אפל מתכווצת

ע״י

דו"ח ההכנסות הרבעוני של אפל מגלה תוצאות פחות גרועות מאלו שהחברה צפתה, כשנראה שהחברה ממשיכה להיות אופטימית לגבי העתיד.

 

 

apple-earnings-green

בדו"ח הרבעוני האחרון של החברה, אפל הפילה פצצה, כאשר החברה ציינה שהיא צופה שרבעון יוני יציג תוצאות גרועות יותר מאלו של רבעון מרץ. זאת בניגוד לתחזיות הקודמות של החברה שציינה כי רבעון מרץ יהיה הרבעון הגרוע ביותר שלה השנה ומזה תקופה ארוכה מאוד. הסיבות לכך היו המשך בהתכווצות המכירות לרוחב ליין המוצרים העקריים של החברה: מק, אייפד ובעיקר האייפון. בהתאם לכך המניה של החברה צנחה. כעת בדו"ח הרבעוני המדובר, אנליסטים רבים ציפו לרע מכל, אולם אפל הציגה תוצאות טובות יותר מהמצופה עם הכנסות של 42.4 מיליארד דולר (כשההערכה הייתה 42.1 מיליארד) ורווח נקי של 7.8 מיליארד דולר, כשבהשוואה לרבעון המקביל של 2015 בו החברה החברה הציגה הכנסות של 49.6 מיליארד דולר ורווח נקי של 10.7 מיליארד דולר המהווים ירידה של כ- 15% בהכנסות ושל כ- 27% ברווח הנקי. מה שמעודד את האנליסטים הוא שהחברה הציגה תחזית טובה למדי עבור הרבעון הבא שיסתיים בחודש ספטמבר – לפני שאפל תציג את ליין המוצרים העתידי שיכלול את מכשירי האייפון הבאים ועוד – עם הכנסות של בין 45.5 מיליארד ל- 47.5 מיליארד עם שולי רווח של בין 37.5% ל- 38%. יש לציין כי עדיין מדובר בהתכווצות כאשר בשנה שעברה אפל הציגה הכנסות של 51.5 מיליארד דולר.

מבחינת השווקים בהם אפל פועלת נראה כי החברה ראתה ירידה בכל השווקים כשהגדולה שבהם הייתה סין – השוק השני בגודלו עבור אפל – עם ירידה של 33% בהכנסות. גם השוק האמריקאי ירד בכ- 11%, אירופה ב- 7%ונראה כי נקודת האור היחידה הייתה ביפן שהיה השוק יחיד בו אפל ראתה צמיחה של 23% הרבעון. אפל ציינה כי המצב הכלכלי בעולם הוא אחד הגורמים לירידה הזו ובכלל, אולם החברה אופטימית לגבי השוק הסיני וגם לגבי השוק ההודי בו החברה ראתה הרבעון צמיחה של כ- 51% במכירות של מכשירי האייפון, כשצמיחה דו ספרתית הייתה גם בשוק הברזילאי, הרוסי, הטורקי והקנדי.

כאמור גם הרבעון אפל ראתה ירידה בהיקף המכירות של המכשירים שלה בכל ליין המוצרים העקריים. מכירות המק ירדו בכ- 11% מ- 4.8 מיליון מחשבי מק לכדי  4.3 מיליון מחשבי מק הרבעון, דבר שבעיקר נובע בגלל העובדה שאפל לא הציגה רענון משמעותי לליין המקים שלה מזה זמן מה, כאשר המק פרו לא רוענן יותר מ- 950 ימים ואילו המקבוק פרו לא רוענן כמעט 500 ימים. עדיין יש לציין ששוק המחשבים האישיים ראה חודשים קשים לפניו ובהתאם לכך נראה שמחשבי המק של אפל עדיין הציגו ביצועים טובים יותר מהמתחרים מבוססי החלונות, כשאפל סיימה את הרבעון עם שיא במשתמשי המק. פלטפורמת המחשוב המתחרה של המק – האייפד גם ראתה רבעון עם תוצאות מעורבות, עם מכירות של כ- 10 מיליון אייפדים לעומת 11 מיליון ברבעון המקביל, אולם המחיר הגבוה יותר של ליין האייפד פרו הניב רווחים גבוהים יותר שהעלו את היקף ההכנסות מליין האייפדים לגבוה ביותר מזה כ- 10 רבעונים.

