אפל שוב בדרך לצמיחה

ע״י

דו"ח ההכנסות הרבעוני האחרון של אפל מגלה שבעוד 2016 הייתה שנה קשה עבור אפל מבחינת צמיחה, העתיד זוכה לצפי וורוד בזכות ליין האייפון 7, המקבוקים החדשים ועוד.

 

 

Apple_shares_financial_results_money_800home

במהלך השנה החולפת נראה היה שאפל נמצאת במגמת ירידה, כאשר מאז דו"ח ההכנסות הרבעוני של הרבעון האחרון של 2015 (שהוא הרבעון הפיסקלי הראשון של אפל ל- 2016), החברה דיווחה על ירידה בהיקף המכירות של מכשירי האייפון, המק והאייפד שבהתאם לכך הביאו לירידה בהיקף ההכנסות של אפל. כמובן שאפל עדיין הרוויחה מליארדי דולרים מדי רבעון, אולם נראה היה שסיפור הצמיחה של אפל, שפקד את החברה במשך ה- 15 השנים האחרונות תם, דבר שהעלה את הסברה שחוק המספרים הגדולים תפס את אפל בסופו של דבר. ברבעון האחרון שהסתיים בחודש ספטמבר 2016, אפל המשיכה לדווח על ירידה בהיקף המכירות של ליין המוצרים שלה, כשבהתאם לכך היקף ההכנסות של אפל הסתכם ב- 46.9 מיליארד דולר (בהשוואה ל- 51.5 מיליארד דולר ברבעון המקביל של השנה שעברה) וברווח כולל של 9 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח של 11.1 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. למרות הירידה אפל הוסיפה לשורת המזומנים שלה עוד כ- 6 מיליארד דולר כשכעת לחברה יש היקף מזומנים בסך 237 מיליארד דולר, כשרוב הכסף הזה יושב מחוץ לארה"ב.

ירידות אלו במהלך השנה האחרונה הביאו את 2016 להיות השנה הראשונה מזה 15 השנים האחרונות, בהן אפל רואה ירידה בהיקף ההכנסות והרווחים השנתים שלה.

מבחינת ליין המוצרים של אפל היקף המכירות של מכשירי האייפד ירד לכ- 9.3 מיליון אייפדים בהשוואה להיקף מכירות של 9.9 מיליון אייפדים ברבעון המקביל. ירידה זו היא הקטנה ביותר בהשוואה משנה לשנה, של מכשירי האייפד מזה מספר כ- 4 שנים, ונראה כי ליין האייפד מתחיל למצוא את מקומו בעולם, בעיקר בזכות מכשירי האייפד פרו החדשים שהושקו בשנה האחרונה. בהתאם לכך יתכן מאוד וכבר ברבעון הבא, ליין האייפד יראה את הצמיחה הראשונה שלו מזה זמן רב ואולי יסמן את נקודת השינוי עבור מכשירי האייפד, שנראה שבשנתיים האחרונות ביססו את עצמם בשוק הטבלטים ההולך והקטן, כאשר נראה שיצרניות טבלט רבות החליטו לצאת משוק זה ובהתאם לכך האייפד ממשיך לבסס את מקומו בתור הטבלט בעל נתח השוק הגדול ביותר.
מבחינת ליין המק, גם כאן הייתה ירידה דרמטית אך לא בלתי צפויה, כאשר ברבעון האחרון אפל מכרה 4.9 מיליון מחשבי מק, בהשוואה ל- 5.7 מיליון מחשבי מק שנמכרו ברבעון המקביל של השנה שעברה. כאמור ירידה זו לא מפתיעה, זאת לאור העובדה שליין המק לא ראה עדכון משמעותי במהלך השנה האחרונה, למעט מחשבי ה- iMac והמקבוק החדש, כאשר ליין הלפטופים הפופולריים ביותר של אפל: המקבוק פרו והמקבוק אייר, לא עודכנו במהלך השנה האחרונה. מעבר לכך גם בעדכון האחרון של המקבוק פרו, הליין זכה לעדכון חומרה קטנה ולהגעתו של ה- Force Touch טרקפד לליין, אולם לא משהו משמעותי מעבר לכך.

