אפל קורצת למציאות המדומה

ע״י

אפל החלה להעסיק חוקר בכיר בתחום המציאות המדומה, דבר המעלה תהיות האם ענקית הטכנולוגיה מקופרטינו קורצת בזאת לתחום חדש ווירטואלי במיוחד?

 

 

2016-01-26_11-56-43

דיווחים ברחבי הרשת מעלים כי אפל הכניסה לשורותיה את אחד מהמדענים המובילים ביותר ברחבי ארה"ב המתמחים במציאות מדומה, תחום בו נמצאים כבר שחקנים גדולים כדוגמאת: פייסבוק (דרך Oculus), מיקרוסופט, סמסונג ועוד. על פי הדיווחים הנ"ל, דאג באומן הצטרף ממש לאחרונה לחברת אפל לאחר שיצא לשנת שבתון כפרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת וירג'יניה טק, שם שימש כמנהל המרכז לאינטראקציה בין אדם למחשב במשך כ-5 שנים.

על פי הפרופיל האקדמי של מר בראומן, הנ"ל מיקד את מחקרו בתחום "עיצוב ממשק משתמש תלת מימדי, ויתרונות של "טבילה" בסביבות וירטואליות. ניסיונו של באומן משתרע על פני טכנולוגיית משקפי מציאות מדומה המכניסה את המשתמש לעולם המציאות המדומה באופן מלא (כדוגמאת ה- Oculus, ומכשיר ה-Vive של חברת HTC), ובנוסף בטכנולוגיית המציאות המרובדת המציגה נתונים דינאמיים על פני משטח שקוף המאפשר לראות את העולם האמיתי תוך כדי שימוש בטכנולוגיה זו (כדוגמאת המשקפיים של גוגל וה-Hololens של חברת מיקרוסופט).

אפל עצמה מילאה מספר בקשות לפטנטים בתחום, בין אם בעבור מכשירי סמארטפון מבוססי משקפי מציאות מדומה או מכשיר עצמאי, ואף ביצעה מספר רכישות המצביעות (ככל הנראה) על רצון הולך וגובר להיכנס לתחום זה, כולל תוכנה לזיהוי רגשות של חברת Emotient, אשר נקנתה מוקדם יותר במהלך החודש, וביחד עם Metaio ו-Faceshift בשנה אשתקד. בעוד אף מוצר מדף לא הושק או אפילו הוצג מכיוונה של אפל בתחומי הרכישות שלה, אנשים רבים מתוך התעשיה הנ"ל מצביעים על ההתעניינות ההולכת וגוברת במציאות המדומה לאורך חצי השנה האחרונה מצד אפל. יחד עם הרכש החדש שלה, מתגבר החשד, על פי אנליסטים רבים, כי יצרנית האייפונים מקופרטינו מתכננת ליצור משקפיי תלת מימד משלה, או אפילו מערכת חדשה ומיוחדת של בקרים ותצוגות בעבור מכוניות אוטונומיות. אפל כמובן סירבה להגיב לשמועות הללו נכון לרגע זה.

בעוד ישנם כמה משקפיי מציאות מדומה בשימוש נרחב בשוק כיום, ויחד עימם השקתם של משקפי Oculus rift – שרק לאחרונה הושקו לקהל הציבור, פלייסטיישן VR וה- HTC Vive בחודשים הקרובים, חברות טכנולוגיה רבות מנסות להצטרף לעגלה ולמצב עצמן בשוק הנ"ל אשר, על פי חברת ההשקעות Goldman Sachs, צםוי להגיע לשווי של כ-80 מיליארד דולרים עד 2025.

