פרויקט הרכב של אפל צובר תאוצה

ע״י

דיווחים חדשים מגלים שאפל מחפשת מקום להתנסות עם הרכבים החשמלים השמועתיים שלה, כשבנוסף לכך החברה ממשיכה להעסיק מומחים מתחום הרכב.

 

 

Apple Car

בתחילת חודש אוגוסט הדיווחים לגבי המגעים בין אפל לבין חברת BMW, החזירו לכותרות את פרויקט הרכב השמועתי של אפל, הידוע בכינוי "פרויקט טיטאן", כאשר הדיווחים הללו ציינו על מפגשים בין בכירים באפל לבין בכירים ב- BMW לגבי פעילויות הייצור החדשניות של יצרנית הרכב הגרמנית ובפרט אלו הקשורות לרכב החשמלי i3. כעת מגיעים דיווחים חדשים שמחזקים את השמועות כי תחום הרכב זוכה לקבל עניין לא קטן מצידה של ענקית הטכנולוגיה, כאשר לפי דיווח של הגארדיאן הבריטי עולה ש- Frank Fearon, שעל פי הנראה הוא אחד מהמנהלים של פרויקט טיטאן פנה בחודש מאי האחרון לתחנת GoMentum – בסיס ישן של חיל הים הפרוש על שטח של כ- 8.5 קילומטר רבוע, הממוקם בסמוך לסן פרנסיסקו. התחנה מורכבת מכ- 32 קילומטר של כבישים ורחובות בתוואי שטח משתנים הכוללים כבישים מהירים, רחובות ואפילו מפגשים של מסילות רכבת עם הכבישים – מה שהופך את התחנה למושלמת עבור יצרניות רכב וחברות טכנולוגיה שונות המעוניינות לבצע ניסויי שטח בכלי רכב שהן מפתחות. עד כה חברות כמו מרצדס והונדה כבר השתמשו בתחנה כשטח ניסוי עבור רכבים חשמליים ורכבים אוטונומיים שהן מפתחות, אולם אין ספק שעבור אפל התחנה קורצת במיוחד, הודות לעובדה שמעצם ההיסטוריה הצבאית שלה, היא נחשבת עדיין לשטח צבאי סגור, הנשמר על ידי הצבא האמריקאי ובהתאם לכך הכניסה לאזרחים – למעט אלו המורשים – אסורה בהחלט.

בדיווח שלו, הגארדיאן מצוטט חלקי תכתובת שהגיעו לידיו בין Fearon לבין Jack Hall, מנהל פרויקטים הרכבים האוטונומיים של תחנת GoMentum המראים באופן ברור עניין מצד Fearon להשתמש בשטחי התחנה. Randy Iwasaki אחד המנהלים של רשות התחבורה Contra Costa, שתחנת GoMentum נמצאת בבעלותה ציין בפני הגארדיאן שהחברה חתמה על הסכם סודיות מול אפל (Non-Disclosure Agreement או בקיצור NDA) ובהתאם לכך היא לא יכולה לפרט מעבר לעובדה שאפל אכן הביעה עניין בשימוש בתשתיות של תחנת GoMentum.

אנדקדוטה משעשעת בסיפור של הגארדיאן מתייחסת לעובדה שהגארדיאן מצא כי מגמת הסודיות באפל מושרשת עמוק בעובדי החברה, זאת הודות לסימן מסתורי ש- Fearon השתמש בו בחתימתו באימייל, אולם מסתבר שמדובר בלוגו התפוח של אפל שמוצג בתור תו לא מזוהה, או לעיתים כסימן שאלה. דבר שהגארדיאן פספס בגלל שהוא צפה בתכתובות האימייל של Fearon עם עובדי תחנת GoMentum על מחשב PC ולא על מק, או מכשיר iOS.
Concord Naval Weapon Station, California.

Concord Naval Weapon Station, California.

