שירותים דיגיטליים

ע״י

למרות שאפל נתפסת בתור יצרנית חומרה, נושא השירותים הופך להיות חשוב מאין כמוהו, כאשר מניין המכשירים הפעילים באקוסיסטם של אפל מגיע למיליארד, גם לקהל המשתמשים הישראלי.

 

 

Apple-improves-iCloud-security-with-extra-encryption

בדו"ח ההכנסות הרבעוני האחרון של החברה, אפל החליטה לעשות צעד יוצא דופן ולתת דגש על תחום השירותים של החברה. כחלק מכך החברה גילתה שברבעון האחרון נרשמו למעלה ממיליארד מכשירים: אייפונים, אייפדים, נגני אייפוד טאץ', שעונים, מכשירי אפל TV, ומחשבי מק פעילים. נתון זה מגלה כי היקף המכשירים הקיים שמתחבר לאקוסיסטם של אפל הוא ענק ומגיע לממדים של נתונים שמפרסמות חברות האינטרנט כדוגמת פייסבוק, גוגל וואטסאפ. בסוף השבוע האחרון התראיינו קרייג פדריקי, סגן הנשיא הבכיר לתחום הפיתוח של iOS ו- OS X באפל ואדי קיו, סגן הנשיא הבכיר לתחום שירותי הרשת באפל בתוכנית ה- Talk Show של הבלוגר ג'ון גרובר, מהאתר Daring Fireball. בראיון, שני הבכירים דיברו על הפיצ'רים שאפל מתכוונת להציג בגרסה 9.3 וב- tvOS 9.2 וכן על נושאים אחרים, כמו למשל איכות התוכנות והשירותים של אפל – שמזה זמן מה נמצא כל הכוונת של אתרי טכנולוגיה רבים, שטוענים כי איכות התוכנה/אפליקציות והשירותים של אפל לא עומדים ברף הסטנדרט הגבוה שהחברה מתהדרת בו, במיוחד עם משפטים כמו: "זה פשוט עובד".

בראיון ציין אדי קיו, כי שירותי iCloud נמצאים בהיקף שימוש עצום וכי סך חשבונות ה- iCloud עומד על יותר מ- 782 מיליון חשבונות ברחבי העולם. מדובר בחשבונות iCloud פעילים של משתמשים שעושים שימוש במכשירי: אייפון (והשעון), אייפוד טאץ', אייפד ומק. למעשה מדובר בקצת פחות מסך 800 מיליון חשבונות האיטיונס הפעילים של אפל אותם ציין קיו בראיון שנערך עימו לפני כשנה, ביום בו אפל הודיעה על הרכישה של ביטס. מספרים אלו שופכים אור רב יותר על הנתונים שאפל ציינה בדו"ח ההכנסות הרבעוני שלה ומכאן עולה כי מתוך מליארד המכשירים הפעילים, 782 הם של חשבונות iCloud ייחודיים. כלומר קצת יותר מ- 200 מיליון מכשירים הם מכשירים שניים, שלישיים או רביעיים, ובמילים אחרות כרבע מכלל המשתמשים של אפל הם בעלי מכשיר נוסף, בין אם מדובר במק, אייפד וכו'.

מספרים אלו מגלים את החשיבות של תחום השירותים עבור אפל, שהחלה להגדיר את עצמה מחברה של חומרה ותוכנה, לחברה של חומרה תוכנה ושירותים באזור שנת 2011-2012. למעשה בעוד ברבעון האחרון כמעט כל היקף המוצרים העקריים של אפל ראו ירידה (מק ואייפד) או סטגנציה (אייפון) – לא כולל את השעון והאפל TV שראו צמיחה, אותה אפל לא מציינת באופן מספרי – היקף הרווח של אפל מתחום השירותים ובפרט האפסטור ואפל מיוזיק, שהגיע לאחרונה לרף של 11 מיליון מנויים (משלמים!) עלה באופן משמעותי לשיא חדש.

icloud

העניין הוא שבאופן אירוני, בעוד נושא השירותים הופך להיות תחום בעל חשיבות הולכת וגדלה עבור אפל, שירותי החברה ידועים בחוסר מהימנותם כשהדוגמאות האחרונות הן: שירות המפות של אפל שזכה עם השקתו לפני כ- 4 שנים לביקורות רבות. ושירות אפל מיוזיק, שעם השקתו זכה לביקורות רבות הן בגנות הבלאגן הגדול שהוא יצר עבור משתמשים, הן מבחינת השימושיות עצמה (ובמיוחד עבור מנויי איטיונס Match) והן מבחינת הממשק העמוס והמבולגן שלו. כמו כן לא אחת מדווחים בעיות שונות ומשונות ב- iCloud, הקשורות לזמינות שירותים כאלה ואחרים שנכללים תחת מטריית הענן של אפל.

