החיפוש באפסטור משתפר

ע״י

אחד מנקודות התסכול הגדולות ביותר של האפסטור עוברת שינוי ניכר, כאשר נראה שאפל משפרת את החיפוש בחנות האפליקציות.

 

ios-appstore-search

לפי מחקרים עולה כי לפחות מחצית מהאפליקציות בחנות האפסטור נמצאות דרך חיפוש בחנות, בין אם בגלל המלצה מחבר/מכר או מסקירה כזו או אחרת. הבעיה הגדולה היא שבניגוד למתחרה הגדולה של אפל – גוגל – שמתמחה בתחום החיפוש, החיפוש בחנות האפסטור היה די גרוע ולרוב הניב תוצאות לא רלוונטיות. כל זה החל להשתנות בתחילת חודש נובמבר, כאשר מספר מפתחים וכן אתרי אנליטיקה שונים החלו לשים לב לשינויים בתוצאות שהתקבלו מחיפוש באפסטור, כאשר כעת נראה שתוצאות החיפוש הן חכמות יותר ורלוונטיות יותר – במיוחד עבור התוצאות הגבוהות יותר – מאשר בחודשים שקדמו לשינוי.

אפל מצידה פועלת לשפר את האפסטור באופן מתמיד. ב- 2013 לצד השקתה של גרסה 7, החברה הציגה רענון משמעותי למראה של האפסטור ומאז החברה מתנסה באופן מתמיד עם שיפורים למנוע ההמלצות ולהמלצות המופיעות בדף הראשי של החנות, במטרה להפוך אותן להיות יותר מותאמות אישית. כמו כן החברה גם פועלת לשפר את האלגוריתמים שאחראיים לאופן בו אפליקציות מדורגות בחנות, כשאין ספק ששיפורים אלו עוזרים להצלחה לא רק של המפתחים עצמם, אלא גם של האפסטור כולה כאשר ברור שרשימת האפליקציות הפופולריות ביותר מהווה גורם משמעותי להצלחה של אפליקציה כזו או אחרת, ובהתאם לכך החשיבות של אלגוריתם הדרוג הוא משמעותי.

יש לציין כי בעבר אפל בצעה כאמור שיפורים ושינויים לא מעטים לאפסטור ולחיפוש בו, אולם נראה כי השינוי האחרון שנעשה הוא הגדול והמשמעותי ביותר עד כה, כך עולה מדבריו של Dan Held, המנכ"ל של חברת היעוץ Analytica, שמציין כי מדובר בשינוי משמעותי מבעבר ששם משקל גדול יותר על פרמטרים כמו למשל מילות המפתח. למעשה Held טוען שיתכן מאוד והדבר יוביל את אפל לפתח אלגוריתם חיפוש PageRank משל עצמה – שהוא אלגוריתם הדומה לזה של מנוע החיפוש של גוגל ולמעשה זה שהפך את חברת החיפוש/פרסום המקוונת למובילה בתחום החיפוש ברשת בתחילת שנות ה- 2000. אפל כבר פועלת בתחום החיפוש בשנים האחרונות עם ה- AppleBot Crawler שמאפשר לחברה לאנדקס תכנים עבור שירותי רשת שונים ובעיקר עבור השימוש בסירי.

לפי מקורות שונים, ביניהם מפתחים שמנטרים את האופן בו האפליקציות שלהן מדורגות וכן חברות אנליטיקה שונות, השינויים המדוברים כוללים מספר שיפורים. ביניהם שאפליקציות כעת זוכות לדירוג בזכות שילוב של כמה מילות מפתח עבור האפליקציה, ביניהן התאמות חלקיות של מילות מפתח לצד מותגים של מתחרים ושאר דברים. משמעות הדבר היא שגם אפליקציות ששמותיהן לא כוללות באופן ישיר את מילת המפתח שהוכנסה על ידי המשתמש עשויה להופיע בתוצאת החיפוש, בהתאם למידת הרלוונטיות שלה. כך למשל הדבר יתבטא בהופעת אפליקציות מתחרות פופולריות לאפליקציה שהוכנסה לחיפושץ כך למשל שכעת אם משתמש יחפש באפסטור עבור האפליקציה Twitter, תוצאת החיפוש תציג גם אפליקציות מתחרות צד ג' כמו למשל Tweetbot או Twitterrific בדירוג גבוה בחיפוש, כשבמקביל אפליקציות שהן לא רלוונטיות כמו למשל אינסטגרם כבר לא יופיע בתוצאת החיפוש.

ios8

שינויים אלו באלגוריתם החיפוש עדיין לא השפיעו על רשימות האפליקציות הפופולריות ביותר (חינמיות, בתשלום וכו') אולם אין ספק שלאור העובדה שהיקף גדול מאוד מהשימוש באפסטור הוא חיפוש אפליקציות, הדבר עשוי להשפיע על היקף ההורדה של אפליקציות שמופיעות לצד מילות חיפוש פופולריות ובהתאם לשנות את הדירוג שלהן ברשימת האפליקציות הפופולריות. כמו כן נראה כי השינויים הללו לא הוטמעו רק בחיפוש באפסטור למכשירי ה- iDevice, אלא גם באפסטור למק. דבר שהוא די מפתיע לאור ההזנחה ה"פושעת" של אפל לחנות האפליקציות שלה המיועדת עבור מחשבי המק.

שיפורים אלו הם כמובן מבורכים מאוד, הן מבחינתם של המשתמשים שצפויים כעת למצוא בקלות אפליקציות חדשות, וכן עבור המפתחים שיוכלו להסתמך על כללים ברורים (פחות או יותר) של תוצאות חיפוש עבור האפליקציות שלהן, במה שנראה כמו צעד משמעותי מבחינתה של אפל לקדם את יכולות ה- SEO בתוך האפסטור.

להמשך דיון

 

מקור: TechCrunch
עריכה, תרגום ותוספות: natisho