המונופול של אפל

ע״י

הסברה כי אפל היא מונופול נראית מגוחכת לאור נתח השוק של החברה בשווקים בהם היא פועלת. אז מה גורם לאנליסטים להאמין שאפל היא מונופול.

 

 

Apple monopoly

נראה שמאז ש- IBM השיקה את המחשב האישי הראשון מתוצרתה ולמעשה החלה להתחרות באפל באופן רשמי, ההערכות הן שאפל היא האנדרדוג השברירי שאוטוטו צפוי לפשוט את הרגל ולהתפרק. אמנם החברה אכן הייתה במצב קרוב לכך בסוף שנות ה- 90’, אולם נראה שעם חזרתו של ג’ובס לחברה היוצרות התהפכו ומאז 1997 אפל רוכבת על גל של הצלחה ששיאו מתרחש בימים אלו, הודות להצלחה ולפופולריות של מכשירי האייפון. אך למרות ההצלחה הזו, היקף הרווחים העצום שמגמד את כל החברות האחרות בתעשייה, ולמרות שאפל היא החברה בעלת שווי השוק הגדול ביותר בעולם ובפער ניכר מהמתחרות שלה: גוגל, מיקרוסופט, אמזון, פייסבוק וסמסונג עדיין סובבת סביב אפל הילה שלילית לפיה זה רק עניין של זמן עד שהחברה תקרוס לאבדון. מעבר לכתבות הסופניות שהתרגלנו לראות בעשור האחרון, ולהקנטות של השונאים, מה שמחזק זאת בצורה הברורה ביותר הוא מקדם ה- PE לפיה המניה של החברה נסחרת.

מי שלא מכיר, מקדם ה- PE הוא למעשה האופן בו אנליסטים בפרט ושוק המניות בכלל משערך את עתיד הצמיחה של החברה. מקדם PE נמוך יותר משמעו – צמיחה נמוכה יותר ולמעשה השקפה כי החברה נמצאת בשלהי ימיה. בעוד מקדם PE גבוה יותר מעריך סיכויי צמיחה גדולים יותר ובהתאם לכך הצלחה גדולה יותר לחברה. מקדם ה- PE של אפל נמצא באזור ה- 12 עד 15, בעוד זה של המתחרות הגדולות שלה גבוה פי כמה וכמה יותר מה שמעיד על כך שלדעתה של וול סטריט העתיד של אפל פחות טוב מזה של מיקרוסופט, גוגל, אמזון, פייסבוק או סמסונג.

אולם בשבועות האחרונים נראה כי יותר ויותר אנליסטים מאמינים כי אפל היא כלל לא שברירית כפי שרבים סברו עד כה, ושלמעשה לחברה יש מונופול לא קטן בתחומים בהם היא פועלת. מי שמקדמים את הדיעה הזו הם האנליסטים Steven Milunovich מחברת UBS, האנליסט העצמאי Horace Dediu הידוע בכינוי Asymco והמשקיע המפורסם וורן באפט. שלושת האושיות הללו טוענים כל אחד באופן קצת שונה, שהמותג של אפל הוא חזק מאוד ובהתאם לכך ההסתכלות כי אפל היא שברירית ונמצאת בעמדה נחותה מול המתחרים שלה היא מוטעית. Milunovich ו- Dediu טוענים שבאופן אירוני, אפל מתנהלת באופן שמזכיר מאוד מונופול, זאת לאור העובדה שבשנים האחרונות אפל מעלה את המחירים של המוצרים שלה, דבר המתבטא ב- ASP (מחיר מכירה ממוצע) גבוה יותר ויותר. כך למשל ברבעון האחרון אפל דיווחה על מחיר ASP שיא בליין האייפון שהתקרב למחיר של כ- 700$, זאת בעוד סמסונג המתחרה הגדולה ביותר של אפל שמכרה ברבעון החגים האחרון קצת פחות מכשירי סמארטפון מאפל, רואה מחיר ASP של כ- 190$ לרוחב ליין מכשירי הסמארטפון הנרחב שלה.

בשוק המחשבים האישיים אפל פועלת באופן דומה, כאשר ליין המקבוקים שלה שכולל את מחשבי המקבוק פרו החדשים ואת הדגם האחרון של המקבוק (עם מסך הרטינה) נמכרים במחירים גבוהים יותר מאלו של מחשבי PC ניידים מתחרים ועדיין אפל שומרת על מקומה בין יצרניות המחשבים הגדולות בעולם. קווים מקבילים ניתן גם לראות בליין האייפדים, כאשר מחיר ה- ASP של מכשירי האייפד בשנה האחרונה עלה הודות לליין האייפד פרו היקר יותר, בעוד המחיר הממוצע של מכשירי טבלט נאמד על כ- 200$ ואילו לאפל יש נתח שוק של כ- 85% משוק הטבלטים שנמכרים ביותר מ- 200$.

