שירותים משותפים

ע״י

המעבר של אפל לקמפוס החדש, מאפשר לחברה לבצע שירגון ולאחד תחת קורת גג אחת את הצוותים של שירותי הענן לצורך שיתוף פעולה ושיפור.

 

 

iCloud

תחום שירותי האינטרנט הפך ברבעונים האחרונים לנושא חם בדו"חות ההכנסה הרבעוניים של אפל, כאשר תחום זה ראה צמיחה של כ- 20% משנה לשנה, בעוד שאר התחומים הכוללים את המכירות של ליין המוצרים של אפל ראה ירידה. בהתאם לכך קוק ציין כי החברה תבחן כיצד היא יכולה למנף את תחום שירותי האינטרנט הפורחים שלה, שעושים זאת בזכות קהל משתמשים שעושה שימוש בכמיליארד מכשירי מק, אייפון, אייפד, שעון ואפל TV. אולם נושא שירותי האינטרנט של אפל הוא ידוע לשמצה ברחבי האינטרנט והוא מוקד לממים רבים, שמשווים את שירותי האינטרנט של אפל לאלו של מתחרות כמו אמזון, מיקרוסופט וכמובן גוגל. הדוגמאות הבולטות ביותר בשנים האחרונות הוא שירות המפות של אפל שהושק לקול תרועה גדולה בהחליפו את שירות המפות של גוגל ב- iOS, הולם התברר במהרה להיות כישלון חרוץ הן מבחינת המפות בארה"ב ועל אחת כמה וכמה במיפוי של מדינות ברחבי העולם.

בראיון שנערך לאחרונה עם בכירי אפל לגבי תחום שירותי האינטרנט שלהם, ציין אדי קיו, סגן הנשיא הבכיר באפל לתחום שירותי האינטרנט, כי הכישלון של שירות המפות הביא אפל להעריך מחדש את היכולת שלהם בתחום שירותי האינטרנט ולמעשה דחף את אפל, לעשות שימוש נרחב יותר בבטאות ואף לפתוח את תוכנית הבטא הפומבית הן ב- macOS והן ב- iOS. בטאות אלו שמושקות למליוני מפתחים ולמשתמשי בטא ברחבי העולם, מאפשרים לאפל לעריך ולקבל משוב טוב יותר לגבי שירותים שונים של החברה, ובפרט שירותי אינטרנט, בנוסף לגילוי טוב יותר של באגים ותקלות בגרסאות החדשות של מערכות ההפעלה שלה.

דוגמא נוספת היא כמובן סירי, שמאז השקתה בשנת 2011, לא זכתה לשיפור נרחב מבחינת היכולות שלה, לפחות לא בקצב מהיר דיו כמו של מתחרות שצצו בשנים האחרונות וכוללות את אלקסה של אמזון (שלפי השמועות אפל עובדת על מענה אליו), קורטנה של מיקרוסופט ואת העוזרת הוירטואלית של גוגל שהוצגה לאחרונה באירוע ה- I/O והושקה באופן רשמי עם אפליקציית המסרים Allo ומכשירי ה- Pixel והרמקול הביתי של גוגל באירוע "חומרה" שנערך לאחרונה. השוואות אלו של סירי לעוזרות וירטואליות אחרות מציגות באופן ברור את העובדה שאפל "שמטה את הכדור" בכל הנוגע לבינה מלאכותית בתחום העוזרות הוירטואליות, למרות שהיא הייתה הראשונה להציג עוזרת וירטואלית מובנית במערכת הפעלה ובחומרה של מכשירי צריכה אלקטרוניים שנמכרו בהיקף נרחב. יש לציין שבעוד אפל פתחה את היכולות של סירי לקהילת מפתחי צד ג' רק לאחרונה עם ההשקה של iOS 10, ואין ספק שלסירי יש כברת דרך ארוכה להגיע ליכולת של העוזרת של גוגל, שהרי סירי היא העוזרת הוירטואלית היחידה כיום שתומכת בכ- 20 שפות שונות, על שלל ניביהן והמבטאים השונים וכשמחברים את כל השפות, המבטאים והניבים (לדוגמא גרמנית המדוברת בשוויץ וגרמנית המדוברת בגרמניה, או סינית קנטונזית וסינית מנדרינית) מקבלים תמיכה בלמעלה מ- 40 ניבים ומבטאים שונים (כן, באנגלית שמדברים באירלנד היא אותה האנגלית אבל המבטא הוא שונה לחלוטין).

