משחקי הכס(אות)

ע״י

גוגל פולשת לתוך iOS מבפנים, בעוד מיקרוסופט פולשת לתוך אנדרואיד מבפנים. אפל לא נשארת חייבת לגוגל וגוגל מנסה להיות יותר כמו אפל.

 

 

AAPL_GOOG_MSFT

ככל שפלטפורמת המובייל מתבגרת השחקניות המרכזיות בה מתחילות להתאים את האסטרטגיה שלהן עבור נושא המובייל, במטרה למצב את עצמן בצורה טובה יותר במה שנראה כמו פלטפורמת המחשוב ו/או הטכנולוגיה החשובה והמרכזית ביותר בעשור האחרון, וככל הנראה גם לעשור הקרוב. לא מדובר בהפתעה גדולה, או בנושא שעולה בפעם הראשונה. אולם מעניין לראות כיצד הבגרות של עולם הסמארטפונים בפרט והמובייל בכלל משפיעים על ההתנהגות של אפל, גוגל ומיקרוסופט – השחקניות הגדולות ביותר בתחום הטכנולוגיה וכאלה שמחזיקות באופן כזה או אחר במושכות של הפלטפורמות הגדולות ביותר, או יותר נכון המשמעותיות ביותר.

השחקנית הראשונה ואולי הכי פחות משמעותית כיום בעולם המובייל היא מיקרוסופט, ענקית התוכנה מרדמונד שדי פספסה העלייה הגדולה של מכשירי הסמארטפון, למרות קיומה של Windows Mobile שנים טרם הצגת האייפון ואנדרואיד. לאור השאננות של מיקרוסופט בנושא וכניסתה המאוחרת עם Windows Phone מיקרוסופט איבדה את הרלוונטיות כפלטפורמת מובייל והניסיון שלה לחבור לנוקיה, גרר את ענקית הסלולר הפינית מטה עד למצב בו מיקרוסופט מחקה את הרכישה של חטיבת המובייל של נוקיה, שנעשתה תמורת סכום של כ- 7.5 מיליארד דולר בלבד. בהתאם לכך ש- Windows Phone לא צפויה לתפוס נתח שוק משמעותי, כפי שחזו חברות אנליטיקה ביניהן IDC, לפני מספר שנים, מיקרוסופט מחפשת את מקומה בדבר הגדול הבא, אחרי עולם הסמארטפונים. מאמצים אלו ניכרים עם מכשיר ה- Hololens המעניין וכן יריות שונות לכיוונים שונים כמו לתחום המחשוב הלביש ועוד. אולם במקביל מיקרוסופט לא מוותרת לחלוטין על זירת הסמארטפונים ומסיבה טובה, שהרי נראה כי הרלוונטיות של מכשירי הסמארטפון צפויה ללוות אותנו עוד מספר שנים.

cortana-for-ios

שיטת הפעולה של מיקרוסופט היא לנסות ולדרבן את פלטפורמת ה- Windows Phone דרך חלונות 10, אולם בד בבד גם להציג נוכחות הולכת וגוברת של היצע השירותים שלה על מי שניצחו במשחקי הפלטפורמות של עולם הסמארטפונים: אנדרואיד ו- iOS. אסטרטגיה זו מביאה את מיקרוסופט לרכוש חברות פיתוח קטנות לאפליקציות פרודוקטיביות שימושיות ב- iOS ביניהן: Sunrise – אפליקצית יומן פופולרית עטורת שבחים, Acompli – אפליקצית מייל אותה הפכה מיקרוסופט לגרסה ניידת ומצוינת של אאוטלוק, Wunderlist – אפליקצית ניהול מטלות פופולרית ולאחרונה את SwiftKey – יצרנית המקלדת צד ג' המוכרת. רכישות אלו לצד הצגת חבילת התוכנות המשרדית – אופיס, הפכו את מיקרוסופט לאחת מחברות האפליקציות צד ג' החשובות ביותר בפלטפורמת iOS, ואחת הסיבות שאפל בחרה להעלות את נציגי מיקרוסופט לשווק את היכולות של האייפד פרו באירוע ההצגה של הטבלט המגודל. שיטת פעולה זו מתבצעת גם על הפלטפורמה של גוגל, אולם בעוד על iOS מיקרוסופט לא יכולה להתקין את האפליקציות והשירותים שלה מבעוד מועד על מכשירי האייפון והאייפד, שהרי על פלטפורמת האנדרואיד ה"פתוחה", היא כן.

