אודיו באיכות גבוהה – שוב

ע״י

השמועות על כוונותיה של אפל להציג פורמט אודיו באיכות גבוהה, חוזרות כאשר יתכן מאוד שהן קשורות בכוונותיה של אפל להעיף את מחבר האודיו הסטנדרטי ממכשירי האייפון.

 

 

stock-apple-music-iphone-6-0128.0.0

מזה שנים שמדי פעם חוזרות ונשנות השמועות על כוונותיה של אפל להציג פורמט אודיו חדש ואיכותי יותר, שיביא את בשורת ה- Hi-Res לתכני המוזיקה של החברה בין אם אלה המוצעים באיטיונס, או כאלה שמוצעים בשירות המוזיקה בסטרימינג של החברה – אפל מיוזיק. אחת הסיבות לכך שהשמועה הזו חוזרת היא ככל הנראה עבודה של אפל מאחורי הקלעים על פיתוח של פורמט איכותי יותר למוזיקה, דבר אותו מבקשים אושיות בעולם המוזיקה מזה שנים. עוד בשנת 2012, האמן ניל יאנג ציין בראיון שנערך כחלק מקמפיין שיווקי לקידום נגן ה- Pono שלו – נגן שעל פניו אמור לספק מוזיקה באיכות גבוהה – שהוא פנה לסטיב ג'ובס בנושא ושאלמלא המייסד של אפל היה נפטר, ג'ובס – שהיה ידוע באהבתו הרבה למוזיקה – היה פועל לקדם את איכות המוזיקה, על אחת כמה וכמה לאור תפקידה המכריע של אפל בתחום זה. אך עם זאת נראה כי למרות ההצלחה הרבה שנגן ה- Pono ראה במהלך הפיתוח שלו ובקמפיין הקיקסטרטר, נראה שמבחינת מכירות הנגן היה די כישלון.

למרות הכוונות הטובות של יאנג, נראה היה שבסופו של דבר איכות המוזיקה מתבססת על 3 דברים: איכות הקידוד של המוזיקה עצמה, יכולת העברת התוכן של הנגן ואיכות האוזניות/רמקולים. לגבי החלק הראשון נראה כי בסופו של דבר איכות קידוד מעל לרמה מסוימת לא ממש תשנה דבר מאחר ורק 5% מאוכלוסיית העולם מסוגלת לשמוע תדרים שמעבר לתחום האודיו שנע בין 20Hz ל- 20Khz. כך למעשה קידוד של 24 ביט שמתבטא ב- 96K או 192K הוא למעשה אוברקיל רציני. מעבר לכך עולה שכיום רוב הנגנים הניידים בין אם מדובר בסמארטפונים, אייפודים או נגני מוזיקה ניידים ייעודיים אחרים מספקים איכות טובה מספיק להאזנה של מוזיקה זאת לאור שימוש ברכיבי DAC ומגברים טובים מספיק להעברת התוכן באיכות גבוהה, מה שמשאיר את הנדבך האחרון והוא האוזניות או הרמקולים שבסופו של דבר מהווים את המרכיב הכמעט חשוב ביותר ולמעשה ההבדל המשמעותי ביותר לחווית ההאזנה כיום הוא באיכות האוזניות או הרמקולים בהם נעשה השימוש.

מי שהבינו זאת הם לא אחרים מאשר ג'ימי איובין ודר. דרה שהחליטו להקים את חברת ביטס כדי לפתח אוזניות איכותיות, כדי להעלות את המודעות של האנשים לחשיבות של אוזניות איכותיות (האיכות של האוזניות של ביטס הוא נושא אחר לדיון), זאת במטרה להאזין למוזיקה באופן בו האמן התכוון אליו. כך שנראה שהרכישה של אפל את ביטס תמורת 3 מיליאר דולר, היא חלק מתוכנית גדולה יותר של אפל לגבי תחום המוזיקה, גדולה יותר מרק להשתמש בביטס כדי להכנס לתחום שירותי הסטרימינג, או רק כדי להשתמש בידע, בשם המותג ובאיכות (שוב שנויה במחלוקת) של ליין האוזניות הפופולרי של החברה.

כל אלו הם תקציר המתאר את ההכנות של אפל לשפר את איכות המוזיקה של התכנים שהחברה מציעה. לאחרונה האתר היפני Mac Otakara, שבעבר כבר דיווח על כוונותיה של אפל להשתמש בפורמט מוזיקה איכותי יותר ולהציגו כחלק מהעדכון לגרסה 8 (שכאמור לא יצא לפועל), מדווח שלפי מקורותיו אפל מתכננת לעשות את הצעד הנכסף שלה בנושא בשנה הבאה ולהביא פורמט אודיו איכותי יותר. פורמט זה יגיע ב- 2 חלקים: פורמט סטרימינג באיכות של 96kHz דרך אמצעים אלחוטיים (ככל הנראה בלוטות'), כשבנוסף לאחרונה אפל עדכנה את המפרט של מחבר הברק שלה שכעת מסוגל לתמוך באיכות של 192kHz. כמו כן הדיווח מציין שאפל כבר החלה לעבוד עם יצרניות חומרה של אוזניות, רמקולים וכבלים שיתמכו בפורמט המדובר ובאיכויות הקידוד הנ"ל.

9493-1245-140605-Lightning-Headphone-l

לאחרונה עלתה ברשת שמועה, לפיה אפל עשויה להציג את מכשיר האייפון 7 ללא מחבר אודיו סטנדרטי של 3.5 מ"מ, זאת כחלק מכוונותיה להחליף את המחבר העתיק שהוצג לראשונה בתחילת המאה ה- 20, שנותר כיום להיות הרכיב העבה ביותר ובין הרכיבים הגדולים ביותר במכשיר, מעבר להיותו רכיב אנלוגי. יתכן מאוד שכדי לקדם את מותו של מחבר האודיו הסטנדרטי אפל תציג פורמטים איכותיים יותר של מוזיקה שיתמכו הן דרך בלוטות' – פורמט בו אפל לוקחת חלק פעיל בפיתוחו – והן דרך מחבר הברק שנמצא בכל מכשירי האייפון, האייפוד והאייפד מאז שנת 2012. כמובן שלאור העובדה שאוזניות חוטיות עדיין עולות בפופולריות שלהן על אוזניות אלחוטיות, אחד האתגרים שיעמוד בפני אפל הוא כיצד להתמודד עם הטענה והאזנה למוזיקה דרך אוזניות בו זמנית. אפל אולי "פתרה" את השאלה הזו עם האייפוד Shuffle שמגיע עם מחבר אחד בלבד – מחבר ה- 3.5 מ"מ הסטנדרטי – שמשמש הן להטענת הנגן הקטנטן, הן לסינכרון שלו עם איטיונס והן לחיבור האוזניות להאזנה למוזיקה. אולם האייפון הוא בהחלט לא אייפוד.

להמשך דיון

 

מקור: Mac Otakara
עריכה, תרגום ותוספות: natisho