אפל נוטשת את תחום הפרסום

ע״י

שש שנים אחרי כניסתה של אפל לתחום הפרסום עם iAds, החברה נוטשת את התחום כשהנפגע הראשון הוא איטיונס רדיו, שכבר לא יוצע בחינם.

 

 

iAds

בשנת 2010, כחלק מהצגת iOS 4 חשף סטיב ג'ובס את iAds – שירות פרסום דיגיטלי שמטרתו הייתה דרך טובה יותר להציג פרסומות בתוך אפליקציות ושירותים, ובכך לאפשר למפתחים דרך נוספת להכנסה תוך כדי שמירה על מחיר נמוך של אפליקציות. רבים ראו בצעד זה כדרך בה אפל נוקטת להתחרות בגוגל בתחום הפרסום הנייד. כאמור המטרה של iAds הייתה להחליף את הבאנרים המצ'וקמקים בתוך האפליקציות בתוכן יפה יותר ואינטרקטיבי שלא מושך את המשתמש מתוך האפליקציה לדפדפן והורס את ההמשכיות של הפעולה לטובת פרסומת. אך עם זאת נראה כי שירות ה- iAds היה יקר ולא משך מפרסמים רבים מדי, למרות הקלות שהוא הציע להטמעת פרסומות בתוך אפליקציות עבור המפתחים. באופן אירוני בראיון הראשון של טים קוק בכנס ה- D, נשאל המנכ"ל הטרי – דאז – של אפל מדוע אם המנטרה של החברה היא פוקוס, מה היא עושה בתחום בו אין לה ידע שהוא לא חלק מעסקי הליבה שלה. השאלה נשאלה על ידי עובד גוגל ולאור העובדה שיו"ר ה- FCC נכח באולם, היא משכה צחוק רם שהרי נראה כאילו אותו עובד גוגל מבקש מאפל להפסיק את התחרות שלה בתחום הפרסום למובייל מול ענקית הפרסום וחיפוש המקוון.

כעת שש שנים אחרי ששירות ה- iAds הושק, אפל הודיעה שהיא סוגרת שירות הפרסום במתכונתו הנוכחית ושהיא מפזרת את צוות המכירות של השירות. בדיווח של האתר Buzzfeed, אפל ציינה שההחלטה נובעת מהעובדה שהיא לא טובה בתחום הפרסום ובהתאם לכך החברה החליטה להשאיר את תחום המכירות של פלטפורמת הפרסום לחברות פרסום, ולהפוך את הפלטפורמה לאוטומטית יותר. באופן זה המפרסמים יוכלו להשתמש בפלטפורמה של אפל באופן עצמאי ולהדק את הקשר מול קהל המשתמשים בלי התיווך של אפל. בהתאם לכך חלוקת הרווח תשתנה וכל הרווח מהפרסומות יגיע לידיהן של המפרסמים שיעשו שימוש ב- iAds. הנפגעות העקריות הן חברות פרסום דיגיטליות שבנו מודל רווח סביב פלטפורמת הפרסום של אפל כדרך להציע פרסומות למפרסמים וכן לבנות כלי ניטור לתכנים אלו. אפל עצמה לא צפויה להרגיש באופן ניכר את ההשפעות של מהלך זה, כאשר עוד בשנת 2014 טים קוק ציין שהרווחים מפרסומות ה- iAds הן שוליים מבחינתה של אפל, ונראה כי הפרסומות מהוות רק כ- 5% מכלל הפרסומות המוצגות במכשירי מובייל, כאשר במקום השני נמצאת גוגל עם כ- 10% ובמקום הראשון נמצאת פייסבוק עם כמעט 40% (!!!).

itunesradioending

הנסיגה של אפל מתחום הפרסום תשפיע באופן ניכר על השירותים שאפל מציעה בחינם, אולם מבוססים על פרסומות. למרבה המזל מדובר בשירות אחד בלבד והוא, איטיונס רדיו – שירות הרדיו בסטרימינג אותו אפל הציגה בשנת 2013 לצד iOS 7, בניסיון להתחרות עם פנדורה בתחום המוזיקה בסטרימינג. איטיונס רדיו הוצג כשירות חינמי מבוסס פרסומות iAds שאפשר מספר מוגבל של דילוגים על שירים. אולם עבור מנויי איטיונס Match, השירות הוצע ללא פרסומות וללא הגבלה על דילוג על שירים. כעת כאשר אפל החליטה לנטוש את פלטפורמת iAds ולהפוך אותה לכלי ייעודי עבור מפרסמים, נראה כי החברה החליטה להפסיק את השימוש ב- iAds עם איטיונס רדיו ומשמע כי שירות הרדיו החינמי יהפוך להיות כחלק מחבילת אפל מיוזיק – קרי הוא כבר לא יהיה חינמי. אולם למרות צעד זה אפל לא מושכת את כל תכני המוזיקה החינמיים שהיא מציגה תחת מטריית המנויים של אפל מיוזיק, ונראה כי תחנת הרדיו ביטס 1, תמשיך להיות מוצעת בחינם למשתמשים. אין ספק שכיום משתמשי איטיונס רדיו לא יראו בתכנים של ביטס 1 כתחליף, אולם נראה כי לאפל יש תוכניות גדולות יותר עבור תחנת הרדיו המעניינת, כאשר לפני מספר חודשים החברה רשמה זכויות שימוש בשמות המותג ביטס 2 עד ביטס 6, כך שיתכן מאוד שתחנות רדיו נוספות המותאמות ז'אנרים מסוימים יצוצו בעתיד.

iTunes Radio

בינתיים משתמשי איטיונס רדיו יכולים לעשות שימוש בשירות עד לסוף חודש ינואר, כאשר החל מאז כדי להאזין לתחנות הרדיו המותאמות לפי ז'אנרים ונאצרות על ידי צוות המוזיקה של אפל מיוזיק/ביטס, יהיה זמין כחלק מאפל מיוזיק תמורת תשלום חודשי של כ- 9.99$ למנוי בודד, או 14.99$ למנוי משפחתי.

להמשך דיון

 

מקורות: Buzzfeed ואפל
עריכה, תרגום ותוספות: natisho