יש אפסטור ויש אפסטור

ע״י

ההצלחה האדירה של האפסטור באייפון הביאה את אפל לנסות ולשכפל את חנות האפליקציות בכל מקום אפשרי, גם ב- iMessage. אבל לא כל התפוחים על העץ שווים.

 

 

imessage-app-store-six-months-later-hero

למרות שהאייפון הוא מכשיר מדהים לכשעצמו ששינה את העולם, אין ספק שההצלחה האדירה של הסמארטפון מבית אפל, נובעת לא רק בזכות החומרה ומערכת ההפעלה עצמה, אלא גם בזכות האפסטור שהפכה את האייפון בפרט והסמארטפון בכלל, לאולר שוויצרי בעל יכולות מרשימות שהחליף הרבה מאוד כלים ומוצרים אחרים. ב- 9 שנות קיומה של האפסטור, חנות האפליקציות הניבה למעלה מ- 2 מיליון אפליקציות שונות ומשונות שאפשרו לאייפון להיות: מכשיר GPS, מצלמת כיס משוכללת, מחשבון, ארנק, רשמקול, פנקס, ספר דיגיטלי, מצפן, קונסולת משחקים ניידת, מצלמת וידאו, יומן, חזאי אישי ועוד ועוד ועוד. לא בכדי הפרסומות הראשונות של אפל עבור האייפון 3G שהושק לצד iPhone OS 2 שכללה את האפסטור (ולימים תקרא iOS) התייחסו להיקף האפליקציות והיכולות הרבות שהן הביאו למכשיר, כשהן מעצימות את היכולות המובנות באופן רחב. בעלי האייפון הראשונים לוודאי יזכרו את פרסומות ה- “There’s an app for that” (או בעברית יש אפס לזה).

היום, 9 שנים אחרי השקת האפסטור, נראה כי חנות האפליקציות לאייפון רחוקה מלעצור ולמעשה היא נמצאת בחוד החנית של תחום השירותים של אפל שצומחים משנה לשנה בקצב מרשים של כ- 20%, כשלאחרונה אפל ציינה שהיא צופה שב- 4 השנים הקרובות אפל תכפיל את היקף ההכנסות שלה מתחום השירותים, ובעיקר בזכות האפסטור. למרות הדבר לא טריוואלי, האפסטור ואקוסיסטם האפליקציות של האייפון לא הביא הצלחה רק לאפל עצמה, אלא גם לחברות ושירותים רבים, שבלעדי האפסטור יתכן וכלל לא היו מתקיימות היום. שמות כמו אובר, אינסטגרם, סנאפצ’ט, Waze, פינטרסט, נטפליקס ועוד כלל לא היו יכולים להגיע להיקפים המרשימים שהם הגיעו היום, או להתקיים בכלל.

ההצלחה של האפסטור לאייפון הביאה את אפל לנסות ולשכפל את אותה ההצלחה גם במקומות אחרים, ולאור העובדה שהאייפד הגיע עם iOS, האפסטור הבאה אותה אפל הציגה הייתה מיועדת לפלטפורמת המק. ב- 2014 אפל הציגה את השעון עם SDK ייעודי שאפשר למפתחים לפתח אפליקציות לשעון, כבר מהיום הראשון שלו בשוק, ובשנה שעברה אפל הציגה את tvOS שהביאה אפסטור ייעודית למכשיר האפל TV, כשאפל מיתגה את הצעד הזה כהסתכלות לפיה עתיד הטלויזיה טמון באפליקציות. בספטמבר האחרון iOS קיבלה חנות אפליקציות משנית ייעודית ל- iMessage, כשאפל הפכה את אפליקצית המסרים הפופולרית שלה לפלטפורמה דה-פאקטו עם תמיכה באפליקציות שונות, סטיקרים ועוד. חברת האנליטיקה Sensor Tower פרסמה לאחרונה דו”ח המגלה שלמרות העובדה שחנות האפליקציות ל- iMessage מכילה כבר כ- 5,000 אפליקציות, חצי שנה בלבד אחרי השקת החנות – היקף אפליקציות שלקח לאפסטור לאייפון להגיע אחרי שנה שלמה – נראה כי העניין של המפתחים בחנות האפליקציות לסטיקרים רחוקה מלהיות דומה לזו של האפסטור לאייפון, ועניין המפתחים בה דועך. הנתונים מראים שהצמיחה המרשימה בחודשים הראשונים של יותר מ- 100% מחודש לחודש, דעכה לכדי 65% בדצמבר ולכדי 18% בינואר ו- 9% בלבד בפברואר 2017, מה שמראה כי המומנטום של חנות האפליקציות ל- iMessage הולך ונעצר מהר מהמצופה.