אחת הבעיות של אפל הוא שהחברה עושה את מירב ההכנסות שלה מתחום החומרה – קרי מכירה של מכשירים פיזיים. כך שלמרות שהיקף הרווח של אפל מתחום השירותים נמצא בצמיחה, עדיין מדובר ביחס קטן למדי מסך ההכנסות והרווחים הכלליים של אפל. בעיה נוספת היא התרבות הארגונית של אפל, הידועה בסודיות רבה לגבי המוצרים אותם החברה מפתחת. תרבות סודית זו, אולי לא משפיעה על פיתוח של חומרה ואפילו תוכנה ברמה כזו או אחרת, אולם בתחום השירותים השונים, הדבר משפיע באופן ניכר ולראייה העובדה כי בעת השקתה של סירי לעולם, העוזרת הוירטואלית של אפל הוצגה תחת תגית בטא, תגית בה סירי נשארה במשך שנים רבות, עד להסרתה בשנת 2013 – כשנתיים אחרי השקתה של סירי. באופן דומה רבים כינו את המפות של אפל וכן את שירות אפל מיוזיק כשירותי בטא, למרות שעם השקתם אפל לא הדביקה עליהם את התווית הזו, דבר שאולי היה עוזר לצמצם את היקף הביקורת סביב השירותים הללו בעת השקתם. כעת נושא הסודיות עשוי לפגוע באפל בתחום אחר שזוכה בתקופה האחרונה לפופולריות רבה – תחום הבינה המלאכותית.

תחום זה שקשור בעיקר לסירי וליכולת הפרואקטיבית של iOS, שהוצגה על ידי אפל כחלק מגרסה 9, מתבססת על היכולת של המערכת ומכלול השירותים שלה: בין אם מדובר בסירי, iOS עצמה, שירות החדשות של אפל ועוד. ללמוד באופן טוב יותר את התנהגות המשתמש, הפעילות שלו, ההעדפות שלו ועוד ולתת לו המלצות רלוונטיות ובזמן המתאים. בשנה האחרונה אפל ביצעה רכישות רבות בתחום הבינה המלאכותית (AI), אולם חוסר השתתפותה של החברה בכנסים רלוונטיים ושמירה על מעטה הסודיות בנושא, בעוד חברות אחרות כגון: גוגל, מיקרוסופט ופייסבוק פותחות את היקף הידע שלהן בנושא, עשוי לפגוע באפל מאחר והדבר יכול לגרום למדענים וחוקרים בתחום, להרתע מלעבוד באפל בתחום זה, תחום שהוא במהותו מחקרי – אקדמי. יתכן מאוד שאלמלא אפל הייתה משנה את התנהלותה בנושא והופכת להיות פתוחה יותר, שהרי היכולות של סירי היו מתפתחות באופן מהיר יותר וקהל המשתמשים הישראלי היה מקבל תמיכה מקומית רבה יותר עם העוזרת הוירטואלית של אפל, תמיכה שהחלק האחרון בפאזל תגיע עם השקתה של גרסה 9.3.

Siri in Israel

בהתאם לכך עם השקתה של הגרסה, משתמשי האייפון והאייפד בארץ יוכלו לדבר עם סירי בשפה העברית, להכתיב בשפה העברית ולקבל הנחיות ניווט וכן מידע על נקודות עניין באזור – דבר ששופר לאחרונה באופן שקט על ידי אפל, ככל הנראה כחלק מההשקה של סירי לשפה העברית.

להמשך דיון

 

מקורות: Daring Fireball ובלומברג
תודה לאסף שריקי שהפנה את תשומת ליבי לנושא
עריכה, תרגום ותוספות: natisho