אפל בצרות? תעשו לי טובה…

ע״י

טקסי האשכבה על אפל הם לא דבר חדש, אבל כשנראה כי זה טרנדי להלום בחברה ולראות בכל מהלך שלה בתור דרך לכיוון תהום, כדי להסתכל על המציאות בעיניים.

 

 

Apple Pray

עבור אפל כתבות אפוקליפטיות החוזות את סוף החברה הן עניין של מה בכך מאז סוף שנות ה-90', אולם בעוד בשנת 1997 אולי היו דברים בגו, כאשר החברה הייתה מספר חודשים ספורים ממצב של פשיטת רגל, היום הדברים נראים אחרת לגמרי. ועדיין בעלי דיעה, משקיפים טכנולוגיים ושאר מעבירי ביקורת ממשיכים להציג כתבות וטורי דיעה המנבאים את סופה של אפל, ואיך החברה אבדה את דרכה, מבלי לשים לב שצוות ההנהלה הבכיר, מורכב ברובו מאותם האנשים שהביאו לעולם את ה- iMac, האייפוד, האייפון והאייפד שהפכו את אפל לחברה בעלת שווי השוק הגדול ביותר בעולם. בתקופה האחרונה נראה כי הרשתות החברתיות, אתרי טכנולוגיה ואפילו טוויטר מלאים בפוסטים מלאי ביקורת כלפי אפל והתנהלותה של החברה: האייפון 7 מגיע בלי שקע אוזניות – קטסטרופה!, אוזניות האיירפודס מתעכבות – אפל איבדה את מגע הקסם בתחום הייצור!, סירי מגמגמת – גוגל תאכל את אפל לארוחת צהריים בתחום השירותים! ליין המק לא התעדכן במשך זמן רב – אפל נוטשת את המק!

חשוב לי לציין כבר מההתחלה, לפני הטוקבקים שמציינים שמדובר בדיעה של "פאנבוי", זומבי שבוי בקסמי התפוח, או מעלה באוב את רוחו של סטיב ג'ובס. ביקורת היא דבר חשוב. נקודה. לכל דבר, בכל מקום (אולי חוץ ממקרים מסוימים עם בן/בת הזוג) ובכל תחום: טכנולוגיה, פוליטיקה, פילוסופיה, ספרות וכו'. ובהתאם לכך כן, גם ביקורת כלפי אפל כבודה נמצא במקומה, במיוחד כשמדובר בחברה המורכבת מבני אדם, ואין דבר העשוי ידי אדם שהוא מושלם. אבל למצוא פגם ולחפש את תפילת הקדיש בכל פעם שאפל עושה משהו שהוא לא 100% מושלם בעיני המתבונן, זה קצת מוגזם. במיוחד כשחוץ מלחברי ההנהלה הבכירים באפל ומספרי עובדים בחברה, לאיש אין מושג מה באמת מתחולל בין הקירות בקמפוס החברה בקופרטינו. מה אפל מתכננת, מה היא מפתחת ואיך החברה פועלת.

נכון אפל היא חברה סודית, אולי באופן מוגזם מדי, וחוסר השקיפות לגבי מפת הדרכים שלה פוגע בחברה, אולם מצד שני להציג אבטיפוסים למוצרים שעשויים להגיע לשוק בעוד 5 שנים, באופן נלהב כמו שגוגל ומיקרוסופט עושות זה ספין שיווקי נטו. וכבר ראינו כמה מהמוצרים האלה מוצגים בקול תרועה רמה וננטשים ונגנזים לקול ענות חלושה. וחוץ מזה משהו בא בתלונות לשירותי הביטחון על אוזלת ידם ועל העובדה שהם מפקירים אותנו בגלל שאנחנו לא יודעים מה הם עושים בפועל?

אבל הדבר האבסורד ביותר הוא שלמרות כל התלונות, למרות כל הביקורת המצב של אפל בפועל הוא למעשה נהדר ואפילו מצוין. דיווח של חברת האנליטיקה Kantar ציין לאחרונה שמכשירי האייפון 7 וה- 7 פלוס דחפו  את נתח השוק של מכשירי האייפון באופן משמעותי במהלך הרבעון השלישי של השנה, שהסתיים בחודש אוקטובר, זאת כשמכשירי האייפון היו זמינים לרכישה במשך כ- 3 שבועות בלבד ובמדינות מסוימות בלבד. כך למעשה מכשירי האייפון 7 דחפו את נתח השוק של מכשירי האייפון מ- 33.5% ל- 40.5% בהשוואה בין הרבעונים משנה לשנה. למעשה האייפון 7 היווה כ- 10.6% מכלל מכירות הסמארטפונים ברבעון זה, בעוד האייפון 7 פלוס היווה כ- 5.3%, מה שהפך את דגם הפלוס – שהיה בזמינות נמוכה מאוד עם תחילת המכירות – למכשיר הסמארטפון הממוקם במקום הרביעי ברשימת המכירות של אותו הרבעון, בארה"ב. אחרי האייפון 6s והגאלאקסי S7 של סמסונג. לשם השוואה, מכשיר הפיקסל של גוגל תפס נתח שוק של כ- 0.5% בלבד במהלך הרבעון, למרות שגם המכשיר החל להמכר רק כשבועיים – שלושה לפני סוף הרבעון המדובר.

