האפסטור בדרך חדשה

ע״י

אפל שמה פוקוס גדול על האפסטור, שתחת הניהול הצמוד של פיל שילר, עוברת מקצה שיפורים כשצוות ייעודי בודק אפשרויות חיפוש מתקדמות.

 

 

app-store-3

מאז שאפל השיקה את האפסטור בשנת 2008, נראה כי חנות האפליקציות המקוונת של אפל אחראית באופן כזה או אחר להצלחה הפנומנלית של האייפון (וגם של האייפד) עד כי אפל החליטה לנסות ולהעתיק את הקונספט גם לפלטפורמת המק – אם כי באופן הרבה פחות מוצלח, וכן להרחיב את מודל האפליקציות למוצרים נוספים שהחברה מוכרת ביניהם האפל TV – המכונה על ידי טים קוק כעתיד הטלויזיה – וגם השעון הושק עם חנות אפליקציות ייעודי.

בהתאם לכך מפתחים נהרו ועדיין נוהרים לפתח לפלטפורמות השונות, כשמודל האפסטור נתפס בתחילת הדרך בתור מכרה זהב מודרני, אולם לשרת קהל משתמשים של מאות מליוני משתמשים שמורידים אפליקציות בהיקף עצום שחצה את רף ה- 100 מיליארד אפליקציות, היא משימה מאתגרת מאין כמוה ובפרט לכך שלמרות החשיבות של האפסטור, אפל התקשתה מאוד להפוך את החנות למוקד אהוב עבור המשתמשים או המפתחים שמאז השקתה של החנות המקוונת התלוננו על בעיות כאלה ואחרות שמונעות מהם לממש את הפוטנציאל למלואו. כך למשל בעוד אפל הוסיפה עם הזמן פיצ'רים כמו: חבילות של אפליקציות במחירים מוזלים, אפשרות לרכוש תכנים בתוך אפליקציות (in-app-purchase) ועיצוב חדש שהוצג לצד iOS 7 ומאז לוטש במעט עם הוספה של סרטונים וכו'. עדיין קשה מאוד למפתחים לשווק את האפליקציות שלהם, לאפשר הורדה של אפליקציות להתנסות או למכור עדכונים לאפליקציות במחיר "הגיוני" – מבלי להציג גרסה חדשה לגמרי לאפליקציה.

15636-12047-Screen-Shot-2016-01-20-at-24101-PM-l

למרות כל הבעיות הללו האפסטור המונה כיום למעלה מ- 1.5 מיליון אפליקציות (כשרובן הגדול לא עודכן לגרסאות החדשות של iOS ו/או כולל אפליקציות זבל כאלה ואחרות) והיא נותרה חנות האפליקציות הרווחית ביותר, כשהיא מעפילה על חנות הגוגל פליי שבשנה שעברה עקפה את האפסטור מבחינת היקף ההורדות זאת לאור נתח השוק הגדול פי כמה וכמה של אנדרואיד אל מול זה של iOS, זאת לפי דיווח של חברת App Annie העוקבת אחר נושא האפליקציות. למעשה לפי App Annie האפסטור הגדילה בשנה שעברה את הפער מבחינת הרווחים אל מול הגוגל פליי לכדי 75%, זאת השוואה לפער של 70% בשנת 2014. יש לכך מספר סיבות וביניהן: הבידול הרב בפלטפורמת האנדרואיד כאשר לגוגל פליי אין כלל נוכחות בסין וריבוי חנויות אפליקציות אלטרנטיביות לגוגל פליי, העובדה שמשתמשי האייפון נוטים לרכוש יותר אפליקציות בתשלום, אל מול משתמשי האנדרואיד שמורידים אפליקציות (המבוססות על פרסומות) בחינם ועוד.

סיבות אלו ממשיכים לגרום למפתחים רבים להעדיף את האפסטור על פני הגוגל פליי, כשהתחזית של אריק שמידט לפני מספר שנים כי תוך זמן קצר פלטפורמת האנדרואיד תהפוך לפלטפורמה הראשונה עבור מפתחים לא התגשמה.

