הנפגע הראשון מהרכב של אפל

ע״י

פרויקט הרכב של אפל הידוע בכינוי "פרויקט טיטאן" גובה את הקורבן הראשון שלו, כשבמקביל אפל ממשיכה בגיוס לפרויקט והפעם מחברת Nvidia.

 

 

apple-car

בחודשים האחרונים מדי פעם צצים להם דיווחים חדשים לגבי פרויקט הרכב השמועתי של אפל, המכונה פרויקט "טיטאן", שמטרתו להציג רכב חשמלי שככל הנראה אולי גם מסוגל לנהוג באופן אוטונומי – תחום אותו חוקרות חברות טכנולוגיה רבות ביניהן: טסלה, גוגל, Uber. וכן יצרניות רכב שונות. עד כה התגלה שאפל מעוניינת למצוא מקומות בדיקה וניסוי לרכבים שלה, כשבמקביל נראה כי החברה גם בודקת לגבי האופרציה שמאחורי עולם הרכבים – דבר שהביא את בכירי אפל להפגש עם בכירים בחברת BMW בגרמניה. עד כה הרכבת צוות הפרויקט גילתה שאפל הביאה לשורותיה אושיות בתחום הרכב וה- AI מחברות רבות ובראשן טסלה. דיווחים אלו הוכחשו על ידי אילון מאסק, מנכ"ל טסלה שאף עקץ את אפל בכך שהוא מציין שלבנות רכב היא משימה הרבה יותר קשה מאשר לבנות שעון או סמארטפון. בהמשך מאסק חזר מאמירותיו העוקצניות בחשבון הטוויטר שלו, כשהוא משבח את אפל ולמעשה מברך את כניסתה של החברה לתחום הרכבים החשמליים. התנהלותו של מאסק מראה על מרמור מסוים מבחינתו של היזם המוכשר ונראה כי יש לכך סיבה טובה הקשורה באותם הדיווחים המציינים שאפל חוטפת ללא הרף עובדים מטסלה.

כאמור מאסק מכחיש זאת, אולם דיווחים ברשת מגלים שיתכן ואכן זה המקרה. מעבר לכך דיווחים אלו מציינים שפועלה של אפל בהבאת עובדים לשורותיה עבור פרויקט טיטאן, היא כל כך נרחבת ומשמעותית, עד כי היא יוצרת בעיות בפרויקטים של חברות מתחרות ובראשן טסלה, שרואה כיצד עובדי מפתח אצלה עוזבים את החברה לטובת אפל. עדות חיה לכך ניתן לראות בדיווח שפורסם על ידי רויטרס, לפי חברת הסטארטאפ הקטנה Mission Motors שנוסדה בשנת 2007 במטרה לבנות אופנוע חשמלי (שנראה די מרשים ומלהיב), נסגרה לאחרונה אחרי שהחברה התקשתה לגייס כספים נוספים, זאת אחרי שכחצי תריסר מצוות העובדים שלה שמלחתכילה מנה כ- 35 עובדים, עזבו את החברה לטובת אפל. עובדים אחרים עזבו את החברה הקטנה לטובת חברות מתחרות כמו טסלה והארלי דיווידסון ונראה כי סטארטאפ הקטן שגייס בתחילת דרכו כ- 14 מיליון דולר, לא הצליח להתמודד עם הנטישה ולאחרונה הוא סגר את שעריו. Derek Kaufman, המנכ"ל לשעבר של Mission Motors ציין כי אלמלא הנטישה החברה הייתה יכולה להמשיך בפועלה וגם להשיק בסופו של דבר את האופנוע החשמלי שלה, שכונה הטסלה של עולם האופנועים.

האופנוע של חברת Mission Motors

האופנוע של חברת Mission Motors

Jason Forcier, המנכ"ל של חברת A123 – יצרנית טכנולוגיה של סוללות חשמליות שתבעה את אפל בגין "גניבת" עובדים שהיו מחויבים בחוזה – ציין בפני רויטרס כי התחרות כיום על מהנדסים בתחום הרכב ובפרט הרכבים החשמליים היא קשה יותר מתמיד. Forcier ציין ואמר שההשקעה של החברה בפיתוח עומדת על כך מיליארד דולר ובהתאם לכך חברות מבוססות יכולות לספוג עזיבה של אנשי מפתח, בעוד סטארטאפים שמגייסים כאחוז מסכום זה בתחילת דרכם לא מסוגלים להתמודד עם קשיים שכאלה.

גיוס נוסף לשורות של אפל שמרמז שוב על כוונותיה של החברה כלפי רכבים חשמליים ואוטונומיים הוא הגיוס של Jonathan Cohen מחברת Nvidia, המוכרת יותר בזכות המעבדים הגרפיים שלה. אולם Cohen מתמחה בתחום ה- Deep learning, ענף של AI (אינטיליגנציה מלאכותית) שעושה שימוש במאגרים גדולים של מידע כדי לבנות תבניות ולפעול בהתאם, דבר שהוא רלוונטי מאוד עבור נהיגה אוטונומית של רכבים. בשנים האחרונות Nvidia מינפה את המעבדים שלה לתחום הרכב והיא מכרה אותם ליצרניות רכב כאלה ואחרות במטרה שהן ישתמשו בהן עבור פיתוח של יכולות נהיגה אוטונומיות של רכבים עתידיים, בשימוש במצלמות, חיישנים וראדרים המוטמעים ברכבים. כיום אפל משתמשת בטכנולוגיה כזו עבור סירי, שירותי המפות שלה ואפילו עבור שירות ה- Apple News החדש. אולם המשמעויות הן מאוד ברורות שנראה כי Cohen צפוי להשתלב בפרויקט טיטאן.

בראיון שנערך לאחרונה עם טים קוק, ציין המנכ"ל של אפל שמשהו גדול מגיע לתחום הרכב, אולם כמובן שהוא לא הרחיב על הנושא. יש לציין שיש עוד זמן רב עד שנראה ניצנים כלשהם לגבי הרכב החשמלי/אוטונומי של אפל, שלפי הדיווחים השקתו מתוכננת מבחינתה של החברה להיות ב- 2019 או ב- 2020.

להמשך דיון

 

מקורות: רויטרס ו- Re/Code
עריכה, תרגום ותוספות: natisho