Screen-Shot-2016-10-25-at-5.10.03-PM

גזרת האייפון גם ראתה ירידה בהיקף המכירות, שממשיכה את הטרנד זה רבעון שלישי ברציפות, כאשר ברבעון האחרון אפל מכרה 45.5 מיליון מכשירי אייפון, בהשוואה למכירות של 48 מיליון מכשירי אייפון ברבעון המקביל אשתקד. אולם בד בבד, טים קוק ציין בדו"ח שהביקוש למכשירי האייפון 7 החדשים הוא גבוה למדי ושנראה כי יקח לאפל זמן רב לעמוד בביקוש הרב למכשירים. כאמור מדובר בהפתעה, זאת למרות הסברות שהשדרוג שנחשב תחילה כמינורי, זאת מעצם העובדה שמכשירי האייפון 7 לא הגיעו עם עיצוב חדש ושונה באופן רדיקלי מזה של מכשירי האייפון 6 וה- 6s, התגלה להיות שדרוג משמעותי יותר מהמצופה אולם באספקטים אחרים. באופן מעניין נראה כי אפל היא לא יצרנית הסמארטפונים הגדולה היחידה שחווה ירידה בהיקף המכירות שלה. בדו"ח שפורסם לאחרונה על ידי חברת IDC, עולה שסמסונג ראתה ברבעון האחרון שלה ירידה של יותר מ- 20% בהיקף מכירות מכשירי הסמארטפון שלה, זאת עוד לפני ההשפעה מהבלאגן שנגרם לחברה כתוצאה מהבעיות הטכניות של מכשירי ה- Note 7.

סמסונג היא לא היחידה כשנראה שיצרניות אחרות בעלות שם, חוו אף הן שנה לא קלה. דוגמא טובה לכך היא חברת LG שחטיבת המובייל שלה פרסמה ברבעון האחרון הפסד תפעולי כולל של כ- 400 מיליון דולר, כשהסיבה לכך היא שמכשיר ה- G5 הסמי מודולרי של החברה, לא הפך להיות ההצלחה לה קיוו ב- LG, ובהתאם לכך החברה החליטה לשנות (שוב) את האסטרטגיה שלה לתתחום הסלולר ולנטוש את הקונספט המודולרי אחרי שנה אחת בלבד. באופן דומה גם HTC ראתה שנה לא פשוטה, זאת למרות ההצלחה היחסית של ה- HTC 10 החדש, שלמרות הביקורות החיוביות לגביו, לא הצליח להעלות באופן ניכר את היקף המכירות של החברה, דבר שדחף אותה ככל הנראה להסכים להיות יצרנית White label למכשירי ה- Pixel של גוגל.

מי שכן ראו הצלחה ברבעון האחרון הן יצרניות סיניות קטנות יותר ובעיקר Oppo ו- Vivo שתפסו ברבעון האחרון את המקומות הראשונים בשוק הסלולר הסיני כשהן דוחקות את שיאומי (Xiaomi) ו- Huawei ואילו את אפל למקום החמישי.

אולם נראה כי סיפור ההתכווצות של אפל עשוי לזכות לתפנית משמעותית ברבעון הקרוב, שהוא רבעון החגים שמהווה את הרבעון החזק ביותר של אפל במהלך השנה. רמז עבה לכך הוא התחזית של אפל להיקף הכנסות של בין 76 מיליארד ל- 78 מיליארד דולר, שמהווה צמיחה גדולה שעשויה לסמל את הרבעון החזק ביותר של אפל אי פעם ולשבור שיאים חדשים. כמובן שמה שעשוי להשפיע על כך הוא לא בהכרח עליה בהיקף המכירות של המכשירים, אלא עליה בהיקף המחירים הממוצעים של ליין המוצרים השונה של אפל, כאשר מחירי האייפד פרו, האייפון 7 פלוס (שזוכה לפופולריות גדולה הודות למצלמה הכפולה) ודגמים חדשים של ליין המקבוק פרו יביאו להכנסות גבוהות יותר גם עם עליה צנועה בהיקף המכירות של המוצרים השונים. כמו כן נראה כי עסקי ה"שירותים" של אפל שהמשיך לצמוח גם ברבעון החולף בהיקף של כ- 20% בעיקר הודות לאפל מיוזיק, צפוי להמשיך את המגמה הזו.

אחרי שנה די "קשה" ומאכזבת מצידה של אפל, נראה כי החברה חוזרת לכיוון מסלול של צמיחה והצגת מוצרים חדשים ומלהיבים, וזאת עוד לפני שמדברים על ליין מכשירי האייפון הבא, שלפי השמועות צפוי לכלול שינוי משמעותי מאוד ולדחוף באופן ניכר את היקף המכירות.

להמשך דיון

 

מקורות: IDC ואפל
עריכה, תרגום ותוספות: natisho