אפסטור 2.0

ע״י

כשבוע לפני WWDC, אפל מנחיתה פצצה גדולה שמשנה את חוקי המשחק באפסטור עם, מודל רווח חדש המבוסס על מנויים, פרסומות לאפליקציות ועוד. האם זה טוב רק למפתחים?

 

 

iphone-6-review-display-app-store

בשבועות האחרונים נראה כי האפסטור, תחת ניהולו של פיל שילר, מתחילה להראות סימני תזוזה בכיוונים חדשים עם זמני אישור מהירים יותר לאפליקציות חדשות ולעדכונים וכן שמועות לפיהן אפל בוחנת אפשרות להוסיף פרסומות במטרה לקדם אפליקציות של מפתחים בעת שימוש בחיפוש. אתמול, פחות משבוע לפני כנס המפתחים השנתי שלה, פיל שילר – סגן הנשיא הבכיר באפל לתחום השיווק הבינלאומי שכאמור קיבל לידיו בחודש דצמבר האחרון את מושכות ניהול האפסטור הלכה למעשה, אחרי שזאת הייתה מפוצלת בינו לבין אדי קיו – פנה ל- Daring Fireball, The Loop, The Verge והגארדיאן  כדי להודיע להם על שינויים משמעותיים באפסטור. לפי דבריו של שילר הסיבה לפנייה לתקשורת בנושא זה לפני WWDC, נובעת מכך שהאירוע צפוי להיות עמוס לכשעצמו (מעניין מאוד!), אולם מעבר לכך נראה כי מדובר גם בצעד של יחסי ציבור כשאפל רוצה להוציא את הנושא הזה מחוץ לקונטקסט של האירוע. כך בסיום האירוע הודעות גדולות אלו לא יהיו במוקד מרכז תשומת הלב, ודבר שני הן יתנו למפתחים מספיק זמן לעכל את השינויים ולשאול שאלות בסשנים הרלוונטיים במהלך הכנס.

אז מהם השינויים הגדולים? ובכן הם צפויים להיות מוטמעים בכל חנויות האפליקציה של אפל ולהתמקד בשלושה נושאים שונים:

זמני אישור וסקירה מהירים יותר
מאז שאפל הציגה את האפסטור נראה כי מפתחים לא ממש אהבו את תהליך הסקירה אותן האפליקציות עברו, כאשר מפתחים רבים חששו מאי הידיעה לגבי האם האפליקציה שלהם תאושר. הבעיה הפכה להיות גדולה יותר לאור העובדה שזמני האישור של רוב האפליקציות נעו בין 5 ימים לשבוע, דבר אותו אפילו סטיב ג'ובס ציין באירוע המפתחים השנתי של שנת 2010 כשהוא פירט את שלושת הסיבות העקריות בגינן אפליקציות לא מאושרות לאפסטור: קריסות ותפקוד בעייתי, מצב בו האפליקציות לא עושות את מה שהן מפרסמות שהן עושות ושימוש בכלי פיתוח (API) לא מאושרים. מצב זה היה רחוק מאופטימלי כאשר לא אחת קרו מקרים בהם מפתחים הגישו אפליקציות חדשות או עדכונים שאושרו רק כדי לגלות באגים משמעותיים (שעברו דרך הרדאר), וכעת כדי לתקן את הבאגים הם היו צריכים לחכות מספר ימים עד שהגרסה החדשה תאושר. כמובן שלכך היו חריגות כאשר כל מפתח זכאי אחת לתקופה לבדיקה מהירה של האפליקציה/עדכון שלו במקרים שכאלה. אולם עדיין, היו גם לא מעט מקרים בהם מפתחים הגישו את האפליקציות לאישור, רק כדי לגלות אחרי מספר ימים שהאפליקציה לא אושרה – מה שפגע מאוד בחוויה של מפתחים עם האפסטור.

בשבועות האחרונים נראה כי זמני האישור של אפליקציות התקצרו עד לכדי מספר שעות בודדות, זאת לפי דיווחים של מספר הולך וגדל של מפתחים. כעת שילר מאשש את השינויים שנעשו בתחום זה ומציין כי הם קרו בזכות: הוספה של כלים שמשפרים את תהליך הבדיקה, שינויים בצוות הבדיקה ושינויים בפוליסה והחוקים. מעבר לכך שילר לא הרחיב, אולם הוא כן מציין שבכל שבוע אפל מקבלת כ- 100,000 אפליקציות לבדיקה וסקירה ושכעת כ- 50% מהן עוברות סקירה תוך 24 שעות ו- 90% מהן תוך 48 שעות. עצם העובדה שאפל עברה לבחון אפליקציות בפרק זמן של שעות ולא ימים או שבועות הוא מהלך גדול מאוד שמשפיע הן על מפתחים והן על המשתמשים שכעת זוכים לקצב רענון גבוה יותר של אפליקציות, בין אם לתיקוני באגים או פיצ'רים חדשים.

