ה- iCar של אפל ו- BMW

ע״י

דיווחים חדשים מתייחסים לאפשרות שאפל ו- BMW עובדות ביחד על פיתוח משותף של רכב חשמלי, כשההכחשות מעלות את רף הסקרנות סביב הנושא.

 

 

BMW iPhone

בתקופה האחרונה נראה כי האפשרות שאפל חוקרת את תחום הרכב, מעבר למערכת המדיה ויותר לכיוון בנייה של רכב חשמלי נראית הגיונית יותר ויותר, כשהדיווחים בנושא הולכים ומתרבים. עד כה אפל פעלה בעיקר בתחום המולטימדיה ברכבים, כשהחברה יצרה שותפויות עם יצרניות רכב רבות במטרה להטמיע תמיכה מובנית לנגני האייפוד שעם הזמן התרחבה גם לתמיכה במכשירי האייפון. הגלגול האחרון בנושא הוא הבאתה של סירי לממשק הרכב, שהתפתח לכדי ממשק ה- CarPlay שהושק ב- WWDC האחרון ומאז ראה פריסה די איטית. אולם הדיווחים בנושא מגלים שהתוכניות של אפל לתחום הרכב עשויות להיות גדולות הרבה יותר, כשבחודשים האחרונים החברה החלה להביא לשורותיה אנשים שונים מתעשיית הרכב במטרה להקים צוות פיתוח ייעודי לפרויקט, שלפי הדיווחים נקרא בשם "טיטאן", שכולל אנשי תוכנה וכן אנשי חומרה מחברות רכב ובראשן טסלה, המתמחים במכאניקה, סוללות ושאר מרכיבים של רכבים בכלל ורכבים חשמליים בפרט. באופן מעניין אפל לא התייחסה לנושא, אולם לאחרונה התגלה שהחברה הרחיבה את שם המותג שלה שיכלול גם את תחום התחבורה וכל הרמזים מצביעים לכיוון די ברור שמראה שבאופן כזה או אחר העניין של אפל בתחום הרכבים והתחבורה הולך ומתחזק ולא יפתיע שבראיון עתידי עם טים קוק, המנכ"ל של אפל יציין שהתחום יוצר עניין עז בקרב החברה, תגובה הדומה לתגובה שלו לגבי נושא הטכנולוגיה הלבישה שהתגלמה לכדי השעון.

הרמזים לפיהם העניין של אפל הוא ברכבים חשמליים ואולי אפילו אוטונומיים (שנוהגים בעצמם) מקשר באופן די מיידי בין אפל לבין חברת טסלה, יצרנית הרכבים החשמליים החדשנית שהוקמה על ידי היזם אילון מאסק, שאפילו נפגש בתקופה האחרונה עם בכירים באפל, מה שבאופן מיידי הצית שמועות לפיהן אפל עשויה להתעניין ברכישת טסלה, שרבים רואים בה בתור ה"אפל של תעשיית הרכב", מעצם העובדה שהחברה לא רק מכילה לא מעט עובדים לשעבר מאפל, אלא גם שהיא ממציאה מחדש את תחום הרכב עם הרכבים החשמליים שלה. מסיבה זו בשיחת המשקיעים האחרונה שאפל קיימה, נשאל קוק מספר פעמים לגבי התוכניות של אפל לגבי טסלה, כאשר מספר משקיעים ציינו שהם ישמחו לראות את אפל רוכשת את חברת הרכב החדשנית. אולם קוק התחמק ממענה ישיר תוך כדי שהוא מתבדח וציין שאפל משקיעה באופן משמעותי ב- CarPlay.

טסלה היא לא יצרנית הרכב היחידה ששמה נקשר ביוזמת הרכב של אפל. מגזין הרכב Auto Motor und Sport דיווח בתחילת חודש מרץ שלפי מקורותיו אפל נמצאת במגעים עם חברת BMW, במטרה לפתח גרסה ייעודית של הרכב החשמלי i3 שימותג על ידי אפל בתור ה- "Apple Car". הדיווח ציין שהרכב ייוצר על ידי BMW, אולם ימכר על ידי אפל שתהיה גם זו שתפתח עבורו מערכת הפעלה מלאה, שתתחבר באופן אינטגרלי עם המערכות של הרכב ועם מידע הנהיגה. זמן קצר אחרי פרסום הידיעה חברת BMW הגיבה באופן רשמי לסוכנות הידיעות רויטרס כשהיא מכחישה את המגעים מול אפל בנושא בניית רכב, אם כי ההודעה ציינה שיצרנית הרכב נמצאת בקשר מתמיד עם תעשיית ה- IT וטלקומוניקציה לגבי חיבור רכבים לאינטרנט והשירותים השונים. מה שכן למרות ההכחשות של BMW וחוסר התגובה של אפל, נראה כי העשן בנושא הוא רב. הדיווח של Auto Motor und Spor מציין שהאינטגרציה העמוקה של מערכת ההפעלה לכלל המערכות ברכב, תאשר קשר בין מערכת ההפעלה של הרכב לבין ליין המוצרים של אפל ביניהם האייפון, האייפד מחשבי המק והשעון שיוכלו להחליף ולסנכרן מידע עם הרכב. יכולת זו צוינה באופן ישיר על ידי טים קוק, שציין בפני עובדי האפלסטור ב- Covent Garden שבלונדון, ימים ספורים לפני אירוע המדיה האחרון, שבין היכולות המהפכניות של השעון, המכשיר יוכל להחליף גם את מפתחות הרכב ומנגנון ההתנעה האלחוטי שקיים ברכבים חדשים רבים.

