עונה חג-יגית באפל

ע״י

למרות כל הביקורות והקשיים בהן אפל נתקלה בחודשים האחרונים, נראה כי עונת החגים מציגה תוצאות מצוינות כשהלהיט המפתיע הוא אוזניות ה- AirPods.

 

 

apple-2016-holiday-shopping-guide-highlights-new-iphone-7

בחודשים האחרונים אפל ספגה מטח של ביקורות בגין נושאים שונים: העדר מחבר האוזניות במכשירי האייפון 7 (אומץ), נטישת ליין המק ובפרט השולחני במהלך השנה כאשר אף אחד מדגמי המק השולחניים (iMac, מק פרו או מק מיני) לא זכו לעדכון, בחירות חומרה משונות בעדכון האחרון והמצופה של המקבוק פרו (USB-C בלבד, רק 16GB של זכרון RAM וכו') וכן סוגיות סוללה סביב ליין המקבוק פרו החדש. בנוסף על כך אפל באופן לא רשמי (נכון לעכשיו) בצעה יציאה שקטה מתחום המסכים וככל הנראה גם מתחום הנתבים, כשהדובדבן שעל הקצפת הוא עיכוב של כחודשיים בהשקת אוזניות האיירפודס (AirPods) האלחוטיות שהוצגו לצד מכשירי האייפון 7 בספטמבר. לאור כל אלו נדמה היה שעונת החגים (כשהשנה חג המולד וחנוכה החלו יחדיו) אולי לא תהיה כל כך טובה עבור אפל, ושהדבר יהווה הזדמנות עבור יצרניות מוצרי צריכה אלקטרוניים מתחרות ובראשן סמסונג.

אולם דו"ח שפורסם על ידי חברת האנליטיקה Flurry מגלה שאפל ככבה בעונת החגים ובפרט בין -19 לדצמבר לבין ה- 25 לדצמבר, כאשר בדו"ח Flurry בדקה את היקף האקטיבציות של מכשירי מובייל מסך מאגר הנתונים שעומד לרשותה שמונה כמה מאות אלפי אפליקציות ושירותים (כ- 800,000). באופן ברור נראה כי אפל מובילה את הטבלה בהיקף של כ- 44% מסך כל האקטיבציות כשהפער בינה לבין סמסונג שנמצאת במקום השני הוא יותר מפי – 2 (עם 21%). במקום השני נמצאת Huawei עם 3% בלבד ואחריה ניתן למצוא את שאר השחקניות: LG, אמזון, Oppo, Xiaomi, ומוטורולה שלכל אחת מהן כ- 2% בלבד. למרות הנתונים המרשימים הללו, יש לציין שבדו"ח דומה שפורסם בשנה שעברה, הנתונים של אפל היו גבוהים יותר כשהם עמדו על כמעט 50%, בעוד אלו של סמסונג היו כמעט 20%. כך שבפועל ניתן לראות משנה לשנה, מגמת ירידה עבור אפל וגדילה עבור סמסונג, שבאופן מפתיע נראה כי בלאגן ה- Note 7 לא משפיע באופן ניכר על המותג שלה.

מי שכלל לא נמצאת ברשימה היא גוגל שבחודש אוקטובר האחרון הציגה מספר מוצרים ביניהם סמארטפון (פיקסל), את הרמקול הביתי שלה (Google Home) ונתב ביתי חדש. הפיקסל החל להמכר תוך זמן קצר מהצגתו והוא זכה לשבחים רבים שהכתירו אותו למכשיר האנדרואיד הטוב ביותר לשנת 2016. זאת לצד בליץ שיווקי נרחב בארה"ב, לא ממש עזרו לפיקסל להתברג באופן משמעותי בעונת החגים למרות שנראה כי המכשיר כן זוכה להצלחה מסוימת. אולם הדבר יבחן במבחן הזמן, כאשר גם מכשירי ה- Windows Phone של נוקיה ומיקרוסופט זכו לשבחים רבים אולם לכישלון מסחרי ענק.