Schiller Appstore

פרסומות לאפליקציות
כפי שהשמועות ציינו, נראה כי אפל אכן חקרה את האפשרות להוסיף פרסומות לחיפושים באפסטור – המהווים את התחילת המשפך לכ- 65% מכלל האפליקציות המורדות – וכי החקירה התגלתה כצעד אפשרי. על פניו נראה כי פרסומות היו נחלתן של גוגל ופייסבוק, אולם נראה כי אפל רוצה לתת למפתחים את האפשרות לשפר את הנראות שלהם באפסטור העמוסה במליוני אפליקציות. בעיקרון הקונספט הוא די פשוט והוא יכלול מסגרת של הצעות מחיר (כמו בגוגל למי שמכיר) עבור מילות מפתח שונות, כאשר מי שיזכה במכרז הוא מי שיתן את ההצעה השניה בגובהה. באופן זה חברות גדולות לא תמיד יזכו במכרז למילות המפתח והדבר אמור לתת הזדמנות שווה גם לחברות גדולות וגם למפתחים עצמאיים.

מבחינת מראה הפרסומות יהיו תחת מספר הגבלות:

  • הפרסומות יופיעו רק במהלך חיפוש באפסטור ולא בשום מקום אחר ובפרט לא באזור ה- Featured הראשי.
  • בכל חיפוש תופיע רק פרסומות אחת ואחת בלבד.
  • פרסומות יהיו מסומנות באופן ברור: הן תמיד יהיו בראש תוצאות החיפוש, יכללו רקע כחול שיפריד ביניהן לבין שאר תוצאות החיפוש ויכללו תגית "פרסומ" בצבע כחול.
  • הפרסומת תהיה רלוונטית למיל/ות החיפוש שהמשתמש הקליד.
  • הפרסומות יוצגו רק למשתמשים מעל גיל 13 (כאלה שאפל יכולה לזהות לפי חשבון האיטיונס שלהם).
  • הפרסומות הן Pay-for-Click והמפתחי משלמים רק כאשר המשתמשים לוחצים על הפרסומת לאפליקציה שלהם.

Appstore ads

בעיקרון מדובר בקונספט שנועד לשפר הן את שורת הרווח של אפל באפסטור, כשכעת גוגל ופייסבוק נהנות מרווחים בתחום הפרסומות בין אם בגוגל פליי, מנוע החיפוש של גוגל או ברשת החברתית הגדולה בעולם. מעבר לכך מדובר בחוויה טובה גם למפתחים ויתכן מאוד שגם משתמשים יהנו מהתוצאות, במידה והן אכן יהיו רלוונטיות – דבר שעד כה אפל לא הצטיינה בו בחיפוש באפסטור. אולם מעבר לכך נראה שאפל החליטה לשמור גם בתחום זה על נושא הפרטיות ובניגוד למנוע הפרסום של גוגל ושל פייסבוק המבוסס על אלגוריתמים המבוססים על מידע של ועל המשתמשים, כאן אפל ממשיכה בקו הפרטיות הנוקשה שלה (לטובת המשתמשים) כשמערכת הפרסום באפסטור לא תהיה מבוססת על מעקב אחרי משתמשים, לא ישמר מידע על משתמשים שלחצו על הפרסומת והמפתחים לא יקבלו מידע על המשתמשים הללו, למעט מספרי הלחיצה וההורדה. כמובן שהחיסרון הוא שהפרסומות יהיו מבוססות על מילות חיפוש, מדינות מסוימות וגילאים (אולי), ופחות מפולחים בהתאם לסוג המשתמשים ובהתאם לכך התוצאות יהיו פחות אישיות (לא מבוססות על אפליקציות שהמשתמש כבר הוריד וכו'), אולם היתרון הוא כמובן שמירה על הפרטיות – דבר שאפל חרטה על דגלה בשנים האחרונות.

שינוי במודל הרווח ומודל מנויים פתוח
ההכרזה הגדולה ביותר של שילר לגבי השינויים באפסטור הוא לגבי שינוי מודל הרווח המוכר, של ה- 70/30 אותו אפל הציגה עם הצגתה של האפסטור בשנת 2008, ומאז לא שינתה אותו. מודל זה נותן למפתח 70% מההכנסות של האפליקציה כשאפל שומרת על 30% עבור שירותי האחסון, הסליקה ועוד. מודל זה אומץ במהרה גם על ידי חנויות אפליקציות מתחרות כמו זה של גוגל או מיקרוסופט, לא רק עבור אפליקציות שהוצעו בתשלום חד פעמי, אלא לכל סוגי הרכישה בין אם מדובר ב- In App Purchase (או בקיצור IAP) שאפל הציגה לפני מספר שנים, או מנויים. התוצאה היא שכל מפתח באשר הוא שילם לאפל מס של 30% על כל רכישה שנעשתה בין אם לרכישת האפליקציה, רכישה (חוזרת או לא) בתוך אפליקציה או חידוש מנויי לשירותים כמו נטפליקס, Spotify ועוד. לאור עובדה זו מפתחים של שירותי רשת עם מודל מנויים בחרו ב- 2 דרכים: או שלא לאפשר רכישה של מנוי דרך האפליקציה ובכך לא לשלם לאפל את מס 30 האחוזים, או לגלגל את העלות על המשתמשים ולגבות מחיר מנוי גבוה יותר דרך האפליקציה.