במקביל המתחרות הגדולות של אפל דווקא מדווחות על שחיקה במחירי המכירה הממוצעים שלהן: אצל מיקרוסופט הרווחים ממכירת רשיונות של חלונות ואופיס, שהם למעשה מונופול בתחום מערכות ההפעלה השולחניות ובתחום חבילות התוכנה המשרדיות, צנחו בשנים האחרונות אם כי החברה מחפה על כך באופן ניכר מהרווחים שהיא רואה מתחום המחשוב בענן – Azure. גוגל מדווחת מזה מספר רבעונים על ירידה במחיר ה- CPC ובעיקר בתחום המובייל, כשגוגל מנסה לפצות על כך דרך הוספה של יותר פרסומות בתוצאות של מנוע החיפוש הפופולרי שלה שלמעשה הפך להיות מונופול דה פאקטו בתחום החיפוש. אמזון לא מדווחת על רווחים באופן כללי כשהחברה משקיעה כמעט את כל הרווחים שלה בתחומים שונים, אם כי זה די ברור שלאמזון יש מונופול בתחום המסחר ברשת (לפחות בארה”ב). ואילו פייסבוק – המונופות הגדול ביותר בתחום הרשתות החברתיות כיום – מדווחת כי שחיקה בהכנסות שלה מהיקף המשתמשים לאור רוויה בתחום הרשתות החברתיות בשווקים המפותחים, והכנסות נמוכות ממשתמשים בשווקים מתפתחים. כך שבסופו של דבר למרות שלענקיות הטכנולוגיה המתחרות באפל יש מונופול של ממש בתחומים שלהן, ההכנסות שלהן מתחומים אלו נשחקים כשבאופן אירוני הן הרבה יותר פגיעות מבחינה עסקית, מאשר אפל שלמרות התחרות הרבה שהיא נמצאת תחתה, דווקא מתנהלת כמו מונופול ומעלה את המחירים.

מי שמאשש את העניין הוא המשקיע וורן באפט שקרן ההשקעות הענקית שלו Berkshire Hathaway הרחיבה את היקף ההשקעה שלה באפל עד לכדי של כ- 3% הנאמדים בכ- 17 מיליארד דולר. לטענתו של באפט, אפל היא כמו קוקה-קולה או Wells Fargo ששם המותג שלהן הוא דביק למדי ובהתאם לכך המשתמשים של המותגים הללו נוטים לחזור ולהשתמש במוצרים של החברות הללו שוב ושוב לאורך שנים. למעשה מה שבאפט מציין הוא את הנתונים הידועים מזה שנים המראים שהמשתמשים באקוסיסטם של אפל נוטים להשאר באקוסיסטם של החברה ושאחוזי הנטישה הם נמוכים מאוד, בעוד בפלטפורמות המתחרות אחוזי הנטישה הם גבוהים הרבה יותר ובהתאם לכך יש הרבה יותר (לפי יחס ולאו דווקא כמותית) משתמשי אנדרואיד וחלונות שעוברים להשתמש במכשירי אייפון ובמק, מאשר משתמשי אייפון ומק שעוברים להשתמש באנדרואיד ובחלונות. ההקבלה היא לדליי מים, כאשר הדלי של אנדרואיד דולף בצורה נכרת יותר מאשר הדלי של האייפון.

ובכן מה הוא אותו מונופול בו אפל מחזיקה? ובכן נראה כי התשובה היא שהמונופול הוא בשביעות רצון המשתמשים הבא לידי ביטוי בשילוב המצוין של החברה בין החומרה, לתוכנה ולשירותים. אולם מעבר לכך משתמשים שנהנים ממערכות ההפעלה של אפל, אינם יכולים לעבור להשתמש בחומרה שהיא לא החומרה של החברה, מאחר ואפל בניגוד לחלונות או לאנדרואיד לא מוכרת רשיונות ל- macOS או ל- iOS והם למעשה המונופול של אפל: העובדה כי מערכות ההפעלה הללו נמצאים באופן בלעדי רק על החומרה של אפל. בניגוד לכך משתמשי אנדרואיד יכולים לעבור בקלות יחסית בין המכשירים של שיאומי (Xiaomi), סמסונג, LG, סוני, Huawei, נוקיה, Oppo, Vivo, HTC או כל יצרנית אנדרואיד אחרת. כשבמקרה הגרוע ביותר ניתן להתקין איזה סקין או רחמנא ליצלן לעשות Root ולהחליף את הקושחה באופן מלא.

זו הסיבה שלמרות כל תפילות האשכבה, כל חזיונות אחרית הימים וכל הדיבורים על כך שאפל תקרוס, אין שום עדות לכך שאפל נמצאת בסכנה קיומית בשום צורה או אופן ולמעשה ההפך הוא הנכון.

להמשך דיון

 

מקורות: Appleinsider ו- Asymco
עריכה, תרגום ותוספות: natisho