לאחרונה מיקרוסופט ציינה כי היא הוסיפה את חברת Acer לרשימה הולכת וגדלה של 74 יצרניות מכשירי אנדרואיד וגרסאות של אנדרואיד, הכוללת את סמסונג ו- Cyanogen המייצרת את Cyanogen OS בה שירותי הליבה של מערכת ההפעלה הוחלפו מאלה של גוגל לאלו של מיקרוסופט בגרסאות רבות. מצב זה מביא את מיקרוסופט למצב את השירותים והאפליקציות שלה באופן מובנה בדגמים רבים של מכשירי אנדרואיד ואפילו להחליף במקרים מסוימים את השירותים של גוגל, או להתחרות בהם שווה בשווה, ישירות ממעמד האקטיבציה של המכשיר. שירותים אלו כוללים את: סקייפ, תוכנות אופיס וביניהן OneNote, שירות OneDrive חיפוש דרך Bing ואפילו את היכולות של העוזרת הוירטואלית Cortana.

microsoft_office_android_official_3

האירוניה הרבה היא שמיקרוסופט מחקה את שיטת הפעולה הלא חדשה של גוגל עבור iOS, לפיה גוגל החלה לפני מספר שנים להציג היקף אפליקציות הולך וגובר לשירותי הרשת שלה על פלטפורמת המובייל של אפל. היצע שירותים זה המוצע בחינם – בתמורה למידע אישי כזה או אחר – שאיכותו מוטלת בספק הופך את השירותים הפופולריים של גוגל להתברג ברשימת האפליקציות המורדות ביותר באפסטור. אין ספק שמאז שאפל החלה לדחוק את רגליה של גוגל מפלטפורמת iOS בשנת 2012, מדובר באתגר גדול יותר עבור גוגל, שראתה כיצד השירותים המובנים של iOS, כמו למשל מפות משפיעים באופן ניכר על היקף השימוש בשירותים שלה על פלטפורמת iOS, פלטפורמה שהפכה להיות נדבך מהותי ביותר להכנסות של גוגל ממכשירי סמארטפון. למעשה אין זה סוד שגוגל רואה היקף הכנסות ורווחים ניכר יותר מפלטפורמת iOS, מאשר מפלטפורמת אנדרואיד שבבעלותה.

ההכנסות היחסית עלובות שגוגל רואה מפלטפורמת האנדרואיד, נובעת בין היתר בגלל חוסר השליטה של גוגל בפלטפורמה הגדולה ביותר בעולם, שמאז הצגתה בשנת 2008 התפצלה לכיוונים רבים ושונים שאפשרו למשל את קיומן של חברות כמו Cyanogen. מסיבה זו נראה שגוגל רוצה לחזק את שליטתה באנדרואיד כאשר לפי דיווח של האתר The Information עולה ש- Sundar Pichai, המנכ"ל של גוגל, רוצה להגדיל את האינטגרציה האנכית של גוגל בכל הנוגע לפיתוח מכשירי סמארטפון ובפרט מכשירי נקסוס, המיוצרים על ידי יצרניות חומרה שונות כמו: HTC, סמסונג, LG, מוטורולה ו- Huawei אליהן מגיעים צוותים מגוגל כדי לקחת חלק פעיל בפיתוח מכשירי הנקסוס – המהווים (בדרך כלל) את חוד החנית של ליין מכשירי האנדרואיד עם השקתם. לפי הדיווח עולה שגוגל רוצה כעת לנהוג ביצרניות מכשירי הנקסוס, באופן דומה לאיך שאפל נוהגת עם פוקסקון. קרי להפוך אותן ליצרניות חומרה "טיפשות", דבר שאם יצא לפועל יביא לכדי כך שמכשירי נקסוס עתידיים יגיעו עם המיתוג של גוגל בלבד.