עדות נוספת לכך שפרויקט הרכב של אפל צובר תאוצה התגלה על ידי סוכנות הידיעות רויטרס שלאחרונה דיווחה שאפל גייסה לשורותיה את Jamie Carlson, מחברת הרכב החשמלית טסלה, כשלצידו הגיעו עוד לפחות שישה עובדים מטסלה. אנשים אלו המתמחים בתחומים שונים בתחום הרכבים החשמליים והאוטונומיים מתווספים לרשימה ארוכה שאפל גייסה לשורותיה מאז סוף 2014, ביניהם: David Nelson מהנדס מכניקה מטסלה, John Ireland מהנדס המתמחה במנגנון המעביר את מקור האנרגיה מהמנוע לציר הגלגל מטסלה וכן את Lauren Ciminera שהייתה מגייסת בכירה בטסלה ומכירה את מצב העובדים והשוק בתחום הרכב. עובדים אלו מצטרפים ל- Pete Augenbergs שהגיע לאפל בשנת 2008 אחרי שהחל את דרכו בטסלה. אולם כאמור הצוות גם כולל עובדים אחרים מתעשיית הרכב ביניהם: Robert Gough מחברת Autoliv המתמחה בתחום מערכות הגנה ואבטחה לנוסעים ברכב (כריות אוויר וכו’), Hugh Jay מחברת EMCO Gears המייצרת ומפתחת תיבות הילוכים, David Perner מחברת פורד, כשעל פי קורות החיים שלו המומחיות של Perner היא בנושא מערכות רכב היברידיות, Dillion Thomasson מחברת General Dynamics המייצרת טכנולוגיה הקשורה להגנה ולחקר החלל ואת Sebastien Marineau מחברת בלקברי שבין הנושאים עליהם עבד ניתן למצוא את מערכת ההפעלה QNX, אותה רכשה בלקברי לפני מספר שנים, המשתמשת יצרניות רכב רבות במערכת המולטימדיה של הרכבים שלהן.  רכש נוסף לצוות פיתוח הרכב החשמלי של אפל הוא Mujeeb Ijaz, סנכ”ל הפיתוח בחברת A123 Systems, המייצרת סוללות המיועדות לרכבים חשמליים בטכנולוגיית ננופוספט ליתיום יון.

רויטרס מציינת שלפי בדיקה שהיא ערכה דרך לינקדין התגלו עוד אנשים מתעשיית הרכב שהגיעו לעבוד באפל מאז תחילת 2015 ביניהם: Megan McClain מחברת פולקסוואגן המתמחה במערכות נהיגה אוטומטיות, Vinay Palakkode חוקר מאוניברסיטת Carnegie Mellon המתמחה במחקר של רכבים אוטונומיים. בחודש אוגוסט אפל העסיקה את Xianqiao Tong מהנדס שפיתח תוכנה עבור מערכות נהיגה ממוחשבות בחברת Nvidia. כשקודם לכן החברה הביאה לשורותיה את Sanjai Massey – מהנדס בעל התמחות בפיתוח מערכות ממוחשבות חכמות לרכבים עבור חברת פורד, Stefan Weber – לשעבר מהנדס בחברת Bosch הגרמנית בעל ניסיון בפיתוח מערכות עזר לנהיגה המבוססות על וידאו ו- Lech Szumilas, לשעבר חוקר בחברת Delphi, בעל ניסיון בתחום ראייה ממוחשבת וזיהוי חפצים.

Apple Car

כל העדויות והרמזים סביב פרויקט טיטאן מתחילים להערם, והם מגלים כי גם אם בסופו של דבר אפל לא תעשה דבר בנושא, שהרי החברה חוקרת כיצד היא יכולה לבצע את כניסתה לתחום הרכב, ככל הנראה לא מבלי לערער אותו באופן משמעותי – כפי שהיא עשתה בכל קטגוריית מוצרים אליה החברה נכנסה מאז תחילת שנות ה- 2000. כמו כן לאחרונה התרבו ההתבטאויות של בכירים באפל לגבי תחום הרכב: ג'ף וויליאמס, סגן הנשיא הבכיר באפל לתחום האופרציה ציין בראיון שנערך עימו לאחרונה כי הרכב הוא מכשיר המובייל האולטימטיבי. בראיון שנערך לאחרונה עם מארק ניוסון – המעצב התעשייתי הידוע, שהצטרף בשנה שעברה לצוות העיצוב התעשייתי של אפל תחת ניהולו של ג'וני אייב – חברו הקרוב של ניוסון – ציין המעצב האוסטרלי שאחד מהתחביבים שלו הוא לעצב מוצרים מתעשיית הרכב, כשלטענתו של ניוסון הייתה תקופה שרכבים סימנו את שיא ההתקדמות, אולם המצב בהחלט לא כזה כרגע. עוד בכירים באפל שידועים בחיבתם לרכבים הם: אדי קיו – סגן הנשיא הבכיר באפל לתחום שירותי האינטרנט, פיל שילר – סגן הנשיא הבכיר לשיווק בינלאומי ואחרון חביב ג'וני אייב לו אוסף רכבים לא קטן המורכב מרכבי יוקרה לצד רכבים ייחודיים בעיצובם.

אם קבוצה זו של אנשים הביאה לעולם את האייפון, בגלל שהיא שנאה את מכשירי הסמארטפון שהיו קיימים דאז ואת השעון, בגלל שהיא העריכה את ההיסטוריה והמעמד של שעון היד, קל לראות כיצד אחד הפרויקטים הבאים שלהם הוא להביא שינוי לתחום הרכב, תחום שללא כל ספק יקר לליבם. במיוחד כשתחום הרכב צובר עניין הולך וגובר מצידן של חברות טכנולוגיה רבות ביניהן: גוגל, Uber, טסלה ועוד.

להמשך דיון

 

מקורות: הגארדיאן, רויטרס והוול סטריט ג'ורנל
עריכה, תרגום ותוספות: natisho