מק נגד PC גרסת 2015

ע״י

במהלך רוב שנות ה-2000 אפל ניסתה להמיר משתמשי PC לפלטפורמת המק. נראה שבשנת 2015 היוצרות התהפכו כאשר מיקרוסופט היא זו שמחזרת אחרי משתמשי המק.

 

 

pc_vs_mac_kids

משתמשי המק הוותיקים וודאי זוכרים את הקמפיין "Get a Mac" האלמותי שזכה לכינוי "Hello, I'm a Mac & And I'm a PC" בו השתתפו השחקנים ג'סטין לונג וג'ון הודג'מן, שנועד להאניש את המק והאת מחשב ה- PC מבוסס החלונות על ידי תכונות ופיצ'רים ובכך להציג את היתרון של המק על פני ה- PC באופן קומי ומשעשע. קמפיין פרסומות זה שזכה לשבחים רבים ולהצלחה די גדולה, הסתיר למעשה מצב די נואש מצידה של אפל להעביר משתמשי PC לפלטפורמת המק, שלא ראתה צמיחה של ממש, בניגוד לזו של האייפוד שהמכירות שלו המריאו ונתח השוק שלו בשוק הנגנים הניידים הפך לדומיננטי תוך זמן קצר יחסית. בראיונות שנערכו עם סטיב ג'ובס באותם השנים, המנכ"ל המנוח של אפל הביע את מורת רוחו מחוסר יכולתה של אפל לשנות באופן ניכר את נתח השוק שלה בתחום המחשבים האישיים ונראה היה שאפל כבר הרימה ידיים בנושא, כפי שניתן להבין מדבריו של טים קוק בראיון הראשון שלו כמנכ"ל של אפל, בו הוא ציין שאפל ככל הנראה לעולם לא תשלוט בשוק המחשבים האישיים השולחניים.

מה שכן אפל נהנתה מזה שנים מהיקף מכירות הולך וגובר של מחשבי המק, זאת כחלק מאפקט ההילה שחשבי המק נהנו כתוצאה מהפופולריות של מכשירי האייפוד, ובהמשך של מכשירי האייפון. העניין הוא ששוק ה- PC המשיך לצמוח עד לאחרונה ובהתאם לכך נתח השוק של מחשבי המק עמד לכל היותר על כ- 10%. בשנים האחרונות הדברים החלו להשתנות, כאשר שוק ה- PC החל לראות צמיחה שלילית. ולכן בעוד המכירות של מחשבי המק ממשיכים לגדול (גם אם כי בקצב קטן יחסית), נתח השוק של מחשבי המק החל לגדול לראשונה באופן ניכר, עד כי ברבעון האחרון מחשבי המק של אפל הביאו לכך שאפל התברגה להיות בין חמשת יצרניות המחשבים האישיים הגדולות ביותר בעולם, בדו"חות של חברות האנליטיקה השונות כמו IDC וכו'. למעשה IDC ושאר חברות אלו מנבאות עתיד לא זוהר לשוק המחשבים האישיים עם צמיחה שלילית נוספת שלטענתם תמשך עד ל- 2017.

מצב זה הביא את מיקרוסופט לפעול באופן יוצא דופן בתחום החומרה, כאשר ענקית התוכנה מרדמונד חיזקה את מאמציה בתחום החומרה, כשהיא ממשיכה עם פרויקט טבלט ה- Surface וממש לאחרונה הציגה את המחשב הנייד – Surface Book – שמציג מחשב נייד היברידי די מרשים שהמסך שלו מתפרק לכדי טבלט. במקביל לכך מיקרוסופט פתחה במאמצים נרחבים לנסות ולשכנע את קהל משתמשי המק לעבור להשתמש במחשבי ה- PC ובחלונות 10, זאת עם קמפיין תקשורתי נרחב בשיתוף עם HP ו- Dell תחת השם "PC Does What", המנסה להציג את היכולות החדשות של מחשבי ה- PC ובפרט של מחשבים מבוססי חלונות, שזכה לביקורות די שליליות. מיקרוסופט גם מנסה באופן עצמאי להמיר משתמשים כאשר החברה הציגה תוכנית טרייד אין לפיה משתמשים שיגיעו עם מחשבים ניידים ישנים יזכו לקבל זיכוי של עד 200$ לרכישה של מחשבים חדשים מבוססים חלונות 10 עד לסכום של 599$, אולם במידה והמשתמשים יגיעו עם מקבוק הזיכוי גדל לסכום של 300$.

באופן אירוני מיקרוסופט מודה שמחשבי המק "שווים" יותר ממחשבי PC.

מיקרוספט גם השיקה דף מידע ייעודי למשתמשי המק שעוברים למחשב ה- Surface Book, בו הם מציגים הסברים על השימוש במחשב, קיצורי מקלדים שונים, אופן השימוש בטרקפד, איך לחפש בחלונות 10, איך להעביר תמונות, להשתמש ב- iCloud על חלונות ועוד. מיקרוסופט מכסה די הרבה מידע לגבי מה משתמשי המק צריכים כדי לעבור ל- PC ולחלונות 10 ואין ספק שמדובר התהפכות די משעשעת של היוצרות, כאשר הפעם זו מיקרוסופט שמחזרת אחרי משתמשי המק, בעוד עד כה הייתה זו אפל שחיזרה אחרי משתמשי ה- PC.

בדו"ח ההכנסות הרבעוני האחרון של אפל, ציין לוקה מאסטרי, סמנכ"ל הכספים של אפל, שהשותפות של החברה עם IBM למגזר הארגוני צוברת תאוצה ופופולריות וש- IBM מגלה כי כל מחשב מק שהיא משתמשת בו חוסך לחברה כ- 270$, דבר שמביא את IBM לרכוש מחשבי מק בקצב של כ- 2,000 מחשבים ביום כשכבר כעת בחברה יש כ- 30,000 מחשבי מק פעילים – דבר שהוא הזוי לכשעצמו לאור העובדה שבתחילת שנות ה-80' אפל ו- IBM היו יריבות מרות בתחום המחשבים. כמו כן בראיון שנערך לאחרונה עם פיל שילר, ציין סגן הנשיא הבכיר לתחום השיווק המוצרים הבינלאומי של אפל, כי למרות שיותר מחשבי PC נמכרים מאשר מחשבי מק, נראה שבכל מקום בין אם זה: שדה תעופה, בית קפה, מכללות/אינברסיטאות וכו', ניתן לראות יותר מחשבי מקבוק מאשר מחשבי PC ניידים. כל אלו ועוד מראים את המומנטום החזק מאוד של מחשב המק ובהתאם לכך אפשר להבין את הלחץ של מיקרוסופט שהקמפיין השיווקי שלה ושאר המאמצים שלה מזכירים מאוד את פעילות המק נגד ה- PC של אפל, רק שהפעם התהפכו היוצרות.

להמשך דיון

 

מקורות: מיקרוסופט, שוב פעם מיקרוסופט
עריכה, תרגום ותוספות: natisho