אפל ומשבר גיל המעבר או יומולדת 40 שמח אפל

ע״י

אפל חוגגת יומולדת 40 כשמצד אחד החברה מסתכלת לאחור על 40 שנים מדהימות בהן היא שינתה את העולם. אולם מצד שני החברה נמצאת בצומת דרכים להמשך דרכה.

 

 

aging-apple

ב- 1 לאפריל 1976, סטיב ג'ובס, סטיב ווזניאק ורונלד וויין, רשמו את אפל כחברה ציבורית באופן רשמי ובכך מבלי לדעת יצרו את חברת המחשבים הוותיקה ביותר בעולם. כן, ישנן יצרניות מחשבים וותיקות יותר כמו למשל IBM. אולם IBM ייצרה מחשבים רק כ- 24 שנים ממהלך קיומה שחצה לאחרונה את רף 100 השנים ובשנים האחרונות החברה מוכרת רק שרתים ואלו לא נמכרים בהיקפים גדולים. כמו כן האנליסט הורסט דידו – הידוע בכינוי Asymco – ציין לאחרונה בבלוג שלו שב- 40 שנות קיומה אפל מכרה 1,591,092,250 (!!!) מחשבים בתצורה כזו או אחרת. השנה אפל גם נכנסה לראשונה לרשימת 5 יצרניות המחשבים הגדולות ביותר בעולם לצד HP, לנובו, ו- Dell, כשלכך תרמו היקף מכירות הולך וגובר של מחשבי מק, אולם גם היקף מכירות הולך ודועך של מחשבי PC המבוססים על חלונות.

עוד יש לציין שאם מחשיבים את האייפד לסך המחשבים שאפל מכרה, אזי שאפל הפכה להיות יצרנית המחשבים הגדולה ביותר בעולם כבר ב- 2011. ואילו נחשיב גם את האייפון שהרי הדבר מביא לכך שאפל הפכה להיות יצרנית המחשבים הגדולה ביותר בעולם כבר בשנת 2009.

יש רבים שיאמרו שתחת הנהגתו של טים קוק, אפל איבדה את הפוקוס הכה הדוק שלה, בו התהדר סטיב ג'ובס ואפילו אפל שציינה בעצמה כי על כל "כן" שהחברה אומרת נאמרים אלפי "לא". אולם יש לזכור שאפל לא השתנתה באופן כה מהותי, אלא זה העולם שהשתנה סביבה. כשאפל החלה את דרכה עם מחשב ה- Apple I, המשיכה עם ה- Apple II ואז הדהימה את העולם עם המקינטוש הראשון, מחשבים היו גדולים מסורבלים ובעיקר ממוקמים בחדרים או על גבי שולחנות. מאז מחשבים חדרו כמעט לכל תחום בין אם מדובר תקשורת, תחבורה, מוצרי חשמל ביתיים ועוד. היום מכונות הכביסה מגיעות עם מעבדים קטנים המחשבים את צריכת האנרגיה, התוכנית ועוד, הרכבים מגיעים עם מספר מחשבים וזה עוד אפילו לפני שמדברים על בית חכם, או על רכבים חכמים.

Screen-Shot-2016-03-28-at-11.36.56-AM-620x450

המעבר הגדול הראשון של אפל מעולם המחשבים הקלאסי לעולם חדש בו מחשבים החלו להכנס אליו, הוא עולם המובייל. תחילה עם האייפוד שהיה מחשב קטנטן שהתמקד במוזיקה ולאחר מכן במדיה באופן כללי. בהמשך אפל המשיכה להכנס לתחום המובייל עם האייפון שחולל כידוע מהפכה בתחום התקשורת ובמקום להפוך את הטלפון לחכם ומתוחכם יותר, הפך את המחשב לקומפקטי דיו והטמיע בו את פונקציונליות התקשורת הרלוונטיות תוך כדי הוספת חיבור רשת אמיתי עם דפדפן הספארי, תחת ממשק מולטי טאץ' ומעטפת יפהפיה. באירוע הצגת האייפון אפל החליטה שמחשבים במובן הקלאסיים שלהם, לא ישארו עסק הליבה שלה, כפי שהיה עד כה ובהתאם לכך החברה הסירה משמה את הסיומת Computers ונשארה עם השם Apple Inc בלבד. החלטה זו הייתה מהותית למדי וכחלק מהבנה מהותית שמה שנחשב כ"מחשב" צפוי לעבור שינוי מהותי ושלמעשה מחשוב הולך להיות דבר רחב היקף ונרחב למדי.

כיום ליין המוצרים של אפל כולל את מחשבי המק – שממשיכים את העסק הקלאסי של אפל, את מכשירי האייפוד – שמאבדים מהרלוונטיות שלהם לטובת ליין האייפונים – ליין המחשבים ה(כמעט) אישיים ביותר והפופולריים ביותר של אפל, את האייפדים – שמבחינתה של אפל מגדירים את עתיד המחשוב, את האפל TV – שדוחף את תחום הבידור הסלוני בכיוונים שונים בשוק שהוא מאתגר ביותר וכמובן את השעון שמכניס את המחשוב לתחום האביזרים הלבישים והוא מהווה המחשב האישי ביותר בליין של אפל, ובהתאם לכך גם את זה בעל המבחר הגדול ביותר (דגמים, רצועות ועוד). מבט זה מגלה כיצד אפל התאימה את עצמה לעולם הטכנולוגיה הנוכחי, בו מחשבים נמצאים בתחומים הולכים וגדלים.

