ביי ביי גוגל

ע״י

יתכן מאוד ואפל לא תחדש את חוזה החיפוש שלה עם גוגל, ששם את מנוע החיפוש של ענקית הפרסום והחיפוש כמנוע החיפוש ברירת מחדל בדפדפן הספארי.

 

ios

 

מאז שאפל השיקה את סירי בשנת 2011, החברה לאט לאט דוחפת החוצה את גוגל ממערכות ההפעלה שלה, זאת אחרי שותפות הדוקה מאוד בין 2 החברות, שותפות שהסתיימה ברגע שגוגל החליטה להתחרות באופן רציני מול אפל בזירת המובייל עם אנדרואיד. תהליך פירוק השותפות מגוגל התנהל לו לאיטו, כאשר תחילה אפל הציגה את סירי, כאלטרנטיבה לחיפוש רגיל, כאשר סירי השתמשה במנועי החיפוש והמידע של שירותים כמו Yelp לתחום המסעדות, וולפראם אלפא לגבי מידע כללי וחישובים ועוד. עם הזמן אפל הוסיפה לסירי עוד ועוד מקורות מידע, בין אם מדובר בויקיפדיה או חיפוש תמונות דרך מנוע החיפוש של מיקרוסופט – Bing. בשנת 2012, עם הצגת iOS 5, אפל המשיכה לדחוף את גוגל החוצה, כאשר הפעם הצעד היה בולט במיוחד, זאת לאור העובדה ש- iOS 5 הגיעה ללא אפליקציית יוטיוב באופן מובנה, כשאפליקציה זו הייתה מובנית ב- iOS מיומה הראשון. בנוסף אפל גם החליפה את מנוע המפות של גוגל, באפליקציית המפות המובנית ב- iOS, לטובת מנוע מפות משלה, דבר שגרר אחריו לא מעט ביקורות, ויצר מבוכה רבה עבור אפל, הודות לביקורות נוקבות ולא חיוביות במיוחד לגבי שירות המפות שלה בתחילת דרכו. במקביל אפל המשיכה להוסיף לדפדפן הספארי, אפשרויות בחירה נוספות למנוע החיפוש, בין אם מדובר במנוע החיפוש של יאהו, מיקרוסופט ולאחרונה את מנוע החיפוש הדיסקרטי DuckDuckGo.

אבל למרות כל זאת אפל לא הסירה את מנוע החיפוש של גוגל, שנותר להיות מנוע החיפוש ברירת המחדל של הספארי, הן על המק או על מכשירי ה- iOS השונים. אולם דיווח חדש מגלה שיתכן מאוד וצעד זה יקרה במהלך השנה הקרובה. האתר The Information, מדווח כי לפי מקורותיו החוזה בין אפל לבין גוגל לגבי תחום החיפוש בספארי, צפוי להסתיים במהלך 2015 ואפל שוקלת לעבור להשתמש במנועי חיפוש אחרים, כדרך לפגוע באחד ממקורות ההכנסה העקריים של גוגל – חיפוש במכשירי iOS, שלפי הדיווחים מניב לענקית החיפוש והפרסום רווח גדול יותר, מהרווח של החברה מפלטפורמת אנדרואיד כולה. הדיווח מציין שמי שמנסות לקפוץ על הנושא הן יאהו, שרוצה להחזיר עטרה לישנה בתחום החיפוש ולחזור לתחום שנזנח על ידי ההנהלה הקודמת, ומיקרוסופט שבשנים האחרונות משתפת פעולה עם אפל בצורה נהדרת בתחום החיפוש, כאשר מנוע החיפוש של מיקרוסופט – Bing תופס יותר ויותר מקום בתחום החיפוש בפלטפורמת iOS, בין אם בחיפוש תמונות בסירי, או חיפוש בספוטלייט, ששופר באופן ניכר בשנתיים האחרונות.

 

הורד

 

מה שכן אם להסתמך על פעולותיה של אפל בשנה הקרובה, נראה כי הסיכויים של מיקרוסופט להחליף את גוגל כמנוע החיפוש ברירת המחדל בדפדפן הספארי, גבוהים יותר מאשר הסיכויים של יאהו, שבגרסה 8, ראתה כיצד אפל בחרה להשתמש במידע מערוץ מזג האוויר (The Weather Channel), במקום במידע מ- Yahoo Weather. למעשה בעוד נראה כי השותפות בין אפל לבין יאהו היא טבעית לגמרי, נראה כי אפל לא ממהרת להמר על חברת החיפוש שמנסה לחזור לרלוונטיות בשנים האחרונות תחת הנהגתה של מריסה מאייר, לשעבר מגוגל. שכיום מספקת לאפל מידע בתחום המניות באפליקציית המניות המובנית באייפון. מה שבטוח הוא שלאור העובדה שהחוזה של אפל ושל גוגל צפוי להסתיים בחודשים הקרובים, יהיה מעניין לראות מה יהיה הצעד הבא של אפל, אותו מנהיג אדי קיו, שאחראי על תחום שירותי האינטרנט באפל, ביניהם גם על תחום החיפוש. עד כה קיו פעל לצמצם את היקף השימוש במנוע החיפוש של גוגל על iOS ו- OS X מסיבות מובנות למדי, ולמרות שנראה וכי פאשלת המפות של אפל גרמה לגוגל לחגיגה. בסופו של דבר נראה כי ענקית החיפוש רק הפסידה מהמהלך של אפל, כאשר נראה שיותר ויותר משתמשי iOS ו- OS X בוחרים להשתמש בשירות המפות המובנה ולא להוריד את אפליקציית המפות של גוגל.

כמו כן עד כה, החלטתה של אפל להשתמש במנוע החיפוש Bing במספר מקומות ב- iOS לא פגע בפופולריות של אפל, מכשירי האייפון, האייפד או המק. כך שיתכן מאוד שזמנה של גוגל במנוע ברירת המחדל של הספארי הוא קצוב.

 

מקור: The Information
עריכה, תרגום ותוספות: natisho