אפל מרחיבה את המותג שלה לתחום הרכב ויצרניות הרכב מגיבות

ע״י

אפל חידשה את שם המותג שלה בשוויץ, כשהיא מרחיבה אותו לתחום התחבורה. יצרניות הרכב מגיבות באופן מגוון ומפתיע.

 

 

Apple Car

השמועות על תוכניותיה של אפל להכנס לתחום הרכב, עם רכב חשמלי פרצו לרשת לפני מספר שבועות כשלפיהן פרויקט הרכב של אפל אושר לקראת סוף השנה שעברה, תחת השם Titan, כאשר טים קוק נתן את ברכתו להקים צוות המונה כ- 1,000 אנשים במטרה שאם הפרויקט יצליח החברה תוכל להציג רכב חשמלי מתוצרתה בחמש השנים הקרובות. האתר 9to5mac פרסם חלק מהשמות של האנשים המרכיבים את הצוות, כשנראה שאפל מביאה לשורותיה מומחים בתחום הרכב מחברות כמו טסלה ומחברות אחרות בתחום הרכב, ביניהן כאלה המתעסקות בייצור סוללות חשמליות לרכבים. כעת מתגלה שלאחרונה אפל חידשה בשוויץ ובמקסיקו את רשיון השימוש בשם המותג והלוגו שלה לשימוש במוצרי מחשוב שונים (שעונים, סמארטפונים ועוד), אולם הפעם החברה הוסיפה תחת שם המותג והלוגו שלה גם כלי תחבורה אופן באופן רחב מאוד שלא מתייחס רק לרכבים. למעשה התיאור המלא מציין: כלי תחבורה אוויריים, יבשתיים או ימיים; חומרה אלקטרונית למנועים של רכבים, רכבים, כלי תחבורה הפועלים על מסילות, אוניות ומטוסים; מכשירים למניעת גניבת כלי תחבורה; מנגנוני אזעקה לרכבים; אופניים; קלנועיות גולף; כסאות גלגלים; משאבות אוויר; אופנועים וחלקים נלווים לכלי תחבורה. יש לציין שלא מדובר בפעם ראשונה שאפל עושה זאת כשבמהלך השנים החברה הרחיבה את השימוש בשם המותג והלוגו שלה בזירה הבינלאומית כך שהם יכסו גם את Class 12, המתייחס לתחום התחבורה, עוד כבר בשנת 2003 כשהחברה הכלילה את תחום הרכב בחידוש שם המותג והלוגו שלה באיחוד האירופאי, כשדבר דומה נעשה גם באנגליה בשנה שעברה.

אין ספק שכל אלו מתחברים ביחד ויוצרים לא מעט עשן סביב השמועות בנושא הרכב, אולם לאור העובדה שבניית רכב היא דבר לא פשוט בכלל שהרי גם אם אפל עובדת על כך, יתכן מאוד שיעברו שנים עד שהחברה תוכל להציג מוצר מוגמר, וזה אם הפרויקט יתקדם בצורה משביעת רצון ולא יגנז, דבר שאפל עשתה לא פעם ולא פעמיים.

כמו בכל פעם שיש שמועות על כך שאפל צפויה להכנס לתחום חדש, השמועות על כניסתה האפשרית של אפל לתחום הרכב מביאות בכירים בתעשיית הרכב להגיב עליהן. אולם באופן מעניין הפעם נראה שהתגובות חצויות כאשר חלק מברכים את כניסתה של אפל (וגם של גוגל) לתחום הרכב, בעוד אחרים לא רואים את הדבר באור חיובי או לא ממש מוטרדים מכך. בין הקולות המברכים ניתן למצוא את Carlos Ghosn, המנכ"ל של חברת הרכב ניסאן-רנו שציין בעת נאום אותו הוא נשא בתערוכת המובייל שנערכת בברצלונה וציין ש"אם אפל תעשה זאת, מדובר בחדשות טובות עבורנו " וכן ש"העובדה שחברה מחוץ לתחום הרכב מעוניינת להציג רכב חשמלי היא מרעננת" ושהרעיון מסקרן אותו. יש לציין שבין אפל לבין ניסאן יש יחסי עבודה הדוקים כאשר 2 החברות פועלות בשנים האחרונות בתחומים שונים, כשניסאן מצידה הטמיעה בדגמי הרכב שלה תמיכה למוצרי המובייל של אפל (אייפודים ואייפונים) ואף הייתה בין הראשונות להצטרף לתוכנית ה- CarPlay, כשמנגד ניסאן גם לקחה חלק ביוזמת הפרסום של אפל – iAd, כשפרסומת ה- iAd הראשונה אותה סטיב ג'ובס הציג הייתה פרסומת של ניסאן עבור הרכב החשמלי שלה: הניסאן Leaf.

