השיא של אפל

ע״י

דו"ח ההכנסות הרבעוני של אפל מגלה כי למרות רווחי שיא שהחברה דיווחה עליהם, המכירות של המוצרים הגיעו לשיאם ו/או מתחילים לדעוך.

 

 

Apple Q3 earning

בעולם הכלכלה, יש גרסה לא מדעית לחוק המספרים הגדולים לפיה יש גבול להיקף הצמיחה של חברה מסוימת. במילים אחרות גם החברה בעלת היקף הצמיחה הגבוה ביותר בנמצא, לא תוכל להמשיך לגדול ולצמוח עד אינסוף ובשלב מסוים הצמיחה שלה תתכנס (כמו בחוק המספרים הגדולים) לגבול מסוים, משמע הפסקת הצמיחה. בעשור האחרון הצמיחה המטאורית של אפל, מחברה שהייתה על סף פשיטת רגל לחברה הגדולה והרווחית ביותר בעולם (מבחינת הכנסות, שווי שוק וכו') התרסיה כנגד חוק לא כתוב זה, ובראיון שנעשה עם טים קוק, ציין המנכ"ל של אפל שהוא לא מאמין בחוק זה. ואכן עד כה היקף מכירות מכשירי האייפון היה בצמיחה מתמידה, בין אם איטית או מהירה, ואפילו המכירות של מכשירי המק היו ברובם במגמת צמיחה חיובית בעוד שאר יצרניות המחשבים האישיים ראו בשנים האחרונות דעיכה די משמעותית בהיקף מכירות המחשבים.

אמש אפל דיווחה על דו"ח ההכנסות הרבעוני שלה לרבעון הרביעי של 2015 (הראשון לשנת 2016 מבחינתה של אפל שעבורה השנה הקלנדרית מתחילה באוקטובר). הדו"ח משקף רבעון שיא נוסף מבחינתה של ענקית הטכנולוגיה שהצליחה באופן מדהים להעפיל על היקף הרווחים שהיא דיווחה עליהם ברבעון המקביל של 2014, ששברו כבר אז כל שיא אפשרי מבחינה כלכלית והיוו תקדים מבחינה זו. ברבעון האחרון אפל הציגה נתוני הכנסות ורווח גדולים עוד יותר עם הכנסה של 75.9 מיליארד דולר – בהשוואה להכנסה של 74.6 מיליארד דולר באותו הרבעון בשנה שעברה – ורווח נקי של 18.4 מיליארד דולר – בהשוואה לרווח נקי של 18 מיליארד דולר באותו הרבעון של השנה שעברה. במונחים כלכליים נראה כי היקף ההכנסות והרווחים של אפל היו יכולים להיות אפילו עוד יותר גבוהים (בכ- 5 מיליארד דולר), אלמלא רוחות נגדיות שנבעו בגלל תנודות בשוק ההון ובמט"ח.

שינויים אלו היו בין היתר גורם עקרי לכך כי למרות שבירת שיא ההכנסות והרווחים מהשנה שעברה, השפיעו על היקף מכירות המוצרים של אפל ולא בכדי החברה התייחסה להשפעות אלו בדו"ח ההכנסות שנשמע בתחילתו כמו שיעור בכלכלה. דבר נוסף שצוין הוא ההאטה בכלכלה הסינית שעד כה נראה שלא השפיעה על אפל, אולם לטענתו של קוק נראה כי ההשפעות בשוק הסיני אכן החלו להציג את אותותיהם בחודש האחרון של 2015, אולם אפל עדיין מציגה ביטחון מלא בשוק הסיני ותוכניותיה לשוק זה אינן צפויות להשתנות.

P1-BW192A_APPLE_16U_20160126191207

מבחינת נתוני מכירה של מוצרים, נראה כי רוב המוצרים של אפל ראו סטגנציה או ירידה בהיקף המכירות שלהם. ראשון הוא הפרה החולבת של אפל – האייפון – שברבעון האחרון נמכר בהיקף של 74.8 מיליון יחידות, המהווה גידול של כ- 300,000 מכשירים בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה בו החברה מכרה 74.5 מיליון מכשירים. מדובר בגידול של פחות מאחוז בודד המהווה את הצמיחה הנמוכה ביותר בהיקף מכירות מכשירי האייפון עד כה. מצד אחד אין ספק שהדבר עשוי לשקף בעיה מבחינת היכולת של אפל להמשיך ולגדל את היקף מכירות מכשירי האייפון, אולם מצד שני יש לזכור שמכשירי האייפון הם מכשירי פרימיום שנמכרים במחיר שכזה, ועצם העובדה שאפל הצליחה לחזור על הביצועים המדהימים של השנה שעברה ואף לשפר אותם במקצת – הם הישג מרשים לכשעצמו. כמו כן יש לציין שאין אף יצרנית סמארטפון שמוכרת היצע כה מצומצם של מכשירים, שלא לדבר על מכשירי פרימיום (מבחינת איכות ובעיקר מבחינת מחיר), בהיקף שכזה. ואפילו סמסונג שמוכרת הרבה יותר מכשירי סמארטפון ברבעון, מסתמכת בעיקר על מכירות של מכשירים זולים ו/או מכשירי ביניים שאוכלים באופן חוזר ונשנה על ההכנסות והרווחים של החברה.