ה- i3 של BMW

ה- i3 של BMW

כמובן שהדבר לא מצביע באופן ישיר על שיתוף פעולה בין אפל לבין BMW בתחום פיתוח רכב, אלא יתכן מאוד ודבריו של קוק התייחסו לכך ש- BMW נמצאת בין קבוצת החברות והמפתחים שעבדו באופן צמוד עם אפל, בשבועות האחרונים, על פיתוח אפליקציה ייעודית עבור השעון במטרה להרחיב את היקף היכולות של השעון בעת השקתו, כשבשימוש עם אפליקציה ייעודית של BMW ניתן יהיה להחליף את הצורך במפתחות עבור הרכבים של יצרנית הרכב הגרמנית. אבל אין ספק שההתנהלות של אפל ובמיוחד זו של BMW לגבי הדיווחים בנושא, מעלים לא מעט סקרנות.

בימים האחרונים הקשר בין אפל לבין BMW חזר למרכז הבמה כשבראיון שערכה רויטרס עם Klaus Froehlich, ראש מחלקת המחקר של BMW, שציין שהחברה לא תהיה מעוניינת לקיים שותפות עם חברה אחרת, במידה והדבר יצריך ממנה לשתף ידע וניסיון מליבת העיסוק שלה. אולם במקביל Froehlich התחמק מלתת תשובה ישירה לשאלה האם BMW עשויה לשתף פעולה עם אפל לייצור ופיתוח רכב, כשהוא מציין ש"הוא מעדיף להתייחס לנושא באופן היפותטי וכשמדובר בתחום הטכנולוגיה, BMW מעדיפה להתמקד בחוזקות שלה". Froehlich גם ציין שבין אפל לבין BMW יש לא מעט במשותף: כששתי החברות מתמקדות במיתוג פרימיום עבור המוצרים שלהן, שתפתחים באופן מתמיד ומציגים דגש על עיצוב אסתטי.

אפליקציית השעון של BMW

אפליקציית השעון של BMW

יש לציין שבמידה ויתגלה שאפל כן עובדת באופן צמוד עם BMW לפיתוח מערכת הפעלה מלאה עבור רכב כזה או אחר, שהרי לא מדובר בתקדים. בשנים האחרונות מיקרוסופט התברגה עמוק יותר ויותר לתוך המערכות של ליין הרכבים של חברת פורד, דבר שהחל משליטה על מערכת הבקרה והמדיה של הרכב והתעמק עוד ועוד עד כי כיום מערכות הבקרה ברכבים של פורד מתבססות באופן (כמעט) מלא על הטכנולוגיה של מיקרוסופט שבאמצעות שרתי Azure מחברת ומסנכרנת את המידע בין הרכב לבין הנהג, כשאינטגרציה זו מאפשרת לנהג לקבל מידע על הרכב (האם הסוללה החשמלית טעונה במלואה, מיקום החניה של הרכב ועוד) וגם לחבר מוצרי טכנולוגיה אחרים מתחום הבית החכם וה- IoT. בשנה האחרונה אפל בנתה את התשתית שמאפשרת גם לה להציג יכולות שכאלה באמצעות HomeKit ו- CarPlay שיכולות להיות מחוברות דרך הענן, האייפון/השעון וסירי כמנגנון לממשק השליטה ויהיה מעניין מאוד לראות מה כוללת היוזמה של אפל בנושא הרכב ומתי נגלה אותה, אם בכלל.

 

מקורות: מיקרוסופט, בלומברג, רויטרס (דרך יאהו) ושוב פעם רויטרס
עריכה, תרגום ותוספות: natisho