כמובן שאין ספק שיש התלהבות רבה סביב פלטפורמה חדש וצפוי לראות האטה בשלב מסוים, אולם חצי שנה הוא זמן קצר מאוד לכך. כמובן שיש לכך גורמים נוספים כשאחד מהם הוא נושא הגיל – לא כולם מתלהבים ממשחקים וסטיקרים בהודעות, ואין ספק שמדובר פיצ’רים אלו מדברים יותר לגילאים צעירים יותר – אולם נראה כי גם הממשק המסורבל הוא גורם לא קטן לעצירת המומנטום. גם משתמשי iMessage נלהבים (בארץ וואטסאפ היא פופולרית הרבה יותר) יודו שלא פשוט למצוא את החנות המוחבאת בתוך הממשק של אפליקצית המסרים, וגם אחרי שמורידים אפליקציה או חבילת סטיקרים לא תמיד קל למצוא אותם בתוך ממשק האפליקציות כפי שהוא קיים כיום וגם אם כבר החנות נמצאה, שהרי להתמצא בה ולמצוא אפליקציות/סטיקרים חדשים הוא עסק לא פשוט – בעיה שקיימת גם באפסטור לאייפון. בנוסף האפליקציות והסטיקרים של iMessage מפולגים בין כאלה המצריכים הורדה של אפליקציה דה-פאקטו (עם אייקון שמופיע על מסך הבית), בעוד יש כאלה שלא מופיעות על מסך הבית.

באופן מעניין נראה שלמרות שכיום לאפל יש כבר 5 חנויות אפליקציות שונות: אייפון ואייפד, מק, שעון, אפל TV ו- iMessage. רק אחת מתוכן (20%) מתפקדת בצורה מצליחה מאוד בעוד האחרות מקרטעות. האפסטור למק נראית כמו חנות רפאים, כשמדי יום עוד ועוד מפתחים נוטשים את החנות לטובת מכירת אפליקציות באופן עצמאי, לאור ההגבלות של אפל (בעיקר Sandboxing). האפסטור לשעון שראתה עניין רב מצד מפתחים בחודשים הראשונים די ננטשה, בין אם בגלל חוסר עניין של משתמשים באפליקציות על השעון (א-י-ט-י-ו-ת מורטת עצבים), או בגלל העובדה שמפתחים השקיעו מאמצים רבים בפיתוח אפליקציות לשעון עם ה- SDK הראשוני שהוחלף תוך פחות משנה בכלי פיתוח מתקדמים יותר. האפסטור לטלויזיה גם לא שברה שיאים ונראה שמפתחים עדיין מנסים למצוא את הנוסחה הנכונה עבור אפליקציות לטלויזיה, מעבר לאפליקציות של מדיה כמו נטפליקס וכו’. מה שמשאיר אותנו עם האפסטור ל- iMessage שכאמור מאבדת מומנטום בקצב מהיר וזאת ככל הנראה הסיבה שאפל לאחרונה שחררה פרסומת חדשה וייעודית לאפסטור ל- iMessage, שמביאה את הסטיקרים לעולם האמיתי ורוב המופיעים בה הם נוער (לא בכדי).

האם מדובר רק בעניין של זמן וחנויות האפליקציות הנוספות בסופו של דבר יתפסו תאוצה? יהיה מעניין לגלות.

להמשך דיון

 

מקור: Sensor Tower
עריכה, תרגום ותוספות: natisho