הרבעון השטוח של אפל

ע״י

אפל מדווחת על תוצאות הרבעון השני לשנת 2017, עם עליה ברווחים אולם מכירות די שטוחות של מוצרי הליבה ובפרט האייפון. בנוסף קוק מתלונן על ההדלפות של האייפון 8.

 

 

Apple_shares_financial_results_money_800home

אמש אפל פרסמה את דו"ח ההכנסות הרבעוני שלה לרבעון השני לשנת 2017, המסתיים ב- 1 באפריל, שגם ציין את יום ההולדת ה- 41 של החברה. לעומת הרבעון הקודם של החברה, הרבעון האחרון לא היה מרשים במיוחד ונראה שרוב קטגוריות המוצרים של אפל שמרו על אותם היקפי מכירות, למעט מחשבי המק וכמובן מכשירי האייפד שהמשיכו לראות ירידה בהיקפי המכירות. הרבעון הסתכם בהכנסות של 52.9 מיליארד דולר, עלייה של כ- 2 מיליארד דולר בהשוואה לרבעון המקביל של השנה שעברה שהסתכם בהכנסות של 50.6 מיליארד דולר. הכנסות אלו התבטאו ברווח נקי של כ- 11 מיליארד דולר, עליה של כ- חצי מיליארד דולר מהרבעון המקביל של 2016.

כאמור יוצא הדופן העקרי ברבעון היו מכשירי האייפד שנמכרו בהיקף של 8.92 מיליון מכשירים, ירידה של כ- 19% מהרבעון המקביל בו אפל מכרה 10.25 מיליון מכשירי אייפד. לטענתו של קוק, האייפד החדש שאפל הציגה, במחיר הנמוך ביותר עד כה זכה לקבלה טובה מקהל הלקוחות, אולם השקתו המאוחרת של המכשיר לתוך חודש מרץ, ככל הנראה לא הצליחה לעזור לאפל לשפר את ביצועי המכירה של מכשירי האייפד, ויש לשער שאלמלא אפל הציגה את האייפד החדש והזול יותר, מה היו היקפי הירידה במכירות האייפד, שבאופן מעניין שומר על יחס של 2 ל- 1 אל מול היקפי המכירה של מחשבי המק של אפל, שברבעון האחרון נמכרו בהיקף של 4.2 מיליון מכשירים, עליה צנועה של כ- 1% בהשוואה למכירות של כ- 4.03 מיליון מחשבי מק ברבעון המקביל אשתקד. קוק ציין כי העליה במכירות המק, נובעת בעיקר ממחשבי המקבוק פרו החדשים שאפל הציגה עם ה- Touch Bar, אולם נראה שאפל רואה בתחום זה תחרות הולכת וגוברת מצד מיקרוסופט שהשיקה את ה- Surface Notebook, מחשב נייד חדש ואטקרטיבי שמגיע עם עיצוב מרשים, חיי סוללה של כ- 14 שעות (לטענת מיקרוסופט), מפרט די צנוע הכולל 4GB של זכרון RAM והכונן פלאש של 128GB, אך עם מסך ברזולוציה גבוהה (קרי רטינה). למעשה המחשב הנייד החדש של מיקרוסופט הוא המקביל למקבוק אייר עם מסך הרטינה לו רבים פיללו בשנתיים האחרונות.

מבחינת מכשירי האייפון, נראה שהליין שמר על סטגנציה עם ירידה של פחות מ- 1% בהיקף המכירות שהסתכמו ברבעון האחרון לכדי 50.8 מיליון מכשירי אייפון, אל מול מכירות של 51.1 מיליון מכשירי אייפון ברבעון המקביל של 2016. למרות הירידה הקטנה, נראה שאפל מכרה יותר מכשירי פלוס באופן כללי, הודות למצלמה הכפולה האטרקטיבית כאשר קוק ציין שהביקוש למכשירי הפלוס גבוה מהמצופה, דבר שעזר לחברה לייצר יותר רווח ממכשירי האייפון כאשר מחיר האייפון הממוצע (ASP) עלה לכדי 655$. יש לציין שברבעון המקביל מהשנה שעברה מכשירי הפלוס של ה- 6s היו פחות פופולריים ממכשירי האייפון 7 פלוס, כשבנוסף לכך מכשירי האייפון SE הזולים יותר התגלו להיות להיט, כשאפל לא הצליחה לעמוד בביקוש להזמנות למכשירי האייפון הקטנים יותר שעברו שנה ללא עדכון משמעותי, למעט שינוי בתצורת נפח האחסון שלהם במרץ האחרון.
באופן מעניין, קוק ציין כי אפל ראתה בשבועות האחרונים פאוזה במכירות האייפון, זאת הודות לשמועות ולהדלפות סביב מכשירי האייפון הבאים, כאשר נראה שלקוחות רבים החליטו לחכות ולראות מה אפל תציג בספטמבר, זאת אחרי שהדיווחים סביב ליין מכשירי האייפון הבא, ובפרט האייפון 8 תופסים תשומת לב גבוה בתקשורת וברשתות החברתיות יותר מתמיד.לא מדובר בפעם הראשונה שאפל מאשימה את חרושת השמועות סביב מכשירי האייפון להאטה במכירות המכשירים, ונראה שלמרות שיפורים נרחבים שהחברה עשתה בתחום האבטחה סביב המידע לגבי מכשירים עתידיים, החברה עדיין לא מצליחה לשמור על הרמטיות בנושא זה.

