הרבעון הגרוע ביותר של אפל מזה 13 שנה – פרספקטיבה

ע״י

אפל מדווחת על תוצאות הרבעון השני של 2016, כאשר אחרי 51 רבעונים החברה מדווחת על ירידה בהכנסות וברווחים כשבכל קטגוריות המוצרים ישנה ירידה, למעט השירותים.

 

 

Apple_shares_financial_results_money_800home

בדו"ח ההכנסות הרבעוני האחרון של אפל, החברה הזהירה על כך שהרבעון הבא – זה שהסתיים בסוף חודש מרץ האחרון, יביא ירידה בהיקף המכירות של מכשירי האייפון. אזהרה זו, שהגיעה אחרי רבעון בו אפל בקושי הצליחה לשבור את שיא המכירות של מכשירי האייפון של רבעון החגים המקביל של 2014, הביאה את המניה של אפל לסחרור כלפי מטה כאשר רבים מתחילים לתהות על היכולת של אפל להמשיך עם ההצלחה הפנומנלית שלה, כאשר שוק הסמארטפונים נכנס עמוק לתוך רוויה. ואכן בדו"ח שפורסם במהלך חול המועד, מתגלה כי בהתאם לתחזיות שקדמו לדיווח עצמו, לראשונה מזה 13 שנה ההכנסות והרווחים של אפל ירדו כשמי שאחראי לכך באופן המשמעותי ביותר הוא האייפון, אם כי נראה שירידה בהיקף המכירות נרשמה לרוחב רוב המוצרים העיקריים של החברה ובפרט בשוק השני בחשיבותו עבור אפל – סין.

ליתר דיוק ברבעון האחרון אפל ראתה הכנסות של כ- 50.6 מיליארד דולר, ורווח נקי של 10.5 מיליארד דולר. כדי לשים את הרבעון הנוראי הזה בפרופורציה, מדובר ברווח המהווה יותר מסך הרווחים של: מיקרוסופט, גוגל, אמזון ופייסבוק ברבעון האחרון. אולם עדיין אין ספק שהסטנדרטים שאפל יצרה לעצמה במהלך השנים האחרונות של צמיחה חסרת תקדים, ובפרט לאור העובדה שמדובר בחברת שעושה את ההכנסות שלה ממכירות של חומרה בעוד רוב הענקיות בעמק הסיליקון רואות את מירב ההכנסות שלהם מתוכנה ושירותים, יצרה בקרב משקיעים ציפייה שונה לחלוטין ובהתאם ל"ביצועים הרעים" של אפל המניה שלה ספגה לא מעט אש, כשהיא מוחקת יותר מ- 40 מיליארד דולר מהשווי שלה, אולם עדיין מחזיקה בתואר – חברת הטכנולוגיה בעלת שווי השוק הגדול ביותר כיום, במיוחד אחרי שהתוצאות של גוגל ברבעון האחרון הביאו לירידה במניה של ענקית החיפוש, דבר שגם מיקרוסופט חוותה על בשרה. כמו כן יש לציין כי הביצועים של החברה עמדו בהתאם לתחזיות שלה, כשאפילו הן היו באחוזון הגבוה של התחזיות, אולם מתחת לציפיות של וול סטריט.

מי שכמובן היה הכוכב הנופל של הדו"ח הן המכירות של מכשירי האייפון, שעמדו על 51.2 מיליון מכשירים – ובקושי ענה על הציפיות של האנליסטים – ולא מעט מתחת להיקף מכירות מכשירי האייפון ברבעון המקביל של השנה שעברה שעמדו על 61.2 מיליון מכשירים.  בהתייחסות לביצועים של מכשירי האייפון, טים קוק ולוקה מאסטרי (סמנכ"ל הכספים של אפל) ציינו כי היקף המכירות של מכשירי ה- 6s היו טובות בהשוואה לאלו של ה- 5s, אולם נראה כי ההשקה של מכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס עם גדלי המסך והעיצוב החדש הטו את הביצועים של מכשירי האייפון באופן ניכר כלפי מעלה, עד לכדי כך שגם ברבעון החגים האחרון אפל כאמור בקושי הצליחה להתעלות על השיא של 2014. באופן מעניין אפל ציינה כי עבור הרבעון הבא היא צופה גם החלשות בהיקף מכירות מכשירי האייפון, אולם נראה כי הביקוש הראשוני למכשירי האייפון SE עשויים לתקן את הביקוש הנמוך יותר למכשירי ה- 6s, זאת לפי העונתיות במכירות האייפון שנחלשות במהלך הקיץ, לקראת ההשקה של דגם חדש בסתיו.