AAPL Q3

כמובן שבכמו כל רבעון כל העיניים נשואות לכיוון מכשירי האייפון, הפרה החולבת הגדולה ביותר של אפל, וזו המכניסה לחברה את החלק הארי של ההכנסות והרווחים. גם הרבעון המכירות של מכשירי האייפון ראו ירידה לכדי היקף של כ- 40.4 מיליון מכשירים, בהשוואה להיקף מכירות של כ- 47.5 ברבעון המקביל אשתקד. מי שהתבלט הוא דגם האייפון SE שהתגלה להיות פופולרי מאוד הרבעון, יותר ממה שאפל ציפתה והחברה ציינה שבמהלך רוב הרבעון היא נדרשה לעשות תיקונים בשרשרת האספקה והייצור שלה בהתאם לדרישה זו. כמו כן המכשיר שנמכר בצורה מרשימה גם בשווקים מתפתחים וגם בשווקים מפותחים, לקהל משתמשים שמעוניין במכשיר בגודל 4 אינץ' ו/או באייפון זול יותר, השפיע מעצם תג המחיר הנמוך שלו על המחיר הממוצע של מכשירי האייפון שירד מ- 605$ לכדי 595$. בנוסף קוק ציין כי ברבעון האחרון אפל ראתה את היקף הסוויצ'רים הגדול ביותר שנרשם השנה במעבר מפלטפורמות מתחרות למכשירי האייפון, כשבנוסף לכך נראה שהייתה גם גדילה ניכרת במשתמשים שרכשו את מכשיר הסמארטפון הראשון שלהם, ובחרו באייפון.

באופן מעניין למדי כשקוק נשאל לגבי איך הוא רואה את העתיד של מכשירי האייפון, כאשר נראה שמחזור השדרוגים הולך ומתארך. ציין המנכ"ל של אפל שבעיקרון החברה רואה כי מחזור השדרוג בפרט וביצועי המכירה בכלל של מכשירי ה- 6s הם דומים (אולם טובים יותר) לאלו של מכשירי ה- 5s, כאשר אין ספק שמכשירי האייפון 6 וה- 6 פלוס עיוותו את מחזור השדרוג כשהם דחפו משתמשים שככל הנראה היו ממתינים עוד שנה לדגמי ה- 6s, לשדרג את המכשירים שלהם מוקדם יותר. כמו כן קוק ציין שכחלק מהפיצ'רים של גרסה 10 שתתן דגש גדול יותר על חווית המשתמש דרך בינה מלאכותית וסירי, האייפון יהפוך להיות נדבך חשוב עוד יותר בחיי המשתמש בין אם בתוך הבית, ברכב או בכלל.

כמו כן קוק גם ציין שלפי נתוני מחקר עולה כי שירות התשלומים הדיגיטלי של אפל מהווה כ- 75% מכלל הרכישות הדיגיטליות (contactless payments) שנעשות בארה"ב, דבר שקצת מבייש את אנדרואיד Pay המתחרה. קוק גם ציין כי בעוד השירות צובר פופולריות בארה"ב, הוא עדיין לא משפיע על שורת ההכנסות של עסקי השירותים של אפל, שברבעון האחרון המשיך לצמוח בכ- 19% בהשוואה לרבעון השלישי של 2015 לכדי שיא הכנסות של כל הזמנים עם כ- 6 מיליארד דולר (כמעט כמו ההכנסות הרבעוניות של רשת מקדונלדס). בהתאם לכך אפל עדיין רואה בשירות התשלומים שלה, שבקרוב יגיע גם לדפדפן הספארי, בתור פיצ'ר שמשפר את האקוסיסטם – לפחות נכון לעכשיו.

Screen-Shot-2016-07-26-at-4.37.08-PM

דבר נוסף שקוק ציין בהתייחסות לשאלה ישירה בנושא, הוא לגבי תחום ה- AR, או מציאות הרבודה שתפס את הכותרות בשבועות האחרונים בזכות המשחק פוקימון גו. קוק ציין שהוא ואפל רואים פוטנציאל עצום לתחום זה, והחברה משקיעה בו ובפיתוחו, עם צפי לאפשרויות מסחריות וכפיצ'רים עבור המשתמשים. אין ספק שלאפל יש ארסנל של חברות שהיא רכשה הקשורות באופן כזה או אחר בתחום ה- AR והמצלמות ביניהן: פריימסנס הישראלית, Metaio, Faceshift, ו- Flyby Media. בדו"ח ההכנסות הרבעוני הקודם קוק ציין כי VR הוא תחום מעניין מאוד ובעל פוטנציאל, אולם כפי שרבים סוברים נראה כי התחום בעל הפוטנציאל השיווקי הגדול ביותר הוא דווקא AR. מדובר בפעם הראשונה שקוק מאשר באופן רשמי שאפל משקיעה בפיתוח של תחום ה- AR ויהיה מעניין לראות האם החברה עשויה להציג משהו בתחום, כבר בחודש ספטמבר הקרוב, ואולי בהקשר של המצלמה הכפולה של מכשיר האייפון פלוס/פרו הקרוב.

להמשך דיון

 

מקור: אפל
עריכה, תרגום ותוספות: natisho