הכוכבים הגדולים של דו"ח ההכנסות היו מוצרי הטכנולוגיה הלבישים של אפל והשירותים. אפל דיווחה על עליה בהיקפי המכירות של השעונים שלטענתה של החברה נמכרו ברבעון האחרון בפי- 2 יותר מאשר ברבעון המקביל אשתקד, אם כי החברה כמובן לא ספקה מספרי מכירות מדויקים. קוק גם התייחס לביקוש העצום לאוזניות האיירפודס (AirPods) כשהוא מציין שהחברה עדיין לא מצליחה לעמוד בביקוש לאוזניות האלחוטיות, שזכו לאחרונה בסקר שביעות רצון לציון של 98%. קוק ציין שכשמשלבים את השעון, אוזניות האיירפודס וליין האוזניות של ביטס לכדי קטגוריות מוצרי טכנולוגיה לבישים, שהרי ההכנסות של אפל מקטגוריה זו הן בהיקף של חברה ברשימת ה- 500 של Fortune. בפני עצמו הדבר לא מגלה יותר מדי על ההצלחה של הקטגוריה, למעט העובדה שמדובר בעסק די רווחי עבור אפל, כשנתיים מהרגע בו אפל נכנסה אליו עם השעון. אולם כשלוקחים בחשבון שחברת ה- Fortune הקטנה ביותר הכניסה בשנה האחרונה הכנסות של יותר מ- 5 מיליארד דולר, נראה שקטגוריות הטכנולוגיה הלבישה באפל היא עסק שהרבה יצרניות חומרה היו שמחות לאמץ. באופן כללי הרווח מקטגורית ה"אחרים" בהם נכנסים מוצרי הטכנולוגיה הלבישים של אפל, לצד האפל TV, אביזרים אחרים, והאייפודים, ראו צמיחה של כ- 31 אחוז משנה לשנה.

מרשימה לא פחות היא הצמיחה בקטגורית השירותים של אפל שראתה צמיחה של כ- 18% משנה לשנה, כשמדובר ברבעון השני ברציפות השובר את מחסום ההכנסות של 7 מיליארד דולר מקטגוריה זו, שממשיכה להיות הקטגוריה שמתפקדת בצורה המרשימה ביותר בפורטפוליו של אפל. החברה ציינה שיש לה כיום כ- 165 מיליון מנויים בקטגוריה זו, בין אם מדובר בשירותי צד א' של אפל כמו: אפל מיוזיק, איטיונס, iCloud, Apple Care וכמובן האפסטור, לבין אם מדובר בשירותי צד ג' כאפליקציות ומשחקים באפסטור כמו למשל: Spotify, נטפליקס, פנדורה, יוטיוב, HBO, פוקימון, קנדי קראש ועוד. קוק ציין שברבעון הקודם היו לאפל כ- 150 מיליון מנויים וקצב צמיחה של כ- 15 מיליון מנויים מרבעון לרבעון הוא מרשים למדי, כשנראה שאפל מרגישה בטחון רב יותר בתחזית שלה, לפיה תוך 4 שנים ההכנסות מקטגורית השירותים תכפיל את עצמה. בנוסף אפל ציינה כי היקפי השימוש בשירות התשלומים הדיגיטלי שלה עלה פי 4.5, כאשר החברה פרסה את השירות במדינות נוספות ברבעון האחרון, ביניהן אירלנד ויש רק לקוות שהשירות יגיע לישראל בשנה הקרובה.

התחזית של אפל לרבעון הבא הוא לא מרשים במיוחד, אולם מדובר בתופעה שגרתית, כאשר הרבעון השלישי של השנה הוא בדרך כלל החלש ביותר של אפל, כשכל העיניים נשואות לרבעון הרביעי ולהשקת ליין מכשירי האייפון הבא, כאשר השנה נראה שאפל גם תשיק דגמים חדשים של מכשירי אייפד פרו ו- iMac משודרג לקראת סוף השנה, שתהיה עמוסה מאוד עבור אפל.

להמשך דיון

 

מקור: אפל
עריכה, תרגום ותוספות: natisho