שירותים חכמים יותר

ע״י

אפל מחליטה לעשות שימוש נרחב יותר בטכנולוגיית ה- Differential privacy לאיסוף מידע על הרגלי השימוש ב- iCloud כדי לשפר את חווית השימוש של המשתמשים שלה.

 

 

Differential privacy

הגרסה הגדולה הבאה של iOS – גרסה 10.3 – אולי לא צופנת בחובה פיצ'רים משמעותיים חדשים ושינויים מעניינים בממשק המשתמש, אולם היא בהחלט מכילה מספר שינויים משמעותיים מאוד מתחת למכסה המנוע. הראשון הוא מעבר למערכת הקבצים החדשה APFS אותה אפל הציגה לראשונה ב- WWDC האחרון, עם פיילוט ראשוני על macOS סיירה. מערכת קבצים מודרנית זו תאפשר שיפורים משמעותיים בביצועים וכן יכולות משופרות בכל הנוגע לניהול קבצים עד לרמת מערכת ההפעלה כולה. השינוי השני ואולי המשמעותי יותר הוא שינוי באופן בו אפל מעוניינת לאסוף מידע אנליטי באופן נרחב יותר ממשתמשי iOS (וככל הנראה גם משתמשי המק), עם דגש על שירותי הענן שלה – iCloud – במטרה לשפר את שירותי הענן של החברה, את מערכת ההפעלה, האפליקציות המובנות וכן את סירי. איסוף המידע יתקיים עם דגש משמעותי על פרטיות המשתמש, כשאפל תעשה שימוש בטכנולוגית ה- Differential privacy אותה אפל הציגה לראשונה ב- WWDC האחרון, כטכנולוגיה שנועדה לאפשר לחברה לאסוף מידע בקונספט של "חוכמת ההמונים", מבלי לסכן או לאסוף את המידע הפרטי של המשתמש הבודד.

השימוש של אפל בטכנולוגית ה- Differential privacy זכה לתהודה רבה ברשת, כאשר אושיות רבות בתחום האבטחה הביעו את הערכתם ואת שמחתם לנוכח העובדה שאפל תעשה שימוש משמעותי בטכנולוגיה זו, ולמעשה תהיה חלוצה עקרית בכל הנוגע לטכניקה זו בקנה מידה נרחב. אולם מאז שאפל השיקה את iOS 10 והחלה להשתמש באופן צרכני בטכנולוגיה זו, החברה לא ציינה האם מדובר בהצלחה או שמא בניסוי כלים כושל. יש לציין שאפל ייעדה את טכנולוגיית ה- Differential privacy ל- 3 שימושים:

  • iMessage – לזהות מילים שנעשה בהן שימוש תדיר, מונחים, סלנג ועוד ולהציע אותן באופן תואם בהצעות המקלדת החכמה.
  • חיפוש ספוטלייט – לזיהוי מונחי חיפוש עדכניים, טרנדים משמעותיים וחדשים בחיפוש וסימון תוצאות חיפוש פופולריות לשימוש של לינקים עמוקים ועוד.
  • Notes (אפליקצית הפתקים) – לזיהוי חכם יותר של טקסט אינטרקטיבי, ובעיקר זה הקשור לתאריכים, זמנים במהלך היום ועוד להצעה חכמה של יצירת אירועים ביומן ועוד.

Screen Shot 2017-01-28 at 14.56.24

כעת עם גרסה 10.3, אפל רוצה להרחיב את השימוש בטכנולוגיית ה- Differential privacy, לאיסוף מידע נרחב יותר משירותי הענן שלה, לאו דווקא כדי לשפר את שירותי הענן עצמם (לפחות לא באופן מפורש), אלא כדי לשפר את כל האפליקציות והשירותים השונים שעושים שימוש ב- iCloud באופן כזה או אחר. כמו למשל סירי, אימייל, תמונות, אנשי קשר, היומן(ים), תזכורות, פתקים, ספארי (סינכרון של טאבים ועוד), Find My iPhone, iCloud Drive ועוד. בנוסף יש לא מעט שירותים ואפליקציות שעושים שימוש בגיבוי iCloud לתכנים שלהם. כמו למשל WhatsApp, iBooks, 1Password, ועוד הרבה מאוד משחקים ואפליקציות מהאפסטור, כשמידע זה ישמש את אפל להפוך את השירותים, מערכת ההפעלה והאפליקציות שהיא מציעה לחכמים וטובים יותר, מבלי לפגוע בפרטיות המשתמשים. למעשה בעוד עבור משתמשי הבטא (מפתחים ופומבית) ההשתתפות במסירת המידע האנליטי לאפל היא בגדר Opt Out (כלומר מופעלת באופן דיפולטיבי, אולם ניתן דרך ההגדרות לכבות אותה), שהרי עבור קהל המשתמשים הכללי, בעת שיחרורה הרשמי של 10.3, ההשתתפות תהיה Opt In (כלומר ניתן יהיה לבחור במסך ההגדרות האם למסור לאפל את המידע האנליטי, בנוסף לכך שניתן יהיה לבטל את היכולת הזו בכל זמן דרך ההגדרות).