דבר נוסף שעולה בדו"ח הוא שמדי שנה מכשירי סמארטפון גדולים יותר הופכים ונהיים פופולריים יותר ויותר, כאשר השנה הם היוו יותר משליש ממכשירי הסמארטפון שאוקטבו (קרי נרכשו) בעונת החגים השנה. יתכן מאוד שהדבר גם עשוי להסביר את הירידה בהיקף הרכישה של המוצרים של אפל, כאשר מכשירי האייפון 7 פלוס היו מוגבלים למדי בזמינותם בחודשים אחרי השקתם, ובפרט בצבע השחור Jet. הסבר נוסף שאותו ציינו האנליסטים של Flurry הוא שהשנה הייתה עלייה בהיקף הרכישה של מכשירי ביניים ומכשירים זולים יותר, ככל הנראה הודות לעובדה שבשנה-שנתיים האחרונות גם מכשירים אלו הפכו להיות "טובים מספיק" עבור רוב המשתמשים, ובפרט אלו שלא רוצים להוציא סכומים גבוהים של 600$ ומעלה – קטגוריה בה נמצאים רוב מכשירי האייפון של אפל, למעט האייפון SE.

flurrydevicesizeactivation-800x599

אולם נראה בעוד מכשירי הסמארטפון רואים סטגנציה מסוימת, וביניהם האייפון לאפל יש ליין שלם שכולל מספר מוצרים אטרקטיביים ביותר. הראשון הוא הסדרה השניה של השעון, שלטענתו של קוק עושה חיל מבחינת המכירות כאשר שבוע המכירות של יום שישי השחור היה שבוע המכירות הטוב ביותר של השעון אי פעם ואפל עדיין מתקשה לעמוד בביקוש של השעונים מבחינת הזמינות שלהם. השני ואולי המפתיע יותר הן אוזניות האיירפודס שכאמור הושקו בעיכוב של כחודשיים. גם מבלי שאפל התייחסה לכך באופן רשמי, קל לראות שהביקוש לאוזניות עולה על ההיצע שלהן כאשר זמני האספקה לאוזניות (בחנויות האונליין של אפל) נאמד במספר שבועות וזה עוד מבלי שהאוזניות הושקו באופן נרחב ברחבי העולם או אצל המשווקים המורשים של אפל. אולם קוק כן התייחס לאיירפודס כאשר בימים האחרונים המנכ"ל של אפל ביקר בבורסה בניו-יורק עם אחיינו ונצפה על ידי CNBC ששאלו אותו לגבי עונת החגים. קוק ציין כי הוא לא יכול להתייחס לכך באופן נרחב אולם עונת החגים עוברת בצורה נהדרת. בנוסף קוק נשאל לגבי האיירפודס ולכך הוא ענה שהאוזניות הן להיט היסטרי ושהחברה עושה מאמצים לייצר אותם בהיקפים גדולים יותר, כדי לענות על הביקוש.

ההצלחה של האיירפודס הן מבחינת הסקירות והן מבחינת הביקוש והעניין הרב שהן יוצרות לא נראה עבור מוצר חדש שאפל שיחררה אולי מאז השקת האייפד בשנת 2010. אפילו השעון שהפך להיות מוצר הקטגוריה הראשון של אפל בתחום הטכנולוגיה הלבישה, שנחשב להיות מוביל בתחום השעונים החכמים. לא זכה להיקף ביקוש שכזה. כמובן שהאיירפודס עדיין לא זמינות (לפחות באופן רשמי) בישראל ונראה שלפי הביקוש הרב שלהן, יקח עוד לפחות כמה שבועות עד שאפל תפנה חלק מהיקף הייצור שלהן לשאר אזורי הגלובוס.

להמשך דיון

 

מקורות: Flurry ו- CNBC
עריכה, תרגום ותוספות: natisho