איך האייפוד-פון היה יכול היה להראות

ע״י

האייפוד היה אחד הגורמים העקריים שדחפו את אפל לבנות את האייפון, ונראה היה שאלמלא iOS, האייפון שהוצג ב- 2007 היה נראה אחרת לגמרי.

 

 

Jobs iPodphone

עד להצגת האייפוד בשנת 2001, אפל התמקדה בליין מחשבי המק שלה ובניסיון שלה להפוך אותם לאטרקטיביים ורלוונטיים יותר ויותר לקהל המשתמשים, אחרי שהחברה הפסידה את מלחמות ה- PC למיקרוסופט ולחלונות. האייפוד אפשר לאפל להסתכל מעבר למק ולמנף את המותג שלה בכדי להיות דומיננטית בשוק סמוך. ואכן בעוד האייפוד לא הפך להיות להיט בין לילה, הוא הזניק את אפל מחברת מחשבים אישיים במובן הקלאסי של החברה, לתחומים אחרים כשהבולטים שבהם: מוזיקה ומובייל. כך שבעוד היום האייפוד נמצא בדרכו להיות הערת שוליים בהיסטוריה הטכנולוגית של המאה ה- 21, הוא היה קרש הקפיצה של אפל לעולם שמעבר למחשבי המק ולמעשה פתח צוהר שהביא לעולם את האייפון, האייפד, השעון והיד עוד נטויה.

במבט לאחור נראה שלמעט אולי איטיונס, ואפליקצית המוזיקה ב- iOS, שהושקה תחילה בתור אפליקצית האייפוד, אין הרבה קשר בין האייפוד לבין האייפון ובמיוחד של ימינו. אולם סיפורים לגבי השנים בהם האייפון פותח ותוכנן, מגלים שהאייפוד לקח חלק משמעותי הרבה יותר ממה שידוע לרבים. למעשה עולה כי התוכנית המקורית והרצון של אפל להכנס מוקדם ככל האפשר לשוק הסלולר, הביאו את אפל לפתח את האייפון ב- 2 מסלולים נפרדים: האחד כלל בניה של צוות ייעודי שנגזר מהנדסים שפיתחו את OS X במטרה להתאים את מערכת ההפעלה השולחנית למכשיר סמארטפון המבוסס על ערכת שבבים המבוססת על ARM. בעוד השני היה מורכב מצוות ייעודי מחטיבת האייפוד – אותה ניהל טוני פאדל – שבאופן “טבעי” הכירה את הטכנולוגיה ואת עולם המובייל, כשעל צוות זה הוטלה המשימה להתאים את מערכת ההפעלה של האייפוד למכשיר סלולר.

הסיפורים מגלים שצוות הפיתוח שהורכב מאנשי OS X, היה כה חדור מטרה, עד כי באופן בלתי הגיוני ובזמן קצר יחסית הם הצליחו להציג אבטיפוס למערכת ההפעלה שכללו אפליקציות מובנות ויכולות שהתבססו על מולטי טאץ’, בעוד הצוות שהורכב מאנשי האייפוד, שביסס את מערכת ההפעלה והאפליקציות על מנגנון הגלגלת ומספר לחצנים פיזיים עבור ממשק המשתמש נותרו מאחור. בסופו של דבר התוצאה אליה העולם נחשף מגלה מי היה הצוות המנצח וכיצד בסופו של דבר ההצלחה של האייפון נבעה מהעובדה שהוא לא השתמש במערכת הפעלה או ממשק של מכשיר סלולרי, או נייד שהיו נהוגים באותו הזמן, אלא במערכת הפעלה ברמה של מחשב שולחני (פלוס מינוס) ובממשק משתמש מודרני וחדשני.

כעת 10 שנים אחרי שהאייפון הוצג לראשונה לעולם, מערכת ההפעלה שפותחה על ידי צוות האייפוד נחשפת לראשונה, על ידי המדליף Sonny Dickson האוסטרלי, שפרסם תמונות וסרטון של מערכת ההפעלה שלפי מקורותיו פותחה תחת השם “Acorn OS”. כפי ניתן לראות בתמונות, מערכת ההפעלה מבוססת על הממשק של מכשירי האייפוד באותה התקופה. קרי, ממשק גלגלת ומספר לחצני הפעלה לצרכי ניווט. באופן מעניין התמונות והסרטון מראים כי הממשק של הגלגלת והלחצנים היו עשויים להיות ממוקמים על מסך מולטי טאץ’ ולאו דווקא על הגלגלת הפיזואלקטרית הפיזית בדומה למכשירי האייפוד. כמובן שבין אם המכשיר פותח עם שימוש במסך מולטי טאץ’ או לא, ביסוס מערכת ההפעלה על תפריטים מבוססי רשימות הייתה הופכת את חווית השימוש לשונה באופן משמעותי מזו של iPhone OS (שמאז שונתה ל- iOS) שעשתה שימוש נרחב יותר באלמנטים ויזואליים.

אפל כמובן לא התייחסה לנושא, אולם הוא זכה לאישוש מכיוון בלתי צפוי כאשר טוני פאדל, מי שלפי הסיפורים עמד בראש צוות הפיתוח שהורכב מאנשי האייפוד, התייחס למידע דרך חשבון הטוויטר שלו, כשהוא מציין שהממשק שהיה מבוסס על לחצנים פיזיים קשיחים בחומרה, יצר מגבלה משמעותית והביאה את אפל לנטוש בסופו של דבר את הפיתוח של הקונספט לטובת iPhone OS. התייחסותו של פאדל לנושא מחזקת את האפשרות שהממשק שפותח על ידי הצוות שלו היה מבוסס על לחצנים פיזיים ולא על מסך מולטי טאץ’ שאפשר לאפל להתאים, לשנות ולעדכן את הממשק של האייפון באופן דינאמי וגמיש הרבה יותר, בין אם מבחינת תצורת המקלדות, מאפייני הממשק או העיצוב.

“Acorn OS” נותנת הצצה מעניינת לתהליך הפיתוח של האייפון, תהליך שעדיין יחסית באופן סודי למרות העניין הרב שהוא יוצר, לאור העובדה שמדובר באחד ממכשירי הטכנולוגיה ששינו את העולם, ומאפשרת לנו לחשוב מה היה קורה אילו הדברים היו מתפתחים באופן שונה ואיך עולם הטכנולוגיה היה נראה כיום.

להמשך דיון

 

מקור: Sonny Dickson
עריכה, תרגום ותוספות: natisho