פרויקט הרכב של אפל נמצא בצומת דרכים

ע״י

פרויקט טיטאן השמועתי וה"לא כל כך סודי" מגיע לצומת דרכים כאשר ראש הפרויקט צפוי לעזוב, כשבמקביל נראה כי ג'וני אייב לא מרוצה מהכיוון של הפרויקט.

 

 

Apple Car

כאשר החלו להגיע דיווחים על פרויקט טיטאן – פרויקט הרכב של אפל אותו טים קוק אישר לקראת סוף שנת 2014, הם ציינו את צוות הפרויקט תחת הנהגתו של Steve Zadesky, סגן נשיא באפל ולשעבר בכיר בחברת פורד, שבעבר היה חלק אינטגרלי מפיתוח נגני האייפוד ובהמשך פיתוח מכשירי האייפון. כעת לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, עולה כי Zadesky, צפוי לעזוב את אפל אחרי 16 שנות וותק בחברה מ"סיבות אישיות". לא ברור האם סיבות העזיבה שלו קשורות באופן ישיר לפרויקט הרכב השאפתני של אפל, שלפי השמועות נמצא במסלול השקה או לכל הפחות חשיפה, לקראת 2019-2020. עזיבתו של Zadesky שכאמור בעבר היה בכיר בחברת פורד ומכאן נסיונו הרב בתחום הרכב, תשאיר את צוות הפרויקט שמונה למעלה מ- 1,000 אנשים שנקטפו בקפידה על ידי אפל מתוך החברה והן מחוצה לה – מחברות מתחום הרכב ביניהן טסלה, בערפל.

במקביל לדיווח של הג'ורנל, האתר AppleInsdier מדווח שלפי מקורותיו אפל החליטה לעצור את פרויקט טיטאן, וניתנה הוראה לעצור את העסקתם של עובדים חדשים לצוות הפרויקט. לטענת האתר הסיבה לכך היא חוסר שביעות הרצון של ג'וני אייב מהפרויקט והכיוון אליו הוא מתחיל להתגלגל אליו, והדבר עצר אותו לחלוטין, כאשר נראה שהחברה שוקלת את המשך צעדיה בנושא. לא ברור האם עזיבתו הנ"ל של Zadesky קשורה למורת רוחו של אייב מהכיוון של פרויקט טיטאן ולעצירתו הנוכחית.

מה שכן אין ספק שמדובר בפרויקט שאפתני למדי שנמצא בלוח זמנים צפוף ולחוץ מאוד, זאת כאשר מעבר לטכנולוגיה הדרושה לרכב, אפל מתקשה עם נושא הייצור של הרכב ויתכן מאוד שהחברה אפילו שוקלת לחבור ליצרנית רכב אחרת, כשבנושא זה עלה שמה של יצרנית הרכב הגרמנית – BMW, ובפרט דגם ה- i3 החשמלי אותו BMW מייצרת בתהליך ייצור חדשני שתפס את סקרנותה של אפל, עד כי בכירי החברה ביקרו במפעל של BMW בלייפציג שבגרמניה להתרשם מפס הייצור של ה- i3.

דיווחים אלו מגיעים זמן קצר אחרי שאלון מאסק, המנכ"ל של חברת טסלה, שהפכה ליריבה מרה של אפל בתחום העסקה וקטיפה של עובדים הקשורים לתחום הרכב, ציין כי התוכניות של אפל לתחום הרכב הן סוד ידוע. העקיצות הפומביות של מאסק לכיוונה של אפל נובעות לא אחת בגלל התסכול הרב שטסלה נתקלת בו לאור העובדה שלפי הדיווחים אפל קטפה לא מעט עובדי מפתח מיצרנית הרכב החשמלית, עד כי היו שמועות שהדבר צפוי לפגוע במפת הדרכים של טסלה לפיתוח עתידי של דגמים נוספים וחדשים. אם פרויקט הרכב של אפל אכן יגיע לכדי עצירה, שהרי נראה שמי שתרוויח מכך באופן הנרחב ביותר היא טסלה, שתוכל להחזיר לעצמה חלק נכבד מהעובדים שנקטפו על ידי אפל.

בהקשר זה לאחרונה דווח שטסלה העסיקה לשורותיה את Jim Keller, לתפקיד סגן נשיא של חטיבת החומרה של פיצ'ר ה- Autopilot של מכוניותיה של טסלה, פיצ'ר שלמעשה מהווה יכולת של נהיגה אוטונומית. Keller הגיע לטסלה מחברת AMD, ברזומה שלו המהנדס המוכשר והמבוקש עבד במשך תקופה לא מבוטלת גם באפל. Keller עזב את AMD בשנת 1999 לטובת P.A Semi שנרכשה על ידי אפל בשנת 2008. בהמשך Keller היה בין אלו שהיו ממונים על פיתוח רכיבי ה- Ax של אפל, ככל הנראה ביחד עם ג'וני סרוג'י שלאחרונה קודם לתפקיד סגן נשיא בכיר לתחום פיתוח רכיבי החומרה בחברה – מה שמציין את החשיבות של פיתוח רכיבי ה- Ax ושאר רכיבי SOC ו- COC כמו ה- S1 של השעון. הקישור בין Keller שנמנה בין צוות המפתחים של רכיבי ה- Ax לבין טסלה, מחזק את הסברה שאפל עשויה להשתמש בטכנולוגית הרכיבים שלה להניע אלמנטים נרחבים ברכב, וכן את דבריו של טוני פאדל שציין שפיתוח של מכשיר מובייל כמו למשל סמארטפון, דומה מאוד מבחינת החומרה שלו לייצור של מכונית חשמלית מבחינת: מחשב, סוללה, חיישנים ועוד.

קשה להאמין שאפל תגדע את פרויקט הרכב שלה באיבו, אולם אפל ידועה ביכולתה לבטל פרויקטים במידה והיא חושבת שהכיוון שלהם אינו נכון.

להמשך דיון

 

מקורות: AppleInsdierelectrek והוול סטריט ג'ורנל
עריכה, תרגום ותוספות: natisho