גם בשאר מדינות העולם מכשירי האייפון 7 וה- 7 פלוס נמכרו באופן מרשים כשהם מביאים את נתח השוק של האייפון לכדי כ- 52% ביפן, 44% באנגליה וסך של כ- 21.2% באירופה, כשמדינות כמו ספרד בה נתח השוק של אנדרואיד הוא יותר מ- 90% משפיעות באופן ניכר על הממוצע באירופה. גם בסין מכשירי האייפון 7 עשו חיל, כשהאייפון 7 היה מכשיר הסמארטפון השני בפופולריות שלו, למרות תג המחיר הגבוה מאוד והוא היווה לבדו כ- 4% מהמכירות בשוק הסמארטפונים, כשהאייפון 7 פלוס היווה כ- 2% מהיקף המכירות בסין. נתוני מכירה אלו הביאו את נתח השוק של iOS בשוק הסמארטפונים בסין לכדי כ- 17%, כשיש לציין שמדובר בירידה בהשוואה לרבעון מהשנה שעברה. כל אלו מראים שהעדרו של שקע האוזניות הסטנדרטי, שעשה גלים טרם הצגת האייפון, לא השפיעה ולו בכדי על היקף המכירות והפופולריות של האייפון 7 וה- 7 פלוס ושבפועל לאנשים לא ממש אכפת, כל עוד האוזניות שהם מקבלים עם המכשיר עושות את העבודה, ובפרט כשאפל – שלא כהרגלה – הוסיפה מתאם באריזה.

יש גם לציין שאפילו בהודו, שוק בו הנוכחות של אפל היא דלה במיוחד, חברת האנליטיקה Counterpoint Research גילתה לאחרונה שהאייפון תפס את נתח הארי עם 66% ממכירות מכשירי הפרימיום בהודו, כשהאייפון משאיר מאחור את מכשירי הגאלקסי S7 של סמסונג עם 23% ואת הפיקסל של גוגל עם 10%. כמובן ששוק הפרימיום בהודו הוא שוק קטן יחסית ואותם 10 האחוזים של הפיקסל מסתכמים בסך הכל 33 אלף יחידות. מה שאומר שהיקף המכירות של מכשירי האייפון נאמדו על פחות מרבע מיליון מכשירים ברבעון זה. כך שבעוד נראה שלאפל יש עדיין הרבה מה לעשות בשוק ההודי, נראה כי המותג של אפל מציג איתנות מרשימה גם בשוק זה.

Apple camera company APPL vs Spotify

נתונים נוספים שמראים שהאייפון עדיין מככב בכל החזיתות הוא דו"ח שפליקר פרסמה לאחרונה המציג שבמהלך 2016, כמעט 50% (ליתר דיוק 47%) מכלל התמונות שהועלו לפליקר צולמו עם מכשירי אייפון. מה שהופך את אפל לחברת המצלמות הפופולרית ביותר בשירות התמונות, כשחברת קאנון נמצאת במקום השני עם 24% וניקון במקום השלישי עם 18%. מידע זה מהדהד את דבריו של סטיב ג'ובס באחד מכנסי ה- D בו הוא השתתף, בו ציין המייסד המנוח של החברה, שלאפל אין כוונות להכנס לתחום הצילום.

אבל זה לא הכל, וגם בתחום השירותים אפל עושה חיל. בתחילת חודש דצמבר, סגן הנשיא הבכיר באופן תחום השיווק הבינלאומי, פיל שילר, צייץ בטוויטר שחודש נובמבר היה חודש השיא מבחינת ההכנסות והפעילות באפסטור, שחצתה זה מכבר את רף 2 מיליון האפליקציות. בנוסף לאחרונה אפל ציינה ששירות הסטרימינג שלה – אפל מיוזיק – חצה את רף 20 מיליון המנויים החודשיים, כשבשלושת החודשים האחרונים אפל הוסיפה 3 מיליון מנויים נוספים. נתונים אלו מגלים ששירות המוזיקה של אפל הוא שירות הסטרימינג שמציג את הצמיחה המהירה ביותר מבחינת מנויים, מכל שירות מוזיקה שהוא, כשל- Spotify (המונה כ- 40 מיליון מנויים חודשיים) נדרשו 4 שנים להגיע למספר מנויים אליו אפל הגיעה תוך כ- 18 חודשים בלבד.

כל אלו מראים שלמרות כל הביקורת, החששות, הספקות והעובדה שאפל פועלת בסופו של דבר בדרכים נסתרות שאולי לא מוצאות חן בעיני כל המשתמשים ובפרט הוותיקים של החברה, אפל רחוקה מאוד ממצב עגום כזה או אחר.

להמשך דיון

 

מקורות: Kantar, פליקר, Music Business Worldwide ו- India Times
עריכה, תרגום ותוספות: natisho