אפל מסתכלת למציאות בפנים

ע״י

אפל רוכשת את חברת RealFace הישראלית ובכך מעצימה את פורטפוליו הכשרונות בתחום זיהוי הפנים והביומטריה. השאלה היא מה המטרה הסופית?

 

 

realface-iphone-8-facial-recognition

בדרך כלל הרכישות של אפל מביאות תמורה תוך שנה – שנתיים מרגע הרכישה. כך היה (כמעט) עם כל הרכישות שהחברה בצעה בתולדותיה, כשיש מספר יוצאי דופן, כמו למשל הצגתה של OS X שנעשתה כ- 3 שנים אחרי הרכישה של NeXT. הדוגמאות העדכניות יותר הן: הרכישה של סירי, שתוך כשנה וחצי התבטאה לכדי הטמעתה של העוזרת הוירטואלית ב- iOS 5, רכישתה של AuthenTec, שתוך כשנה התבטאה בהצגת חיישן ה- Touch ID במכשירי האייפון 5s, הרכישה של ביטס שתוך שנתיים התבטאה באפל מיוזיק והרכישה של Linx התבטאה תוך שנה וחצי למצלמה הכפולה של האייפון 7 פלוס. אולם למען האמת, בחלק גדול מהפעמים הרכישות של אפל לא מתבטאות בפיצ'ר חדש, או יכולת שונה למשך זמן מה ונראה כשככל שהכוונות של אפל שאפתניות יותר ויותר, כך לוקח זמן רב עד שהטכנולוגיה שנרכשת עוברת אינטגרציה עם טכנולוגיות משיקות ומבשילה בתוך אפל לכדי יכולת או פיצ'ר חדש.

הדוגמא הטובה ביותר היא דוגמא מקומית – פריימסנס – שנרכשה על ידי אפל אחרי שמועות רבות בסוף נובמבר 2013, ולמרות שמועות רבות כי אפל מתכוונת להשתמש בטכנולוגיה של פריימסנס שהביאה לעולם את הקינקט, במכשירי האפל TV הבאים, הפועל אפל עדיין לא הציגה פיצ'ר שעושה שימוש בטכנולוגיה הזו, לפחות לא באופן הנראה לעין. לאחרונה צצו שמועות המדברות על חיישן תלת ממדי שעושה בטכנולוגיה של פריימסנס ועשוי להגיע במכשירי האייפון הבאים, אולם עדיין מדובר בשמועה בלבד.

אבל נראה שאפל מתכננת משהו גדול בכל הנוגע לזיהוי פנים כשהחברה רוכשת בשנים האחרונות מספר חברות וטכנולוגיות המתעסקות בזיהוי פנים והבעות בקצב מסחרר. הרכישות הקשורות לתחום הללו כוללות את פריימסנס – לה יש טכנולוגיה לזיהוי עצמים בחלל תלת ממדי והמחוות שלהן, את חברת Faceshift – שמתמחה בטכנולוגיה לזיהוי הבעות פנים באופן מקצועי בה נעשה שימוש ב- CGI בסרטים עתירי תקציב, חברת Emotient – לה טכנולוגיה לזיהוי הרגשות של פנים לפי מיקרו הבעות ועוד. אל רשימה זו מצטרפת חברת RealFace הישראלית שלפי דיווח של כלכליסט, נרכשה היום על ידי אפל תמורת סכום של כמה מליוני דולרים. מתוך כלכליסט:

הפיתוח של רילפייס לא מיועד למשתמשי קצה, אלא נמכר ישירות לחברות (בעיקר מתחומי הפיננסים והמשחקים), שמטמיעות אותו באפליקציות שלהן. כדי להגיע לרמת זיהוי גבוהה מאוד שתאפשר הזדהות בטוחה רילפייס עושה שימוש ב־Deep Learning (למידה עמוקה), טכניקה שמאפשרת למחשבים לעבד כמות גדולה של מידע ולהסיק ממנה מסקנות באמצעות מודל וירטואלי המדמה את מערכת הנוירונים שבמוח האנושי. באמצעות הלמידה העמוקה הצליחה רילפייס ללמד את המערכת שלה לזהות מגוון עצום של אלמנטים בתוך תמונות ואף לזהות פרצופים של בני אדם ברמת דיוק גבוהה למדי.

כאמור הטכנולוגיה של החברה יועדה לחברות, אולם החברה כן השיקה אפליקציה בשם Pickeez שמוצאת את התמונות הטובות ביותר של המשתמש מבין כל השירותים אליהם מחברים אותה. כמובן ההתמקדות של אפל בתחום הצילום במכשירי האייפון יוצרת שימוש מיידי לטכנולוגיה של Pickeez לאפליקצית התמונות המובנית ב- iOS שעם גרסה 10 זכתה למתיחת פנים, עם זיהוי פנים מובנה וכן הצגת גלריית תמונות של האנשים השונים שתויגו.

לצד כל הפעולות של אפל בתחום זיהוי הפנים והתמונות, מרחפות שמועות לפיהן מכשירי האייפון הבאים, בין אם האייפון 8 או אלו שיגיעו אחריהם, יבואו עם טכנולוגיה ביומטרית לזיהוי פנים, שתשפר או תחליף את הטכנולוגיה הקיימת במכשירי האייפון המתבססת על טביעת אצבעות. עד כה טכנולוגיה לזיהוי פנים לא התגבשו לכדי קילר פיצ'ר אמיתי במכשירי סמארטפון, כשגוגל הציגה יכולת זו כבר בשנת 2012 במערכת ההפעלה אנדרואיד. אולם לאפל יש את היכולת וגם את קבלות בלקחת טכנולוגיה כושלת ולהפוך אותה למיינסטרים, הודות לסיפור שימוש ברור ואטקרטיבי הכרוך בממשק משתמש וחווית שימוש מעולה.

בכל אופן, בין אם נראה את הרכישה של RealFace מתממשת לכדי פיצ'ר חדש כבר בקרוב, או לא הוא דבר שנגלה עם הזמן. מה שבטוח הוא שמדובר ברכישה רביעית של אפל בישראל מאז 2011, אז אפל רכשה את חברת אנוביט הישראלית ומאז המשיכה עם פריימסנס, Linx וכעת RealFace שהיא ככל הנראה הרכישה הקטנה ביותר של אפל בישראל, ומוערכת בכמה מליוני דולרים. באופן מעניין נראה כי למעט אנוביט המתמחה בקונטרולרים בתחום שבבי הזכרונות (פלאש מסוג NAND), שאר הרכישות של אפל בישראל הן בתחום הצילום ו/או זיהוי בתלת מימד באופן כזה או אחר. מה שבטוח הוא שאפל מעמיקה את הקשר שלה בישראל כשישראל מתברגת במקום השלישי מבחינת המדינות בהן אפל בצעה רכישות, אחרי ארה"ב ואנגליה ולפני שוודיה. שאפו.

להמשך דיון

 

מקור: כלכליסט
עריכה ותוספות: natisho