצידו של מיקי דרקסלר שהיה ראש הדירקטוריון של אפל באותם השנים שאמר בראיון שנערך עימו בשנת 2012, כי ג'ובס רצה לבנות רכב.
חיבתו של המייסד המנוח של אפל לתחום הרכב והתחבורה היה ידוע ובשנים האחרונות לחייו ג'ובס נהג ברכב מתוצרת מרצדס מאותו הדגם אותו הוא העריך מעל לכל רכב אחר בשוק. לג'ובס היה גם מטוס פרטי שעוצב באופן אישי על ידו ועל ידי ג'וני אייב – ונרכש על ידי המעצב התעשייתי של אפל אחרי מותו של ג'ובס שציין כי לפחות הוא לא צריך לעצב מחדש את המטוס. ג'ובס גם עסק בתכנון יאכטה שבנייתה הסתיים רק אחרי מותו. כל אלו ועוד מעידים על הכוונות של ג'ובס ואפל להכנס לתחום הרכב, וכעת כאשר תעשיית הרכב נמצאת בתקופת מעבר מעניינת למדי הן מבחינת מעבר לתחום ההנעה החשמלית, והן מבחינת הטמעתה ההולכת והגדלה של טכנולוגיה ברכבים נראה כי אכן יש בסיס גדול וארוך שנים מאחורי התוכניות של אפל לתחום הרכב.

להמשך דיון

 

מקור: בלומברג
עריכה, תרגום ותוספות: natisho