אולם כאמור לא כולם שותפים לדיעה של Ghosn, כאשר נראה שיצרניות הרכב חוששות מכניסתן של חברות הטכנולוגיה שיערערו את מקומן של יצרניות הרכב, אותו הן ביססו במהלך 127 השנים האחרונות על ידי ליטוש מנועי הבעירה, כאשר טכנולוגיה משתלטת באופן הולך וגובר על הרכבים ועל אחת כמה וכמה כשנראה שהמגמה היא לכיוון רכבים חשמליים. בראיונות שנערכו לאחרונה עם Dieter Zetsche הסמנכ"ל של חברת דיימלר, היצרנית של רכבי מרצדס, ציין Zetsche שהוא לא חושב שגוגל ודומיה צריכות להיות מעורבות בתחום הרכב. באופן ספציפי יותר Zetsche גם התייחס לשמועות לגבי כניסתה של אפל לתחום הרכב באומרו "שאם היו שמועות שמרצדס תתחיל לייצר סמארטפונים, הדבר לא היה מדיר שינה מעיניה של אפל. אותו הדבר תקף לגביי" דבריו של Zetsche מהדהדים את התייחסותו של Dan Akerson, המנכ"ל היוצא של חברת GM שבראיון שנערך עימו על ידי בלומברג, שלאפל אין מושג למה היא נכנסת ושאם הוא היה נמנה עם קהל המשקיעים של החברה, הוא היה מודאג ממהלך שכזה. דבריהם של Akerson ו- Zetsche מזכירים מאוד את התגובות של שחקניות דומיננטיות בשווקים אליהם אפל נכנסה. המשפט המוכר ביותר הוא זה של Ed Colligan, מי שהיה המנכ"ל של פאלם שהתייחס לשמועות לגבי כניסתה של אפל לתחום הסלולר וזלזל ביכולתם של "אנשי PC" להבין את תחום הסלולר. דברים דומים נשמעו לאחרונה מכיוונו של Nick Hayek, המנכ"ל של יצרנית השעונים Swatch, לגבי כניסתה של אפל לתחום השעונים עם השעון שלה, בטענה ששעונים חכמים לא מאיימים על שעונים קלאסיים. אולם כעת כשההשקה של השעון של אפל הולכת וקרבה נראה שיצרניות השעונים מגלות סמני לחץ כשהן מתחילות לחקור את תחום השעונים החכמים, כשאפילו Swatch עצמה הציגה לאחרונה שעון "חכם" שמיועד לשוק נישתי מאוד.

CarPlay

ככל שתחום הרכב הופך ונהיה תחום טכנולוגי יותר, נראה שהגבולות בין שוק המחשבים לשוק הרכב הולך ומטשטש, באותו האופן בו הדבר קרה בתחום הסלולר וקורה כעת בתחום הלבוש והאקססוריז בכלל ותחום השעונים בפרט. כמו כן לאור ההצלחה של אפל בתחומים אלו (עד כה) ולנוכח המשאבים העצומים שעומדים לרשותה כיום.

 

מקורות: רויטרס, Cnet ו- apfelblog
עריכה, תרגום ותוספות: natisho