רבעון שיא - פלוס

ע״י

אפל מציגה את הרבעון הטוב ביותר בתולדות… ההיסטוריה כשמכשירי האייפון 7 ובפרט האייפון 7 פלוס דוחפים את החברה לשיאים חדשים.

 

 

Apple_shares_financial_results_money_800home

אחרי שנה לא פשוטה לאפל, נראה כי החברה חוזרת לרכב על גל ההצלחה בזכות ליין מוצרים חזק שכולל את מכשירי האייפון 7 וה- 7 פלוס, הסדרה השניה של השעון וכן ליין מחשבי מקבוק חדשים. כל אלו לצד המשך הצמיחה של השירותים של אפל ובפרט האפסטור הביאו את הרבעון האחרון של השנה – רבעון החגים ומבחינתה של אפל הרבעון הפיסקלי הראשון של השנה – להיות הטוב ביותר של אפל בכל הזמנים, ולמעשה להיות הרבעון הטוב ביותר בהיסטוריה של כל חברה מסחרית באשר היא, עם הכנסות של 78.4 מיליארד דולר שהתעלו על הכנסות של 75.9 מיליארד דולר ברבעון המקביל של השנה שעברה. מה שכן מבחינת הרווח הנקי אפל ראתה ירידה קלה עם רווח נקי של 17.9 מיליארד דולר לעומת רווח נקי של 18.4 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של השנה שעברה. אולם לטענתה של אפל מדובר בתוצאה של רוחות קדמיות בגזרת הדולר שהמשיך להתחזק באופן כללי וכן פעולות שונות של אפל בתחום ההון והמימון, כאשר החברה המשיכה לחלק דיבידנדים לקהל המשקיעים שלה.

באופן לא מפתיע הכוכב הגדול של הרבעון היו מכשירי האייפון 7 ובפרט האייפון 7 פלוס שדחפו למכירות יוצאות דופן של ליין האייפון עם 78.3 מיליון מכשירים שנמכרו במהלך רבעון החגים. תוצאות אלו מגלים גידול של כ- 5% במכירות האייפון לעומת הרבעון המקביל של 2015-6 בו אפל מכרה 74.8 מיליון מכשירי אייפון ובקושי הצליחה להתעלות על הרבעון שקדם לו. אפל ציינה באופן ברור כי מכשירי האייפון 7 פלוס היו מכשירי הפלוס, כלומר מכשירי האייפון בגודל 5.5 אינץ' שהציגו את המכירות הטובות ביותר לדגמים אלו, מאז שאפל הציגה אותם בשנת 2014 עם האייפון 6 פלוס. קוק ציין כי במהלך הרבעון כולו, אפל התקשתה לעמוד בביקוש הרב למכשירי הפלוס ורק במהלך חודש ינואר החברה הצליחה להתגבר על הביקוש ולהציג מלאי מתאים. קוק ציין כי המצלמה הכפולה של האייפון 7 פלוס הייתה גורם משמעותי לכך שהמכשיר זכה להצלחה שכזו, אולם סביר להניח שישנם גורמים נוספים ביניהם: העובדה שמשתמשים התרגלו לגדלי האייפון הגדולים יותר והמעבר לדגם הפלוס מדגם ה- 4.7 אינץ' לא נראה מאיים כמו מעבר מדגם של 4 אינץ' לדגם של 5.5 אינץ'. כמו כן, סביר להניח שהרבה משתמשי אייפון 6 ו/או 6 פלוס שלא שדרגו לדגמי ה- 6s, כן שדרגו לדגמי ה- 7. דבר נוסף הוא בחירה בחיי סוללה טובים יותר וכן בעובדה שמכשירי האייפון בפרט והסמארטפון בכלל התגבשו להיות מכשירי המחשוב העיקריים של רוב המשתמשים, ובהתאם לכך העדיפות לגודל מסך גדול יותר התחזקה.