מהלך זה מסמן את הקושי של גוגל ושל פלטפורמת אנדרואיד למשוך משתמשים "איכותיים", במיוחד לאור החשש הגדול של גוגל שאפל תמשיך לדחוק את רגליה של ענקית החיפוש והפרסום המקוון מפלטפורמת iOS, בין אם דרך סירי בהקשר של חיפוש או אפשרות התקנה של חוסמי פרסומות – יכולת שהוצגה בגרסה 9.

על פניו נראה שבעוד מיקרוסופט וגוגל מתקשות בתחום המובייל, אפל נהנית משליטה נרחבת. אולם המציאות היא שהאסטרטגיה של אפל להציג מכשירים שקוסמים לפלח שוק מסויים של משתמשים, ובפרט משתמשים ממעמד הביניים ומעלה זאת לאור המחירים היקרים של המוצרים שלה, יוצר מצב בו פוטנציאל הצמיחה של אפל מואט באופן ניכר, דבר שהתבטא בדו"ח ההכנסות הרבעוני האחרון של החברה. מהנתונים שהוצגו ניתן לראות שהיקף המשתמשים שיכול לרכוש את המוצרים של אפל מתחיל להגיע לרוויה באופן מסוים, והוא מושפע מאוד מתנודות בכלכלה העולמית והמקומית. בהתאם לכך אפל מתחילה למקד את מאמציה בתחום השירותים שהיא יכולה להציע עבור מיליארד מכשירי האייפון, האייפד, האייפוד טאץ', השעון, האפל TV והמק הפעילים כשנגזרת של היקף המכשירים הללו הוא יותר מ- 780 מיליון חשבונות iCloud ו- 900 מיליון חשבונות איטיונס (עם כרטיסי אשראי).

icloud-web-100635202-large

מהיקף משתמשים אלו אפל מגדילה את היקף הרווחים שהיא רואה מדי רבעון, אולם אין ספק שלשירותים אלו יש גם פוטנציאל להפוך להיות סוס טרויאני בתוך פלטפורמת האנדרואיד, דבר שאפל החלה לעשותו עם שירות אפל מיוזיק שלדברי טים קוק הוא התנסות של אפל עם שירות "בסגנון קופרטינו" באקוסיסטם של אנדרואיד ועשוי להתרחב לשירותים נוספים בעתיד כמו: iMessage, Facetime, פתקים, תמונות ואפילו סירי. כל אלו יכולים להרחיב את החשיפה של משתמשי אנדרואיד להיצע השירותים של אפל ולהגדיל את היקף הסוויצ'רים מפלטפורמת אנדרואיד ל- iOS במספרים גדולים יותר. כמובן שיש לכך גם חיסרון שהרי הדבר יקטין את ה"דביקות" של iOS ויאפשר למשתמשי iOS שיעברו לאנדרואיד להמשיך ולהנות מהשירותים של אפל.

כל אלו מראים דילמות מעניינות לכיווני פעולה אפשריים אותם אפל, גוגל ומיקרוסופט בוחנות ומתחילות לפסוע בהן כאשר עולם הסמארטפונים והמובייל הולך ומתבגר. בכל אופן נראה כי מבין השלושה, הזוכות הגדולות: אפל וגוגל, נמצאות תחת לחץ גדול יותר שהרי מהפסגה הכיוון הוא בדרך כלל מטה.

להמשך דיון

 

מקורות: The Information ו- gadgets
השראה: מקוורלד
עריכה, תרגום ותוספות: natisho