המפות של אפל שולטות באייפון

ע״י

המפות של אפל שהחלו את דרכן בשנת 2012, בתור בדיחה צורמת. הפכו תוך 3 שנים בלבד לשירות המיפוי המועדף על משתמשי האייפון.

 

 

Apple Maps

אחרי מספר שנים בהן iOS השתמשה בשירות המיפוי של גוגל עבור אפליקצית המפות המובנית, התחרות בין אפל לבין גוגל בתחום המובייל דחפה את אפל לעשות את הצעד הבלתי נמנע, כאשר החברה הציגה את שירות המפות העצמאי שלה שעשה שימוש בטכנולוגיות של חברות אותן החברה רכשה קודם לכן. אולם נראה כי שירות המפות של אפל, לא הצליח להפטר מהתדמית הנוראה שסובבת סביב שירותי הרשת של אפל (Mobile Me… אהם…) והמפות, מרשימות ככל שיהיו בעת הצגתן כללו בעיות נוראיות ליכולת הבסיסית של השירות: להציג מיפוי נכון ולהכווין את המשתמשים למעוז חפצם. הדוגמאות היו רבות. בין אם שהמפות של אפל החריבו בתצוגת התלת מימד שלהן (FlyOver) מקומות רבים (כמו גשר הזהב), או הציגו את המדיסון סקוור גארדן בניו-יורק בתור פארק, זאת בגין השימוש במילה "פארק". השקת שירות המפות הביא לבלאגן בתוך אפל, שהביא לסיום הקריירה המזהירה של סקוט פורסטל – אבי iOS – שפוטר בעקבות התקרית וחוסר רצונו להתנצל עליה, כשתחומי האחריות שלו חולקו בין ג'וני אייב, קרייג פדריקי ואדי קיו, כשהאחרון נטל על עצמו לתקן את נושא המפות, זאת תחת התחייבות של טים קוק לשפר את השירות באופן עיקש.

כמובן שהתקרית שיחקה לידיה של גוגל, שראתה כיצד שירות המפות הפופולרי והמצליח שלה נדחק החוצה מתוך הפלטפורמה הרווחית ביותר עליה החברה פועלת, בתחום המובייל. בראיונות שנערכו באותה התקופה עם אריק שמידט, היו"ר של גוגל, ציין שמידט שאפל לא הייתה צריכה להחליף את שירות המפות של גוגל בשירות עצמאי משלה, וכי אחרי שהחברה למדה שמפות הוא דבר קשה, היא תמיד יכולה לחזור אחורה ולהשתמש בשירות המפות של גוגל, כפי שעשתה עד כה. כדי לזרוע מלח על הפצעים של אפל, גוגל גם לא מיהרה לשחרר אפליקציית מפות עצמאית ל- iOS וכשזו אכן הושקה – מספר חודשים אחרי שיחרורה של iOS 6 – גוגל נהנתה מהיקף הורדות די נרחב לאפליקצית המפות העצמאית שלה. אם כי הדבר כלל בחובו גם ניצחון קטן עבור אפל, מאחר ואפליקציית גוגל Maps כללה ניווט קולי מודרך, זאת אחרי שגוגל סרבה להכניס את הפיצ'ר לאפליקצית המפות המובנית של אפל טרם iOS 6, דבר שבין היתר הביא את אפל להציג שירות מפות משלה.

ההבטחה של טים קוק לשפר את שירות המפות של אפל עמדה במבחן המציאות. גרג ג'וסוויאק, סגן הנשיא הבכיר באפל לשיווק האייפון ומוצרים נוספים אמר שהחברה לומדת מהר ושהיא מהירה לתקן בעיות, ובהתאם לכך אפל למדה במהירות את עסקי המיפוי ושיפרה אותן ללא הרף בשלושת השנים שמאז השקתן. שיפורים אלו ניכרים בהיקף המקורות שאפל משתמשת בהן לקבלת מידע עבור המפות שלה, שכיום כוללות יותר מ- 3,000 מקורות מידע. כמו כן אפל הוסיפה פיצ'רים חדשים כשבגרסה 9 המפות של אפל זכו לקבל מידע לגבי תחבורה ציבורית, זאת אחרי עיכוב בהשקת הפיצ'ר, כשהחברה שלחה צוותים למפות את הכניסות והשילוט בתחנות של רכבות תחתיות, דבר שהתבטא במידע מדויק יותר בסבך הכניסות והיציאות של רכבות תחתיות בערים גדולות, שיכולות להשתרע על פני מספר רחובות. אפל גם בנתה צי רכבים המצוידים בחיישנים למפות דרכים, בדומה למה שגוגל עושה מזה מספר שנים.

