מלחמת הטבלטים

ע״י

מיקרוסופט מנסה בכל כוחה להתברג ולשנות את שוק הטבלטים, אליו היא נכנסה לפני יותר מעשור, אולם נראה כי להתגבר על האייפד היא משימה קשה.

 

 

iPad Pro

שוק הטבלטים הוא לא שוק חדש. מיקרוסופט נכנסה לשוק זה כבר בתחילת שנות ה- 2000 כאשר היא ניסתה להתאים את מערכת ההפעלה – חלונות – למכשירי טבלט ובעיקר בשימוש עם עטי סטיילוס, כתחליף לממשק העכבר. שוק זה לא פרח, אולם האמונה של מיקרוסופט ומייסדה – ביל גייטס – בטבלט גרמו למיקרוסופט להמשיך ולנסות. הדבר גם הביא את אפל לנסות, אולם מכיוון אחר לחלוטין שהתוצאה שלו הייתה מערכת ההפעלה iOS, שהוצגה לראשונה על מכשיר האייפון ובהמשך הגיעה גם לאייפד, עם הצגתו ב- 2010. אין ספק שהשקתו של האייפד שלוותה בהרבה מאוד ביקורות צוננות הביאו למכת מורל משמעותית עבור מיקרוסופט, שראתה כיצד בין לילה הטבלט של אפל מצליח לעשות את מה שענקית התוכנה מרדמונד, לא הצליחה לעשות במשך יותר מעשור – שוק הטבלטים תפס תאוצה ומומנטום תוך כדי שהוא מחסל את מחשבי הנטבוק – זאת למרות דבריו של גייטס שאמר שהאייפד הוא חביב, אבל הוא לא משהו שהוא היה רוצה שמיקרוסופט הייתה מציגה.

הזנקת שוק הטבלטים, כן גרמה למיקרוסופט לשנות את הכיוון שלה ולחשוב על מה היא כן הייתה רוצה להציג בתחום. התוצאה הייתה שינוי משמעותי בגרסה הבאה של חלונות, שהוצגה תחת השם חלונות 8. גרסה זו שמה את ממשק המגע בחזית ושינתה מקצה לקצה את הממשק המוכר של חלונות, עד לרמה שמשתמשים רבים נמנעו ממערכת ההפעלה הזו שבאופן אירוני נפלה בדיוק למחזור ההשקות של חלונות – גרסה טובה וגרסה רעה. אפילו העובדה שמיקרוסופט ניסתה לקפוץ על עגלת המובייל עם תמיכה (היסטורית) במעבדי ARM, התבררה להיות חרב פיפיות שרק פגעה במאמצים של החברה להתברג לשוק הטבלטים עם גרסת ה- Windows RT שהוצגה על טבלטי ה- Surface הראשונים של החברה, שהיו בעצמם היסטוריים מעצם העובדה שמדובר במחשבים הראשונים שמיקרוסופט יצרה בעצמה.

אולם בעוד האייפד המשיך במגמת המובייל שלו. מיקרוסופט לא התייאשה מהגישה המאוחדת שלה למערכת הפעלה אחת, לשלוט על כל המוצרים: סמארטפונים, טבלטים ומחשבים אישיים. התוצאה הייתה עדכונים מתמשכים של טבלטי ה- Surface ובעיקר ה- Surface Pro שניסו להתמודד לא מול טבלטים, אלא מול מחשבים ניידים, כשמיקרוסופט מיתגה את ה- Surface Pro 3 כמתחרה למקבוק אייר – המחשב הנייד הפופולרי ביותר בארה"ב. אולם הטבלט, ספק המחשב הנייד של מיקרוסופט לא התקבל בברכה בשוק ומיקרוסופט ראתה מהמכשיר בעיקר הפסדים, שהגיעו עד לכדי כמעט מיליארד דולר בשנה שעברה. מה שכן נראה כי השנה ה- Surface Pro 4 שהושק לצד ה- Surface Book, החלו לראות סימנים של הצלחה, כאשר ברבעון האחרון מיקרוסופט דיווחה כי סוף כל סוף היא החלה לראות רווחים של ממש מליין הטבלטים שלה, שהניבו רווח כולל של כמעט 900 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2015.

Surface-3-Docking-Station-1024x576

אולם נראה כי ההצלחה של מיקרוסופט, שמגיעה אחרי הרבה מאוד קשיים, צפויה להתמודד מול ההצלחה של האייפד פרו שהושק לאחרונה וההשוואה עשויה להציג תמונה די עגומה עבור מיקרוסופט. ההערכות הן שאפל תמכור ברבעון הראשון לחייו של האייפד פרו, לפחות 2.5 מיליון מכשירי אייפד פרו, כשההערכות אלו הן די שמרניות. אולם נראה כי כבר הרבעון הראשון לחייו, האייפד פרו ימכר בהיקף גדול יותר מאשר כל המכירות של טבלטי ה- Surface של מיקרוסופט וגם להציג הכנסות של כ- 2.4 מיליארד דולר בהשוואה להכנסות הנ"ל של ליין ה- Surface של מיקרוסופט. במילים אחרות ההכנסות מהמכירות של האייפד פרו ברבעון הראשון לחייו יהיו כמעט פי 3 מההכנסות שמיקרוסופט ראתה מליין ה- Surface בשנה הרביעית לחייו… ההערכות גם מתייחסות לכך שהרווח הממוצע של אפל ממכירת כל אייפד פרו עומדת על כ- 200$, שיתבטאו ברווח נקי של כ- 600 מיליון דולר מדגמי הטבלט המגודלים בלבד.

ה- Surface והאייפד פרו מנסים לשנות את עולם המחשבים הניידים והשולחניים בכך שהם מציעים תחליף למחשב הנייד ו/או השולחני הנוכחיים. אולם כל אחד מהם עושה זאת בדרך שונה לחלוטין. ה- Surface מנסה לעשות זאת בשימוש באותה מערכת הפעלה שולחנית המותקנת על טבלט, בעוד האייפד פרו מנסה לעשות זאת על ידי שימוש במערכת הפעלה ניידת המותקנת על טבלט. אין ספק שיהיה מעניין לראות איזו מהגישות תהיה זו שתנצח בסופו של דבר: האם תהיה זו הגישה המשולבת, או שמא הגישה הפשוטה שטוענת כי יש מקום לכל מכשיר: סמארטפון, טבלט ומחשב נייד/שולחני בהתאם לשימוש והצורך.

להמשך דיון

 

מקור: Business Insider
עריכה, תרגום ותוספות: natisho