כאמור מעבר למכירות של מכשירי האייפון שהיו די שטוחות, שאר הקטגוריות הגדולות הציגו ירידה בהיקף המכירות. ברבעון האחרון אפל מכרה 5.3 מיליון מחשבי מק – המהווים ירידה (ראשונה מזה מספר רבעונים) של כ- 4% בהשוואה לרבעון המקביל של 2014, כשבאופן לא מפתיע גם היקף המכירות של מכשירי האייפד שעמדו על 16.1 מיליון מכשירים הציגו ירידה גדולה של כ- 25% בהשוואה לרבעון המקביל של 2014, כשנראה כי אפילו ההשקה של האייפד פרו והאייפד מיני 4, שאפשרו לאפל להציג מכירות גבוהות יותר בכ- 60% מאלו של הרבעון הקודם, עדיין לא הצליחו לשפר את המגמה המתמשכת במכירות של מכשירי האייפד.

linechart

בעוד הנתונים לא מציגים נקודות אור רבות, בעיקר לאור העובדה שבשבועות האחרונים אנליסטים רבים טוענים כי אפל הגיעה לשיא והם הביעו את חששם מהיכולת של אפל להמשיך ולצמוח, נראה כי גם אפל עצמה צופה דברים דומים. בתחזית של החברה לרבעון הבא, ציין טים קוק שאפל צופה שבפעם הראשונה מאז השקת האייפון, מכשיר הסמארטפון הפופולרי של החברה יראה צמיחה שלילית ברבעון הבא. במילים אחרות אפל צופה שברבעון הבא החברה תמכור פחות מ- 61.2 מיליון מכשירי אייפון ומשמעות הדבר יהיה שנראה כי היקף המכירות של מכשירי האייפון הגיע לשיא ומכאן צפויה או סטגנציה או עליה קטנה או ירידה קטנה. מה שיאפשר לאפל לצמצם את הירידה בהיקף המכירות של מכשירי האייפון הוא נתינת דגש גדול יותר על תוכנית השדרוג השנתית של מכשירי האייפון ואולי הרחבת ליין המוצרים, דבר שצפוי לקרות עם השקת האייפון 5se השמועתי.

אולם לא הכל שחור. בדו"ח הרבעוני אפל ציינה שבסיס המשתמשים של מכשירי ה- iOS שלה עבר את רף המיליארד משתמשים. משמעות הדבר שישנם מעל למיליארד משתמשי אייפון, אייפד ואייפוד טאץ' פעילים, כשבסיס משתמשים זה רק צפוי לגדול עם הזמן. בסיס משתמשים זה מאפשר לאפל להמשיך ולראות הכנסות ורווחים ממשתמשים שלאו דווקא קונים מכשירי אייפון חדשים (יד שניה וכו'), מרכישה של אפליקציות, שאר תכני מדיה ומוצרים פריפריאליים – דבר שהופך את נושא השירותים באפל לחשוב יותר ויותר, מבעבר. בהתאם לכך החברה ראתה ברבעון האחרון גידול מרשים בחטיבת השירותים שלה שנמצאת תחת הנהגתו של אדי קיו. מקור נוסף לצמיחה היא קטגוריית האחרים שהניבה ברבעון האחרון 4.35 מיליארד דולר בהכנסות שנבעו בזכות היקף מכירות הולך וגדל של השעון והאפל TV דור 4, כפי שצוין על ידי טים קוק, אם כי אפל לא הציגה מספרים קונקרטיים והשאירה את הניחוש של המספרים לאנליסטים.

applewatchappletv-800x479

אין ספק שתוצאות השיא של הרבעון האחרון מוכתמות בסטגנציה הדי ברורה של ליין המוצרים של אפל והתחזיות של החברה עבור הרבעון הבא המשקפות מגמה של ירידה. בהתאם לכך נראה כי השנה הבאה הולכת להיות מאתגרת במיוחד עבור אפל ופי כמה וכמה עבור המניה של החברה.

להמשך דיון

 

מקור: אפל
עריכה, תרגום ותוספות: natisho