עסקי המובייל

ע״י

למרות שליטה בנתח השוק במובייל, עולה כי הרווחים של אפל ממכשירי האייפון ברבעון אחד, מעפילים על סך הרווחים של אנדרואיד מאז השקתה.

 

 

google search iphone 6splus

אין ספק שאם עד לפני כעשור, התחום החם ביותר בעולם הטכנולוגיה היה תחום המחשבים האישיים ובהתאם לכך היריבות בין אפל, מיקרוסופט וגוגל הייתה בראש הכותרות. שהרי כיום עם המעבר לתחום המובייל השמות החמים ביותר הם השמות השולטים בתחום ובעיקר: אפל וגוגל שביחד ניצחו את מלחמות המובייל וזכו בשליטה של מעין דואופול על עולם הסמארטפונים. אך עם זאת נראה ששני ענקיות המובייל שומרות קרוב לחזה סוגים שונים של מידע, כאשר אפל שומרת על רמת סודיות ידועה לשמצה בכל הנוגע לפיתוח המוצרים שלה ולהתנהלותה הפנימית, אולם מנגד מפרסמת מידע רב (אולי אפילו יותר מכל חברה אחרת בעולם הטכנולוגיה) על נתוני המכירות והרווח שלה. בעוד גוגל, בעלת האופי ה"פתוח" יותר לא מפחדת לפרסם נתונים על התנהלותה והפרויקטים העתידיים שלה – גם כאשר הם רחוקים שנות אור מהשקה – אולם שומרת על רמה גדולה מאוד של סודיות בכל הנוגע לנתוני המכירות והרווחים שלה. כך שברגע שיש סיטואציה שמאפשרת לגלות מידע על ההתנהלות הסודיות של ענקיות טכנולוגיה אלו, הדבר יוצר עניין רב.

חשיפת פרטים בתחום הפיתוח המוצרים ובפרט מכשירי האייפון והאייפד, הגיעה דרך מלחמות הפטנטים המתוקשר בין אפל לבין סמסונג. מלחמות אלו הסתיימו להם זה מכבר, כאשר כעת רק נותר הסדר התשלומים, כאשר נראה שלמעט חשיפה תקשורתית – ניצחון מבחינת דעת הקהל וקצת כסף "כיס", אפל לא השיגה הרבה אולם לשם כך החברה שילמה הרבה מאוד מבחינת המידע שנחשף. באופן כמעט אירוני הדבר קורה גם במגרש של גוגל כאשר המשפט בין אוראקל לבין גוגל על הקניין הרוחני הקשור ב- Java, מספק פרטי מידע מעניינים על דינמיקת עסקי המובייל של ענקית הפרסום. המידע הגיע לתקשורת דרך עורך הדין של אוראקל Annette Hurst, שלמורת רוחה של גוגל ציין כי מאז השקתה של אנדרואיד בשנת 2008, גוגל ראתה ממערכת ההפעלה הניידת הפופולרית שלה הכנסות כוללות בגובה של 31 מיליארד דולר ורווח של כ- 22 מיליארד דולר. הכנסות ורווחים אלו מגיעים מ- 2 מישורים: האחד הוא פרסומות שמופיעות בתוך האקוסיסטם של השירותים החינמיים שגוגל מטמיעה בתוך אנדרואיד, בגרסאות בהן נעשה שימוש במערכת ההפעלה דרך רישיון (ברוב מכשירי הסמארטפון שנמכרים בעולם המערבי). המישור השני הוא מהרווחים שגוגל עושה ממכירת אפליקציות בחנות הגוגל פליי.

android-6.0-marshmallow-3

מידע זה מתאר תמונה די עגומה מבחינתה של גוגל, שכשמחלקים סכומים אלו ב- 7 שנות קיומה של אנדרואיד עולה כי הפלטפורמה הניבה הכנסות של כ- 4.5 מיליארד דולר בשנה ורווח של 3.14 מיליארד דולר בשנה. לעומת זאת אפל רואה הכנסות גבוהות הרבה יותר ממכירת מכשירי האייפון ברבעון אחד (!), שלא לדבר על Q4 ו- Q1 בהם החברה רואה הכנסות גבוהות הרבה יותר, מעצם זינוק במכירות של מכשירי האייפון בזכות תקופות החגים הן בארה"ב, אירופה, קנדה ואוסטרליה והן בזכות ראש השנה בסין. מידע נוסף ש- Hurst מגלה הוא שבשנת 2014, גוגל שילמה לאפל כמיליארד דולר כדי להשאיר את מנוע החיפוש שלה, כמנוע החיפוש ברירת המחדל ב- iOS ו- OS X. מחיר לא נמוך זה, מקטין אפילו עוד יותר את היקף הרווחים של גוגל מפלטפורמת אנדרואיד, כשנראה כי תשלום של מיליארד דולר לאפל, משתלם לגוגל הרבה יותר – מה שמאשש דיווחים רבים שנשמעו בעבר, לפיהם פלטפורמת iOS היא רווחית הרבה יותר עבור גוגל, מאשר פלטפורמת האנדרואיד. מעבר לכך עולה כי החוזה בין אפל לבין גוגל בנושא יוצר חלוקת רווח של 67%-34%, מעסקי החיפוש ב- iOS, מה שאומר שאפל מקבלת עוד תמלוגים נוספים מעבר למיליארד הדולרים המדוברים. במקביל עולה שהרווח מתחום החיפוש ב- iOS הוא משתלם מאוד עבור גוגל, כשכעת עולה שענקית החיפוש מתחלקת ברווחים מעסקי החיפוש, ועדיין שומרת על רמת רווחיות משתלמת.

600x409px-LL-156f1c3b_bad-android

כאשר רוב יצרניות האנדרואיד רואות רווחים מינוריים לכל היותר, קל להבין מדוע המידע הפיננסי על ההכנסות והרווחים של גוגל מאנדרואיד, הוא רגיש למדי ועשוי להעיב על טיב היחסים בין גוגל לבין יצרניות מכשירי האנדרואיד השונות שמתקשות להציג רווחים משמעותיים. דיווח זה מחזק את הדיווחים לפיהם מכשירי האייפון קוטפים למעלה מ- 90% מהרווחים בתחום הסלולר/סמארטפונים, כשבמקום השני והרחוק נמצאת סמסונג – שהיא למעשה יצרנית האנדרואיד היחידה שרואה רווח משמעותי מעסקי הסמארטפונים שלה, כשאפילו גוגל לא מצליחה להפיק רווחים משמעותיים מפלטפורמת האנדרואיד.

להמשך דיון

 

מקורות: בלומברג ושוב פעם בלומברג
עריכה, תרגום ותוספות: natisho