דוגמא מצוינת לשימוש במידע האנליטי הזה הוא לשיפור של סירי, העוזרת הוירטואלית שאפל הציגה ב- iOS 5 עם האייפון 4s בשנת 2011, שמאז השקתה לא ראתה שיפור ניכר ביכולות שלה, כאשר מתחרים שקמו בשנים האחרונות עקפו את סירי מבחינת היכולות שלהם, באזורים שונים, כשהבולטת שביניהם היא Alexa (אלקסה) של אמזון שכבר יש לה קרוב ל- 10,000 יכולות/אפליקציות מסוגים שונים ומשונים, על אף התמיכה המצומצמת מאוד שלה בשפות (אנגלית וגרמנית בלבד). עם קצת יותר מידע, אפל תוכל להפוך את סירי לחכמה הרבה יותר, כאשר העוזרת הוירטואלית תוכל לזהות באופן אוטומטי טרנדים ואירועים רלוונטיים, עם התרחשותם, כמו למשל מידע על אירועים כמו בחירות (כשחוסר הידע של סירי על הבחירות בארה"ב יצרו דיעה שלילית גדולה מאוד סביבה), אירועי ספורט שונים (אולימפיאדה, מונדיאל ועוד) וכו'. כמו כן אפל תוכל באופן מושכל יותר להוסיף פיצ'רים ויכולות לסירי (ולמערכת ההפעלה כולה) שהם רלוונטיים יותר עבור המשתמשים ואפילו להציג מוצרים חדשים בהתאם לדרישת הקהל.

באופן זה, אפל תוכל להתמודד באופן טוב יותר עם המתחרות שלה בתחום השירותיים המקוונים כמו: גוגל, אמזון, מיקרוסופט ופייסבוק, שלא בוחלטת באמצעים כדי לאסוף עוד ועוד מידע על המשתמשים שלהם כדי לשפר את השירותים ולהציע פיצ'רים מתקדמים יותר המתבססים על המידע האישי של המשתמשים, מבלי לפגוע בפרטיות המשתמשים ובפרטיות בכלל – תחום שבשנתיים האחרונות הפך להיות תחום עקרי עבור אפל שהתנגחה עם ה- FBI בתחילת השנה שעברה בעקבות הדרישה של ה- FBI שאפל תפתח עבורה גרסה ייעודית של iOS שתכיל בתוכה דלת אחורית, במטרה לאפשר ל- FBI גישה למכשיר האייפון 5c של המחבל מסן ברנרדינו.

לאחרונה אפל החלה להשקיע מאמצים נרחבים בתחום הבינה המלאכותית (AI), כאשר בימים האחרונים החברה הצטרפה באופן רשמי לארגון Partnership On AI בו חברות: מיקרוסופט, אמזון, גוגל, פייסבוק ו- IBM במטרה לשתף מידע ומחקר הקשור לתחום ה- AI ולהחליט על החלטות הקשורות לעתיד ה- AI המחקר שלו והשימוש בו. צעד זה מגיע אחרי שלאחרונה אפל פרסמה באופן רשמי את המחקר הראשון שלה בתחום ה- AI. מחקר זה מתאר טכניקה לשיפור היכולות של אלגוריתם לזיהוי תמונות בשימוש בתמונות שנוצרו על ידי מחשב, במקום להשתמש בתמונות אמיתיות ונראה שאפל עושה בטכניקה זו שימוש במצלמות של מכשירי האייפון 7 וה- 7 פלוס לזיהוי אובייקטים בין אם במהלך הצילום עם פיצ'ר הפורטרט של האייפון 7 פלוס, או אחרי הצילום באפליקצית התמונות המובנית.

IOS9-Will-Help-You-to-Find-Who-Is-The-Unknown-Caller-2

מהלכים אלו של אפל, מראים שהחברה החליטה להתמודד עם תחום ה- AI וה- Machine Learning (או בקיצור ML) באופן יוצא דופן עבורה, בה החברה נפתחת ולוקחת חלק פעיל יותר בארגונים ובפעילויות הקשורות בבינה מלאכותית ושיפור השירותים של החברה.

להמשך דיון

 

מקורות: TechCrunch ו- Partnership On AI
עריכה, תרגום ותוספות: natisho