כעת אפל מודיעה שמודל זה ישתנה ומודל המנויים ישאר על 70/30 בשנה הראשונה של האפליקציה באפסטור, אולם בשנה השניה הוא ישתנה למודל של 85/15, כלומר אחרי שנה המפתח ישמור 85% מהרווחים לעצמו והשינוי יחל ב- 13 ליוני. הרעיון שעומד מאחורי מחשבה זו הוא יפה למדי והוא מאפשר לאפל לכסות את העלויות ההיקפיות עבור האפליקציה ובמידה והיא תהיה טובה מספיק לגרום למשתמשים להמשיך לשלם עליה גם בשנה שניה ומעלה, המפתח יזכה לראות את הרווחים שלו גדלים ובהתאם לכך יהיה לו תמריץ להמשיך ולפתח את האפליקציה ולשפר אותה – דבר שיתן תוצאה חיובית לכל הצדדים, אולי למעט המשתמשים שלא כל כך ישמחו לשלם באופן שוטף על האפליקציות שלהם.

אולם נראה כי מדובר בדבר שיבדק תוך כדי תנועה. קודם כל אפל הודיעה שהיא תאפשר לכל סוגי האפליקציות להשתמש במודל מנויים, דבר שהיה שמור עד כה לסוגים מסוימים של אפליקציות שכללו: אפליקציות של מדיה (כמו נטפליקס, Spotify וכו'), או שירותי רשת שהשתמשו בשרתים כמו למשל Windows 365. כעת גם מפתחים של אפליקציות אחרות ואפילו משחקים יוכלו להשתמש במודל המנויים, ולבחור מתוך מבחר של כ- 200 קונפיגורציות שונות שיאפשרו לבחור בין מנוי חודשי, שנתי, רב חודשי (שיקרה אחת לכל X חודשים), מחירים שונים לשווקים שונים ואפילו אפשרות לשנות את מחיר המנוי למנויים חדשים ולמנויים קיימים. בנוסף מפתחים יוכלו להוסיף תקופת ניסיון לאפליקציות של שבוע או חודש במהלכן האפליקציות יהיו חינמיות לגמרי – דבר אותו המפתחים ביקשו כדי לקדם את האפליקציות שלהם. כך שבעוד נראה שמשתמשים יצטרכו לשלם יותר על האפליקציות שלהם, למעשה משתמשים יוכלו להתנסות בחינם עם יותר אפליקציות ולשלם רק עבור אלו שיהיו שימושיות עבורם ויעמדו במבחן השימוש. כמו כן הדבר ידרבן את המפתחים לעדכן ולשפר את האפליקציות שלהם באופן תקופתי, אחרת הם יראו פחות משתמשים.

apple-subs-white-bg-01.0

בנוסף אפל שומרת על עמימות מסוימת בנושא זה, כשנראה שהיא רוצה לבדוק את העניין כדי למנוע מצב בו מפתחים יעשו שימוש במודל זה לרעה. כך שבעוד כל סוגי האפליקציות יוכלו להשתמש במודל זה, אפל ככל הנראה לא תאשר לכל אפליקציה להשתמש בו. הבעיה כאן היא באותה עמימות שאפל נהגה בכל הנוגע לאפסטור עד כה, בין אם בפוליסת האישור של האפליקציות באופן כללי, או כאלה הקשורות ל- Extensions שהוצגו ב- iOS 8 וכו'. באופן מעניין פחות מיום אחרי ההכרזה של אפל בנושא זה, גוגל הכריזה שגם היא תציג מודל תמחור של 85/15 בגוגל פליי, דבר שככל הנראה ילחץ יותר על חנויות האפליקציות הקטנות יותר בפלטפורמת האנדרואיד.

אין ספק שאפל צריכה להיות קצת יותר ברורה ושקופה בנושאים אלו, המשפיעים על קהילת המפתחים העצומה שלה, שעדיין רואה בפיתוח ל- iOS בעדיפות קודמת לפני פיתוח לאנדרואיד, מסיבות של רווח והכנסות. קל לראות שאפל מתחילה לבדוק את ההנחות שלה לגבי האפסטור והעבודה עם מפתחים, במטרה להפוך את הפלטפורמה לאטרקטיבית יותר, וסביר להניח שנזכה לשמוע עוד מידע בנושא זה וגם לא מעט בעיות אולם בסופו של דבר, כמו בכל דבר שהיה קשור לאפסטור הדברים יגיעו לרמה המתוקנת שלהם כשלמשתמשים שמורה הזכות להצביע עם האצבעות שלהם והמפתחים יתנהגו בהתאם. בסופו של דבר.

להמשך דיון

 

מקורות: Daring Fireball ו- The Verge
עריכה, תרגום ותוספות: natisho