שבר ענן

ע״י

שירותי הענן של אפל חווים בחודש האחרון מספר רב של תקלות ובעיות, ונראה שלא בכדי אפל מבצעת השקעות ומבצעת רכישות בתחום.

 

 

Jobs and Apple Database center

במהלך החודש האחרון שירותי הענן של אפל חוו לא מעט קשיים שהתבטאו בכך שהשירותים של iCloud וכן חנויות האפסטור והאיטיונסטור לא היו זמינות מספר פעמים. התקלה הראשונה קרתה ב- 11 למרץ, כשלמספר שעות כל שירותי הענן והאונליין של אפל לא היו זמינים, בין אם מדובר בחנויות המקוונות של אפל: אפסטור, iBooksStore, והאיטיונסטור. שירותי המפתחים של אפל: TestFlight ו- iTunes Connect ושירותים נוספים כמו Game Center. שכולם לא היו זמינים למספר שעות ולמעשה לרוב שעות אותו היום. אפל התייחסה לבעיה ופרסמה התנצלות ברשת CNBC בזו הלשון:

אנחנו מתנצלים אל מול קהל הלקוחות שלנו, החווים בעיות עם איטיונס ושירותים נוספים במהלך הבוקר. הסיבה לבעיה נעוצה בשגיאת DNS פנימית באפל. אנחנו פועלים להפוך את השירותים לזמינים לקהל המשתמשים שלנו בהקדם האפשרי, ואנחנו מודים לכולם על הסבלנות שלהם.

לא מדובר בפעם הראשונה ששירותי הענן של אפל חווים קשיים, או אי זמינות. אולם מדובר באחת מהפעמים הבודדות בהן חוסר הזמינות נפרש לרוחב כל שירותי הענן של אפל, ולמשך זמן כה רב. בשבוע שעבר הבעיות חזרו כאשר ב- 25 למרץ חנויות האפסטור והאיטיונסטור חוו מספר תקלות למספר שעות, אולם התקלה נפתרה די מהר, רק כדי לחזור ביום שלמחרת ובהיקף רחב יותר כשהן משפיעות גם על האפל TV, שירות iTunes Match, איטיונס רדיו, iTunes in the Cloud, כלי עדכוני התוכנה המובנה ב- OS X ואפילו על iTunes U, כשכל השירותים הללו ועוד הושפעו מהתקלה שהתרחשה באותו היום למשך מספר שעות ספורות.

על פניו לא נראה שמדובר בבעיה בקנה מידה רחב או גדול מדי, שהרי מה כבר יכול לקרות כששירות ענן כזה או אחר אינו זמין? ובכן הרבה. כשהבעיה לא נעוצה בחוסר הזמינות של השירות, אלא בתפיסה של המשתמשים כלפי השירות והאמינות שלו, דבר שעד כה לא היה אחד מנקודות החוזקה של אפל בכל הנוגע לשירותי הענן שלה. יש לציין שלא מדובר בבעיות שרק אפל חווה אותן. לא אחת נראה שתקלות של זמינות או פעילות פוקדות חברות אינטרנט גדולות מאוד, כמו פייסבוק, מיקרוסופט, גוגלף טוויטר ואפילו אמזון שעל הכתפיים של שירותי ה- AWS שלה מונחת אחריות גדולה מאוד כלפי שירותי רשת מהגדולים בנמצא (טאמבלר, נטפליקס, פינטרסט, Reddit ,Foursquare ועוד). ב- 4 השנים האחרונות אפל החלה לקחת את הענן ברצינות כשהחברה שמה דגש גדול מאוד על שירותי הענן ההולכים והמתרחבים שלה, בהתאם לשינוי האסטרטגי לפיו הענן הוא מרכז המידע הדיגיטלי של המשתמשים, תוך כדי שהוא מחליף את המק בכך. ואכן לא אחת טים קוק ציין את החשיבות של שירותי האקוסיסטם של אפל עבור המוצרים של החברה, לצד החומרה והתוכנה, כששירותים אלו ממשיכים להתרחב עוד ועוד עם פלטפורמות כמו Healthkit, Homekit ועוד.

כעת מתגלה שבשבועות האחרונים אפל פועלת לשפר את האמינות והביצועים של שירותי הענן שלה, כשהחברה רכשה בסוף 2014 את חברת Acunu Ltd האנגלית, המתמחה באנליטיקה של מסדי נתונים ומאפשרת ניתוח ואנליזה של מסדי נתונים כמו אלו מסוג Cassandra database, בה אפל עושה שימוש נרחב. בימים האחרונים התגלה שאפל גם רכשה את חברת  FoundationDB המתמחה בפיתוח תוכנת ניהול וביצוע מודרנית, מהירה ואמינה עבור מסדי נתונים מסוג NoSQL, שמאפשרת סקלביליות חזקה עבור טרנזקציות. רכישות אלו נועדו ללא כל ספק לשפר את היכולות של שירותי הענן ההולכים והמתרחבים של אפל, הזמינים למאות מליוני המשתמשים של מכשירי האייפון, האייפד והמק החל מחנויות תכנים מקוונות, שירותי ענן וגיבוי וכלה בשירותי ענן עבור מפתחים כמו iTunes Connect. חיזוק תשתיות הענן הוא ללא כל ספק אחד מהדברים החשובים ביותר עבור אפל כיום, וככל שהיקף השירותים באקוסיסטם של אפל ילך ויגדל, וכן החשיבות שלהם כמו למשל זאת של שירות התשלומים הדיגיטלי של אפל, כך נראה שהחברה תרחיב את השקעותיה בתחום זה, תחום שעד לפני מספר שנים לא רב היה אחד מהחולשות של אפל.

 

מקורות: TechCrunch, בלומברג ו- CNBC
עריכה, תרגום ותוספות: natisho