בגזרת המק והאייפד לא הוצגו שינויים מרחיקי לכת, כאשר אפל מכרה הרבעון 5.4 מיליון מחשבי מק, עליה צנועה מאוד מ- 5.3 מיליון מכשירי המק שהחברה מכרה באותו הרבעון לפני שנה. אולם הרווחים של אפל מליין המק עלו באופן ניכר, הודות למחירים הגבוהים יותר של ליין המק של אפל, בין אם בדגמי המקבוק החדשים (רטינה) או דגמי המקבוק פרו החדשים שהושקו לפני מספר חודשים ספורים בלבד. כמו כן האטרקטיביות של ליין המק נמצא ללא כל ספק בדגמים היוקרתיים יותר: iMac, מקבוק פרו ומקבוק (רטינה) ולא בדגמים הזולים יותר: מקבוק אייר ומק מיני דבר שמשפיע ללא כל ספק על המחיר הממוצע של מחשבי המק ודוחף אותם כלפי מעלה. האייפד המשיך לראות ירידה בהיקף המכירות שלו גם השנה עם מכירות של 13.1 מיליון יחידות בהשווה ל- 16.1 מיליון יחידות. למעשה האייפד נדחף למקום הרביעי מבחינת חשיבות המוצרים של אפל, אחרי האייפון (המהווה 69% מההכנסות), המק והשירותים (9%) והוא מתעלה רק על ההכנסות מהמוצרים ה"שונים" הכוללים את השעון, אוזניות האיירפודס הפופולריות וכן את שאר המוצרים של חברת ביטס ואפל.

line

יש לציין כי ההכנסות מקטגוריית המוצרים ה"אחרים" היו נמוכות יותר בכ- 8% בהשוואה לשנה שעברה, אולם נראה כי הדבר לא היה קשור במכירות של השעון, שלטענת אפל היו החזקות ביותר אי פעם. קוק ציין כי הביקוש לשעון היה כה גדול, באופן שהפתיע את אפל, שלא הצליחה לעמוד בביקוש הזה במהלך כל תקופת החגים. למעשה לפי סמנכ"ל הכספים של אפל – לוקה מאסטרי – הירידה בהכנסות מקטגוריית האחרים קשורה לירידה במכירות של האפל TV, בהשוואה לשנה שעברה, וכן ככל הנראה ירידה נוספת של מכשירי האייפוד שלאט לאט גוועים להם, בעוד הקטגוריה נמקה לאיטה.

בניגוד לכך קטגוריית השירותים של אפל המשיכה לראות עליה בהיקף ההכנסות שלה ובחשיבות שלה עבור אפל, כאשר קטגוריה זו צפויה במהלך השנה להפוך להיות הקטגוריה השניה מבחינת ההכנסות שלה עבור אפל. אפל ציינה שהגורם המשמעותי ביותר היא חנות האפסטור, כאשר החברה ראתה במהלך החודשים האחרונים של השנה זינוק משמעותי הן בהיקף המשתמשים והן בהכנסה הממוצעת מכל משתמש, כשסביר להניח שמה שדוחף את העליה הזו הם שירותי מנויים שונים המוצעים דרך האפסטור, כמו למשל נטפליקס, Spotify ועוד. בנוסף הגדילה בהיקף המשתמשים הכולל של פלטפורמת iOS על גווניה (watchOS ו- tvOS) יוצרים גידול משמעותי בהכנסות מהשירותים השונים, כשבנוסף לכך ניתן לראות בצמיחה של שירות אפל מיוזיק כגורם נוסף.

pie

באופן מעניין קוק צייר נרטיב שונה עבור אפל, כאשר הפעם הוא לא הזכיר את תחום ה- AI וה- AR בשום צורה, אלא התמקד בתחומים הקיימים בהם אפל משחקת: אפל Pay – שירות התשלומים הדיגיטלי של אפל, תחום הטכנולוגיה הלבישה שכעת כוללת את השעון, את אוזניות האיירפודס וליין האוזניות של ביטס. בנוסף קוק גם ציין את CarPlay שגדלה באופן ניכר, אולם גם את HomeKit המובנית לתוך iOS כשקוק ציין כי היקף המוצרים שתומכים בפלטפורמת הבית החכם של אפל גדלה והוא בעצמו משתמש בה באופן יומיומי בבית שלו. אין ספק שבעוד כל אלו הם תחומים בהם אפל משחקת באופן פעיל, היא עדיין רחוקה מלהיות מובילת שוק, אולם יתכן מאוד שהשנה החברה תכפיל את מאמציה בתחום והפעילות שלה תהיה משמעותית יותר.

להמשך דיון

 

מקורות: אפל ו- FT
גרפים: MacRumors
עריכה, תרגום ותוספות: natisho