itunes-icloud-siri-apple-maps

אולם שירות המפות של אפל – שהשתפר באופן ניכר מאז השקתו ואף זכה למתיחת פנים ושידרוג משמעותי ב- iOS 10 – וסירי הם לא הבעיות היחידות של שירותי האינטרנט של אפל. הבעיה הגדולה ביותר היא חוסר התקשורת בין הצוותים השונים שמפתחים את השירותים הללו, והעובדה כי שירותי האינטרנט מפותחים באופן מבודד האחד מהשני, דבר שמשפיע על הביצועים והיכולת של השירותים השונים לתקשר האחד עם השני. כך למשל עד להשקתה של iOS 10 שירות אפל מיוזיק, לא ידע דבר על המוזיקה שמשתמש רכש דרך איטיונס ובהתאם לכך להמליץ לו על אמנים ולהציע פלייליסטים שונים. כמו כן, שירות החדשות של אפל (News) לא יודע על ההעדפות של המשתמש לתכנים מסוימים בהתאם לפודקסטים שהוא מאזין להם דרך איטיונס ואפליקציית הפודקסטים המובנית באייפון. חוסר תקשורת זה את שירותי האינטרנט של אפל לחיסרון משמעותי אל מול שירותי אינטרנט מתחרים ובפרט זה של גוגל ואמזון שפועלים ועובדים יחדיו ומשתפים את המידע של המשתמש האחד עם השני, לרוב על חשבון נושא הפרטיות – תחום שאפל שמה עליו דגש רב.

בהתאם לכך נראה שאדי קיו החליט לנצל את המעבר של אפל לקמפוס החדש והחללי לטובת איחוד הצוותים של שירותי האינטרנט תחת קורת גג אחת בקמפוס הישן של החברה בקופרטינו, זאת כאשר כיום הצוותים של שירותי הענן מפוזרים באזור סנטה קלרה והסביבה במשרדים אותם החברה משכירה. המטרה של קיו היא לחבר את הצוותים של שירותים כמו: iCloud, סירי, אפל מיוזיק, איטיונס, שירות התשלומים, שירות החדשות ושירות המפות כדי להגדיל את שיתוף הפעולה בין הצוותים הללו במטרה להביא לשיפור רוחבי של כל שירותי האינטרנט של אפל. החברה פועלת לא רק במישור השיתופי, אלא גם מבחינת משאבי החומרה כאשר לפי הדיווחים השונים אפל מעבירה חלק מהשירותים השונים לעבוד על פלטפורמת שרתים ומכונות שהיא בנתה באופן ייעודי, המכונים בשם קוד "פאי" שמאפשרים לאפל שליטה נרחבת יותר ותאימות גבוהה יותר בין החומרה והתוכנה שבהתאם לכך משפרת את זמן התגובה של השירותים השונים. בנוסף אפל עובדת על מערכת לאחסון וגיבוי תמונות ותכני מדיה בענן המכונה בשם "McQueen". מערכת זו תאפשר לאפל לצמצם את התלות שלה בשרתי האחסון של אמזון וגוגל עבור אחסון של תכנים, גיבויים שאר פיצ'רים שנכללים כחלק מחבילת iCloud.

הרצינות של אפל לגבי תחום שירותי האינטרנט נראה גם לאור העובדה שהחברה העסיקה לאחרונה את פיטר שטרן, בכיר בחברת Time Warner, לתפקיד סגן נשיא לתחום שירותי הענן. תפקיד שעד כה לא היה בחברה, לפחות באופן שמוגדר כהלכה.

בעוד נראה שחברות מתחרות נכנסות לתחומי הליבה של אפל ובעיקר לתחום החומרה, כמו למשל גוגל, אמזון ומיקרוסופט, נראה שלאפל אין מנוס מלתפוס ברצינות את תחום שירותי האינטרנט שמאז תחילת שנות ה- 2000, בהן שירותי האינטרנט של אפל הסתכמו בעיקר באיטיונס, עבר שינוי משמעותי מאוד וכעת הוא תופס חלק נכבד מחווית השימוש במוצרים של אפל.

להמשך דיון

 

מקור: בלומברג
עריכה, תרגום ותוספות: natisho