Smartphone-Vendors-Q1-2016

לאור תוצאות אלו נראה שנתח השוק הכללי של האייפון הצטמק לכדי כ- 15% משוק הסמארטפונים אם כי הדבר לא משנה את מעמדה של אפל במקום השני ברשימת יצרניות הסמארטפונים, מתחת לסמסונג ובהפרש די ניכר מעל Huawei.

התוצאה בכניסה ובביקוש הגבוה מהמצופה של האייפון SE, ישפיע על הרווחיות של מכשירי האייפון ובפרט על המחיר הממוצע (ASP) של ליין האייפון אם כי אפל ככל הנראה מוכנה לוותר על הרווחיות הגבוהה, לטובת כניסה של יותר משתמשים לליין האייפון דבר שישפיע על ההכנסות של אפל מתחום השירותים הדיגיטליים ובפרט מהאפסטור. למעשה בעוד ירידה בהיקף המכירות נרשמה גם בקרב המק עם 4 מיליון יחידות ובאייפד עם 10.25 מיליון יחידות, תחום השירותים הדיגיטליים היה מקור ההכנסה העקרי שראה צמיחה משמעותית ברבעון האחרון, עם גידול של כ- 20% ברווחים מתחום השירותים שכעת מהווים כ- 12% מכלל ההכנסות של אפל ולמעשה מהווים את מקור ההכנסה השני אחרי האייפון, כשהם מעפילים על האייפד ואפילו על המק עם הכנסות של כ- 6 מיליארד דולר. צמיחה זו התאפשרה בעיקר בזכות ביצועים מרשימים באפסטור, שכזכור אפל משאירה בכיסה רק כ- 30% מהרווחים. אולם נראה כי גם עסקי המדיה בכלל והמוזיקה בפרט משתפרים, כאשר מאסטרי ציין שהירידה בהכנסות מתחום המוזיקה נעצרה בזכות ההשקה של אפל מיוזיק, שכעת משרתת 13 מיליון לקוחות משלמים, והמגמה לעתיד נראית חיובית.

גם אזור ה"אחרים" בו אפל מכלילה מוצרים נילווים שונים ביניהם האפל TV, השעון, ליין האוזניות של ביטס ועוד גדל בכחצי מיליארד דולר השוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה מבחינת ההכנסות שהוא הניב לכדי 2.2 מיליארד דולר. טים קוק התייחס באופן מפורש לשביעות רצון גבוהה מצידה של אפל למכירות של השעון אם כי המנכ"ל של אפל לא פירט, בהתאם להחלטתה של אפל שלא לפרט על נתוני המכירה של השעון עוד טרם השקתו. מה שכן קוק ציין כי אפל רואה דימיון רב בין העונתיות במכירות של השעון לאלו של נגני האייפוד הוותיקים, מה שמחזק את הסברה שאפל רואה בשעון את המוצר המחליף של האייפוד ובהתאם לכך נראה כי היקף הצבעים והדגמים בא לחפות על המגוון של הנגן הפופולרי (בעבר) של אפל.

piechartq2

בראייה קדימה אפל ציינה כאמור שהיא צופה תוצאות "קשות" גם ברבעון הבא, אם כי נראה שבעוד האייפון צפוי להמשיך ולהציג תוצאות נמוכות מהמצופה – כאמור בעקבות העונתיות במכירות – מי שעשויים להיות הכוכבים של הרבעון הבא הם המק, זאת הודות לרענון הליין שעוד צפוי לקרום עוד וגידים בחודשים הבאים, והאייפד שכבר הרבעון הציג תוצאות במעט טובות מהמצופה ונראה כי המכירות של ליין האייפד פרו החדש (בעיקר בגודל ה- 9.7 אינץ') וההוזלה במחירי האייפד אייר 2 ישפיעו באופן חיובי על היקף המכירות של מכשירי האייפד לראשונה מזה מספר שנים.

אין ספק שהשנה היא שנה מאתגרת מאוד עבור חברות הטכנולוגיה, כל אחת בדרכה שלה, ואפל הפעם חווה לראשונה מזה זמן רב מאוד את ההשפעות של מגמת הרוויה בתחום הסמארטפונים.

להמשך דיון

 

מקורות: IDCאפל ו- Macrumors
עריכה, תרגום ותוספות: natisho