Apple-Maps-iOS-8-sync-626x342

כמו כן החברה תיקנה טעויות מיפוי שהוגשו לה על ידי משתמשים. המשיכה לרכוש חברות בתחום המיפוי ולהוסיף ערים נוספות לפיצ'ר ה- FlyOver. התוצאה היא שכיום שירות המפות של אפל נמצא בשימוש גבוה בפי 3 על מכשירי האייפון, מזה של שירות המפות של גוגל, והשירות מקבל כ- 5 מיליארד שאילתות ניווט מדי שבוע.

המהירות (היחסית) שהביאה את אפל לשפר את שירות המפות שלה, מראה את היכולת המרשימה של החברה לשנות ולשפר שירותים שהחברה רואה בהם בנדבך חשוב לפלטפורמה שלה. כמו כן הדבר מראה את החשיבות הגדולה של שירותי מיפוי כיום ובמיוחד בעולם המובייל. כאשר שירותי מיפוי משפרים באופן ניכר את חווית השימוש במוצרי מובייל, החל מניווט קולי מודרך (רגלי או ממונע), הצגת נקודות עניין רלוונטיות (דבר ששירות המפות של אפל עדיין נופל אל מול זה של גוגל), מידע על תנועה המתקשר גם לתזכורות ופגישות ותחבורה ציבורית. כמו כן שירותי המפות מאפשרים לחברות טכנולוגיה כמו אפל וגוגל להיות חלוצות בתחום הרכבים החשמליים ובפרט רכבים אוטונומיים, כאשר למידע משירותי המיפוי יש ערך רב מאוד בתחום זה.

כמובן שמעבר לעובדה שאפל הצליחה לשפר באופן ניכר את שירות המפות שלה, גורם נוסף להיקף השימוש ההולך והגובר בו הוא העובדה שהמפות של אפל מגיעות מותקנות כברירת מחדל על מכשירי ה- iOS השונים. החל מהאייפוד טאץ', האייפון, האייפד והשעון ואפילו גם על מחשבי המק. החיבור של 2 עובדות אלו הופך את המפות של אפל ל"טובות מספיק" לשימוש והדבר מביא יותר ויותר משתמשים, ובפרט כאלה שהם חדשים לפלטפורמה ולא חוו את הבעיות של שירות המפות, להשתמש בשירות שמושרש עמוק בתוככי מערכת ההפעלה. טיב השירות לצד הנוחות בשימוש בו עם היומן המובנה, התזכורות וכמובן סירי, הופכים את שירות המפות של אפל למועדף על המשתמשים, אפילו אל מול שירותי מיפוי אחרים שמוצעים באפסטור ומכילים פיצ'רים נרחבים ולעיתים גם מידע טוב יותר.

2015-06-02-024130

אחרי שלעגה לאפל, גוגל כיום חווה על בשרה כי "צוחק מי שצוחק אחרון", זאת אחרי שקהל משתמשי האייפון הוא קהל המשתמשים הרווחי ביותר עבור ענקית הפרסום והחיפוש המקוון. אולם שירות המפות של גוגל זוכה לראות היקפי שימוש נרחבים וכפי ששירות המפות של אפל זמין באופן בלעדי ומובנה לקהל המשתמשים של אפל, כך שירות המפות של גוגל מותקן כברירת מחדל על פלטפורמת האנדרואיד (למעט מדינות כמו סין ושאר יצרניות סמארטפונים שעושות שימוש ב- ASOP), והוא ממשיך להשתפר, באופן שיוצר תחרות בריאה בין 2 שירותי המיפוי.

להמשך דיון

 

מקור: The Big Story
עריכה, תרגום ותוספות: natisho