אפליקציות גדולות מסירות תמיכה מהשעון

ע״י

בחודשים האחרונים אפליקציות גדולות מסירות את התמיכה מהשעון, ונראה שאיש לא שם לב לכך וגם שהדבר כלל לא משפיע על המכירות של השעון.

 

 

apple-watch-app-preview-in-post

כשאפל הציגה את השעון בסתיו 2014, החברה התאמצה מאוד להציג אותו עם ערכת מפתחים בסיסית שאפשר למפתחים למנף את יכולות ה- Extension שאפל הציגה ב- iOS 8 לפתח אפליקציות ייעודיות לשעון שפעלו כמו ווידג'טים שהסתמכו על התלות במכשיר האייפון. מאמצים אלו השתלמו לאפל באותה התקופה, כאשר השעון הושק לצד חנות אפליקציות "שוקקת" שכללה כמה אלפי אפליקציות, שתוך מספר שבועות גדלו בקצב מהיר. אולם כפי שהתברר תוך זמן קצר לאחר מכן, חווית המשתמש הבעייתית, חוסר היכולת של מפתחים להתאים ו/או לפתח אפליקציות טובות למסך הקטן, איטיות עקב החומרה וכן מעבר די מהיר לכלי פיתוח מתקדמים יותר, יצרו מצב בו מפתחים רבים החלו להתעלם מהשעון כפלטפורמה מכיוון שהם לא ראו תמורה להשקעה שלהם בפיתוח אפליקציות ו/או התאמה של האפליקציות הקיימות שלהם לשעון. במקום זאת נראה שמפתחים העדיפו להתמקד בפיצ'רים מתקדמים יותר ב- iOS, הקשורים לאייפון כמו למשל 3D Touch ואפילו להתמקד בפיתוח עבור האפל TV.

ההזנחה מצד קהילת המפתחים כבר נראתה באופן ברור בשנה שעברה, אולם מאז אפל שיחררה את watchOS 3 ואת השעון סדרה 2, ששפרו מקצה לקצה את חווית המשתמש בשעון, הודות לחומרה חזקה יותר, לצד שיפורים משמעותיים למערכת ההפעלה ול- SDK. אולם עדיין נראה שהמפתחים לא ממהרים להחזיר את המיקוד שלהם לכיוון השעון, לפחות נכון לעתה. האתר AppleInsider גילה שבחודשים האחרונים אפליקציות גדולות של שירותי רשת וחברות עדכנו את האפליקציות שלהן, תוך כדי שהן מסירות מהן את התמיכה בשעון. בין השמות ניתן למצוא את: גוגל שהסירה את התמיכה מגוגל Maps, את אמזון, eBay, רשת Target האמריקאית ועוד. הבעיה הגדולה עוד יותר היא שנראה כי הסרת התמיכה נעשתה לפחות לפני מספר שבועות, כאשר עדכונים אחרונים לחלק מהאפליקציות נעשו באמצע/סוף חודש אפריל, ואיש לא שם לב לכך.

מצב זה מחדד את הבעיה הגדולה של מצב האפסטור לשעון, שנמצאת בסטגנציה ממושכת כאשר מעט מאוד אפליקציות חדשות מגיעות לשעון, בעוד אלו הקיימות לא מציגות פיצ'רים חדשים ומשמעותיים. כמובן שיש מספר אפליקציות ומפתחים יוצאי דופן, כמו למשל המפתחים של אפלקציית WaterMinder הנהדרת, או Overcast, ואפילו Strave או Streaks המתמקדות בפן העיקרי של השעון והוא – ספורט ובריאות. למעשה המיקוד של אפל בתחום הספורט והבריאות בכל הנוגע לשעון, מגלים שנראה כי הבהלה של אפל להציג חנות אפליקציות וכלי פיתוח בצורה כה נמהרת, פגעו בשעון יותר ממה שהם תרמו לו כשרוב המשתמשים בשעון בקושי משתמשים באפליקציות צד ג' עם השעון והרוב משתמשים באפליקציות המובנות. יש לציין שגוגל התייחסה לנושא וציינה שהיא תחזיר את התמיכה של גוגל Maps לשעון בעתיד.

באופן מעניין בעוד המצב של האפסטור לשעון הוא די מקרטע, המכירות של השעון מציגות ביצועים מרשימים למדי, כאשר בדו"ח ההכנסות האחרון טים קוק ציין כי המכירות של השעון הכפילו את עצמן בהשוואה לרבעון המקביל מהשנה הקודמת, ואנליסטים רבים מציינים כי כבר החל מסוף 2016 המכירות של השעון עקפו את המכירות של רצועות ניטור ספורט חכמות של המתחרה הגדולה – Fitbit. מהפך זה נראה באופן ברור ברבעון האחרון כאשר חברת Fitbit דיווחה על מכירות של כ- 2.9 מיליון רצועות ספורט ושעונים חכמים, בעוד ההערכות של אנליסטים עבור השעון נמצאות בטווח של בין 3.5 מיליון ל- 4 מיליון, מה שהופך את אפל לחברת ה- Wearables הגדולה ביותר כיום, וזה עוד מבלי להחשיב את המכירות של אוזניות האיירפודס (AirPods) ואוזניות אלחוטיות/חוטיות אחרות של ביטס. למעשה נראה כי לקח לאפל כשנתיים בלבד לעקוף את Fitbit, אחרי שזו העדיפה להתעלם מאפל כמתחרה ולא לתמוך ב- HealthKit עבור משתמשי האייפון, דבר שללא כל ספק ניכר את החברה ממשתמשים אלו, שנמנים בין המשתמשים האיכותיים ביותר של כל פלטפורמה.

כעת כאשר המומנטום נמצא במגרש של אפל, יהיה מעניין לראות מה החברה תציג עם watchOS 4 וסדרה 3 של השעון שלפי השמועות יוצגו ב- WWDC ובספטמבר (בהתאמה), בהתאם למחזור השקה שנתי, כשיתכן מאוד שהחומרה של השעון תדחה לאביב הבא, כשנראה שלאפל אין שום בעיה להאריך את מחזור עדכון החומרה של השעון לשנה וחצי (18 חודשים), כשהתחרות נמצאת הרחק מאחור.

להמשך דיון

 

מקורות: AppleInsider ו- Mashable
עריכה, תרגום ותוספות: natisho