השעון יהיה הדבר הגדול הבא

ע״י

המעצב מארק ניוסון מגלה שלדעתו בעוד מספר שנים, השעון יהיה מוצר "משנה-משחק" ברמה של האייפון, כשבמקביל ההערכות למכירות של השעון הן די מרשימות.

 

 

Apple Watch

באירוע המדיה שהתקיים בחודש ספטמבר 2014, בו אפל הציגה לראווה את השעון, ציין טים קוק שניות מעטות לפני שהמוצר נחשף כי מדובר בפרק הבא של אפל. ואכן הציפיות לשעון – מוצר הטכנולוגיה הלביש הראשון (פחות או יותר) – של אפל היו רבות מאוד בחצי השנה בה עולם הטכנולוגיה חיכה להשקתו. אולם מאז שהשעון הושק, נראה כי לא מדובר במוצר שיכבוש בסערה את השוק, כפי שהאייפד עשה, למרות הביקורות הצוננות שהוא זכה לו מהמבקרים. אפל השיקה את השעון במספר מצומצם של מדינות ובאופן יוצא דופן, כאשר ב- 3 החודשים הראשונים לחייו של השעון בשוק, ניתן היה לרכוש אותו רק דרך הזמנה מקוונת מחנות האונליין של אפל. אבל מעבר לזמינות המצומצמת התלונות העקריות היו לגבי מהירות התגובה של השעון ובפרט בשימוש עם אפליקציות צד ג'. אפל מיהרה לתקן את הנושא עם השקתה של watchOS 2 בחודש ספטמבר האחרון, לצד גרסה 9, אולם נראה כי קצב האימוץ של הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה הייעודית של השעון נותר נמוך כאשר מעט מאוד אפליקציות עברו להשתמש בכלים וביכולות החדשות.

אולם יש לזכור שמדובר רק בתחילת הדרך של המוצר, ובהשוואה לאייפון – שהיא די מתבקשת – נראה כי השעון מתפקד באופן הרבה יותר טוב, הן מבחינת הזמינות, היקפי המכירות וכו'. למעשה נראה כי היקף המכירות של השעון קרוב מאוד לזה של האייפד, שנחשב עד היום למכשיר הטכנולוגיה בעל קצב האימוץ הגבוה ביותר בעולם (אולי רק אחרי הקינקט). בדומה לאייפד ששינה בסערה את שוק הטבלטים ותוך זמן קצר מאוד כבש אותו, כשמאז הוא נותר מכשיר הטבלט בעל נתח השוק הגדול ביותר בשוק הטבלטים, כך גם השעון מהווה כיום את הרוב בשוק השעונים החכמים, עם נתח שוק מוערך של כ- 80%. אפל כמובן לא מגלה את היקף המכירות של השעון, אולם נראה כי בעונת החגים השעון צפוי לראות היקפי מכירה עצומים, כאשר משווקות רשמיות רבות הורידו (ועוד יורידו) את המחיר של השעון בעשרות ואפילו מאוד דולרים. בהתאם לכך האנליסט Horace Dediu מ- Asymco מעריך שבשנה הראשונה לחייו בשוק, השעון ימכר בהיקף של יותר מ- 21 מיליון יחידות, כשאת נתון זה משלים האנליסט Ben Bajarin מחברת Creative Strategies שמעריך שעד סוף 2017 השעון יעבור את רף 100 מיליון היחידות שימכרו.

Apple-Watch-Hermes-Trio-800x301

אין ספק שנראה כי בעוד קצב האימוץ של השעון הוא לא מתקרב לממדים הנוכחיים של האייפון ואפילו של האייפד, מספרים אלו שצוינו לעיל מגלים שהעתיד של המוצר צפוי להיות וורוד מאוד, לשמחתה של אפל ושל טים קוק. למעשה לאחרונה התגלה שבאפל מאמינים כי השעון עשוי לשנות את המשחק, באותה הרמה בה האייפון שינה את עולם הסמארטפונים, הסלולר והמחשוב בכלל. מי שציין זאת הוא המעצב התעשייתי מארק ניוסון, שהצטרף לשורותיה של אפל לעבוד לצד חברו הקרוב – ג'וני אייב – לפני כשנה, בסמוך למועד הצגת השעון. על פי הנראה אפל השתמשה בחלק מהעיצובים של ניוסון בשעון ה- Ikepod אותו הוא עיצב לפני מספר שנים, והדמיון ברצועות לא מותיר מקום רב לספק. בהתאם לכך נראה כי חלקו של ניוסון בעיצוב ופיתוח השעון הוא לא קטן ובראיון שנערך עימו לאחרונה על ידי המגזין Financial Review ציין ניוסון שהוא מאמין בשעון מאוד:

תסתכל על האייפון: הוא היה מוצר משנה משחק. ואני מאמין שהמוצר הזה (השעון) - בגלל סיבות רבות מאוד שאנשים עדיין לא מודעים אליהם בגלל שהם לא חשבו עליהם או שהם פשוט לא יודעים - יהיה מוצר משנה משחק גם כן. בתוך תקופה של 5 שנים, אין לי ספק שזה (השעון) יהיה באותה הרמה.

5 שנים הוא פרק זמן לא מבוטל לשיפור ושדרוג של מוצר. תנסו להזכר איך האייפון נראה לפני 5 שנים, כשאז אפל הציגה את דגמי האייפון 4 וה- 4s ב- 2010 וב- 2011 בהתאמה. לפני 5 שנים הדגמים הראשונים של מכשירי האייפד הוצגו, ללא מסך רטינה, עם שוליים רחבים מאוד ועם עיצוב עבה פי כמה מזה של דגמי האייפד הנוכחיים. אפל יכולה לעשות הרבה מאוד שיפורים בדגמים הבאים של השעון בין אם שיפורים לחיי הסוללה, הוספה של חיישנים נוספים לניטור הבריאות ופעילויות הספורט, עיצוב דק יותר ועוד.

appleios9wathcos2-2

עד כה השמועות לגבי הדגם הבא של השעון לא מגלות על שיפורים כה משמעותיים, אולם עד כה היסטוריית המוצרים של אפל מגלה שהדגם השני של קטגוריית מוצרים חדשה, כולל מספר פיצ'רים חדשים מינוריים, כשהדגש הוא בשינוי בעיצוב. כך או כך נראה כי העתיד של השעון נראה כי מבטיח והאפשרויות הן רחבות מאוד.

להמשך דיון

 

מקורות: Financial Review ו- Fortune
עריכה, תרגום ותוספות: natisho