נראה גם כי המגמה של אפל להתרחב לתחומים נוספים עדיין לא הסתיימה, כאשר ישנן שמועות לא מעטות על כוונותיה של אפל להכנס לתחום הרכב והמציאות המדומה/רבודה באופן משמעותי. זאת לצד המשך פועלה של אפל בתחום השירותים, תחום שהופך ונהיה מהותי יותר ויותר עבור אפל, עם שירותי ענן רבים וביניהם לא מעט שירותי מדיה הכוללים את חנות האיטיונסטור ואת אפל מיוזיק.

למרות שאפל מצליחה באופן מדהים להציג ליין חדש של מכשירי אייפון לקראת עונת החגים – העונה העמוסה ביותר – וגם לעבור אותה ללא בעיות ניכרות באספקה (למרות זמינות נמוכה יחסית), נראה כי ההתרחבות של אפל לתחומים הולכים וגדלים משפיעה על האיכות ובפרט על איכות התוכנה של החברה. בשנים האחרונות מתגברים הקולות שקוראים לאפל להתחיל ולבצע בדיקות איכות נרחבות יותר על גרסאות חדשות של מערכות הפעלה שונות שהחברה מציעה: iOS, OS X, tvOS ו- watchOS. כמו כן נראה כי היקף המוצרים הנרחב מקשה על אפל לא רק מבחינת איכות התוכנות והגרסאות השונות, אלא משפיע גם על הפיצ'רים החדשים והיכולת של אפל לחדש באופן ניכר.

אירוע המדיה האחרון בו החברה הציגה את האייפד פרו בגודל 9.7 אינץ' ואת האייפון SE, מראים כי החברה לא רק חושבת על פן החדשנות והצגת מוצרים חדשים ומרהיבים. אלא גם כיצד היא יכולה להרחיב את היקף המשתמשים שלה ולהציג מוצרים שיתאימו לקהל הולך וגדל של משתמשים. מדובר במעבר חד מחברה שהציגה עד לפני מספר שנים קצר, אייפון אחד (גודל אחד ו- 2 צבעים), אייפד אחד וליין מצומצם של מחשבי מק – שהביא את טים קוק להתהדר בכך שניתן להציג (כמעט) את כל המוצרים של אפל על אחד משולחנות התצוגה של חנויות האפלסטור. אפל של היום מבינה שהיקף המשתמשים שלה, מצריך מהחברה להרחיב את היצע המוצרים שלה ולהתאים אותם למשתמשים השונים: מבחינת גדלים, צבעים ופיצ'רים. כמובן שאפל לא צפויה להפוך להיות סמסונג או LG שמציעות מבחר עצום של מוצרים דומים-שונים בטווחי מחירים נרחבים. אולם אין ספק שהחברה התבגרה והיא מתנהגת בהתאם למעמדה שמגיע לשינוי גדול עם הגעתה של אפל לגיל המעבר.

עם המעבר של אפל לקמפוס החדש וה"חללי" של החברה, אין ספק שבפני אפל צפוי עוד עתיד מזהיר, המתאפשר לא מעט בזכות הר המזומנים של אפל שעומד על מעל ל- 200 מיליארד דולר ויאפשר לחברה לבצע פעולות גדולות מאוד וגם לעמוד בפני אתגרים שונים ומשונים, בין אם מדובר במוצרים כושלים ועוד. אולם נראה כי המותג שנבנה ושוקם ב- 20 השנים האחרונות והפך את אפל להיות החברה בעלת שווי השוק הגדול ביותר בעולם (עדיין), לא צפוי לדעוך בקרוב ולא מעט זאת בזכות ההנהגה האיכותית באפל עליה מנצח טים קוק, בצורה מרשימה.

Screen-Shot-2016-03-28-at-4.17.19-PM-620x457

חלק מהמשימה של קוק, הוא להנחיל את המסורת של אפל להמשך הדרך ובמקביל גם להטמיע בחברה ערכים נוספים כמו שמירה על איכות הסביבה, לקיחת חלק פעיל בתחומים חברתיים בכלל ובפרט בתחום הרפואה והספורט ולנצל את מעמדה והפופולריות של אפל לעזור ולשפר את החיים של קהל המשתמשים שלה, שמונה למעלה מ- 650 מיליון משתמשים שעושים שימוש בכמיליארד "מחשבים שונים" הכוללים: אייפונים, אייפדים, שעונים, מכשירי אפל TV ומחשבי מק. רק לאחרונה הסתיים הקרב המהותי ביותר של אפל בנושא שמירת פרטיות המשתמשים מול ה- FBI ומשרד המשפטים האמריקאי, בניצחון מר עבור אפל. אולם נראה כי החברה לא נרתעת לטבול את רגליה בתחומים חדשים ולעמוד על העקרונות שלה אפילו אל מול גופי ממשל בארה"ב ובסין – שוק שהפך בשנים האחרונות להיות שוק מרכזי וחשוב מאוד עבור אפל.

40 השנים הראשונות של אפל היו מעניינות ומאתגרות לכשעצמן, אולם נראה כי באזור הפסגה האתגר עדיין לא תם ו- 40 השנים הבאות של אפל צפויות להיות מאתגרות לא פחות.

להמשך דיון

 

מקורות: Asymco ואפל
עריכה, תרגום ותוספות: natisho