לאחרונה אפל הגבירה את המיקוד שלה על תחום השירותים המכניס לחברה מדי רבעון כ- 5 מיליארד דולר, כשרובם המכריע מגיע מנתח ה- 30% שאפל שומרת לעצמה מההכנסות של האפסטור, זאת במטרה להציג את מודל ההכנסות מתחום השירותים כהכנסות חוזרות ונישנות ולשפר את המיצוב של החברה אל מול המשקיעים – במיוחד בתקופה בה שוק הסמארטפונים נכנס לרוויה. כחלק מכך אפל בצעה שינויי אחריות בצמרת ההנהלה הבכירה שלה בחודש דצמבר האחרון, כשפיל שילר נטל לידיו את האחריות על האפסטור מידיו של אדי קיו. מאז נראה כי שילר פועל באופן אקטיבי לשפר את חווית המשתמשים באפסטור וכן את יחסי העבודה מול המפתחים. כחלק מכך שילר מתייחס באופן פעיל לתלונות של מפתחים בטוויטר, כשבמקביל בחודש האחרון האפסטור החלה לרענן את התכנים המוצגים בדף הראשי שלה כל מספר ימים ספורים, במקום אחת לשבוע (בימי חמישי/שישי). גם לכך שילר התייחס דרך חשבון הטוויטר שלו כשהוא מציין שמבחינתו האפסטור היא מקום לבקר בו על בסיס יומי וכי בהמשך יוצגו עוד שיפורים.

כעת דיווח שמגיע מצד בלומברג מציין שאפל הקימה צוות "סודי" המונה כ- 100 איש הבוחן שיפורים כאלה ואחרים באפסטור, ביניהם בחינת שיפור יכולות הפרסום והשיווק של מפתחים לאפליקציות שלהם. אפשרות אחת שאפל בוחנת היא שיווק בתשלום של אפליקציות בהתאם למילות חיפוש מסוימות, באופן דומה למודל ההכנסות המוכר של גוגל שהפך את עסקי הפרסום של גוגל לעסק המגלגל עשרות מליארדי דולרים מדי רבעון. מי שמנהל את הנושא הוא Todd Teresi שעד לאחרונה ניהל את תחום ה- iAd באפל, אותו החברה נטשה לאחרונה והחליטה להשאיר את תחום המכירות של פלטפורמת הפרסום לחברות פרסום, ולהפוך את הפלטפורמה לאוטומטית יותר. המשמעות של רעיון זה הוא שבחיפוש של מילות מפתח מסוימות באפסטור, חלק מהתכנים שיוצגו יהיו תכנים רלוונטיים אולם כאלה שיהיו ממומנים על ידי המפתחים שישלמו על המיקום שלהם בתוצאות החיפוש. כך למשל חיפוש של מילה כמו: football game תציג תוצאות רלוונטיות, כשביניהן יהיו גם תוצאות רלוונטיות אולם שהמפתחים ישלמו על הצגתן.

-1x-1

במקביל אפל פועלת לשפר את חווית השימוש של המשתמשים במציאת תכנים חדשים באפסטור, בדרכים שונות ומשונות ובפרט לאור העובדה שצוינה לעיל, לפיה האפסטור מונה כיום מליוני אפליקציות ומציאת תכנים חדשים ו/או מעניינים הפכה להיות תהליך מסובך וטרחני עבור המשתמש. בהתאם לכך נראה כי בעל כורחה אפל נכנסת יותר ויותר לתחום החיפוש וסביר להניח שהטכנולוגיה של חברת Chomp אותה אפל רכשה לפני מספר שנים, עשויה לעזור לחברה במשימה הלא פשוטה שעומדת בפניה. אולם אם להסתמך על דבריו של פיל שילר, נראה כי השיפור צפוי להגיע וכבר היום מתחילים לראות סימנים ראשוניים שלו, למרות שיש עוד הרבה מה לעשות.

להמשך דיון

 

מקורות: בלומברג ו- App Annie
עריכה, תרגום ותוספות: natisho