Oculus Rift

Oculus Rift

בעוד חברות כמו גוגל, סמסונג ו- Oculus/פייסבוק חשפו לציבור הרחב את מרכולתם עוד בשלבים מוקדמים של הפרוייקט, ועדכון רב ברשתות המדיה למיניהן לאורך כל שלבי הפיתוח, אפל כרגיל מבדלת את עצמה ושומרת על אותה עמימות ידועה ומוכרת (על אף "דליפות המידע" כגון כתבה זו) אשר מונעת הן מצד אנליסטים, והן מצד שוק ההון לדעת לאיזה כיוון באמת מכוונת אפל עם כלל רכישותיה, והאם היא עובדת על מוצר כדוגמת מתחרותיה, או כאמור בכלל מכוונת את שלל הידע של בתחום הנ"ל (בסיוע רב של החברות שנקנו על ידה) אל עבר מוצר שעוד לא נראה על ידיי אף מתחרה בשוק המציאות הוירטואלית.

בעוד אפל נשארת באפלה, גוגל הספיקה לשחרר הצהרה נוספת בעולם המציאות המדומה, תוך כדי הצבתו של Clay Bavor, מנהל מחלקת האפליקציות של החברה לשעבר, כסמנכ"ל החברה למציאות מדומה. בהצהרתה ציינה האחרונה כי הצבה זו נועדה לצורכי פיתוח מוצרי מציאות מדומה מבוססי סמארטפונים כדוגמת משחקי קלפים. "אנו מאמינים כי מציאות מדומה / מרובדת הינם בעלי פוטנציאל ליצירת תעשיה בשווי מאות מיליארדי דולרים וככל הנראה תיהיה משנה משחק כפי שעשה המחשב האישי עת נכנס לשוק הפרטי" כך טענו האנליסטים של חברת Goldman במכתב ששלחו ללקוחותיהם בשבוע שעבר. במידה ואכן תיהיה האצה באימוץ טכנולוגיית המציאות המדומה, שווי השוק יגיע לכדי כ-110 מיליארד דולר עד השנה 2025 ובכך יעקוף את מכשירי הטלוויזיה, הטאבלטים ואף את המחשבים הפרטיים, אשר כבר כיום חווים ירידה במכירות במהלך החודשים האחרונים.

על פי האלניסטים, היתה ציפיה כי חברת אפל תצטרף בסופו של דבר גם היא לשוק המציאות המדומה / רבודה, על אף החוסר ביחסי ציבור או אפילו מידע כלשהו על רצונה להיכנס אליו. על פי טענתם של אותם אנליסטים: "בעוד שהשימוש במציאות המדומה / רבודה עדיין נמצא בפיתוח בשלביו הראשוניים, אנו חושדים כי אפל מנסה להשיג הבנה טובה יותר של איך צרכנים רוצים אינטראקציה עם הטכנולוגיה הנ"ל, וכיצד להתמודד עם האתגרים הנלווים לפני שהיא עושה את הצעד הראשון שלה". כשחושבים על זה, זוהי אכן דרך הפעולה של אפל במהלך כלל שנותיה, ואכן יתכן כי בסתר עובדים במעבדות של אפל על לנסות ולפצח את סוד הטכנולוגיה על מנת להנגישה בצורה שעל פי דעתה תשרת על הלקוחות בצורה הטובה ביותר, ותספק להם את החוויה האולטימטיבית תוך שימוש במוצרים אלו.

אל צוות האנליסטים של חברת Goldman, מצטרף גם האנליסט Ben Woods מחברת CCS Insight אשר מציין כי לדעתו "אין ספק כי אפל חוקרת בשקט את התחום הנ"ל" בהתחשב כי טכנולוגיה זו ויישומה הינו רחב החל מתחום הבידור ועד לחינוך ולנסיעות. על םי Ben: "אני מוכן להתערב כי יש צוות משמעותי בתוך אפל המנסה להבין איך החברה יכולה לשחק תפקיד בטכנולוגיה הזו. היא לא יכולה לתת ליריביה כדוגמת פייסבוק, גוגל וסמסונג לברוח עם השוק הנ"ל, במיוחד בהתחשב בהתפשטות המומנטום של בניית מציאות מדומה מבוססת סמארטפונים".

apple_patent_video_goggle

פטנט על משקפי מציאות מדומה של אפל

מעבר לכך, מציין Ben כי ניסיונו של בראומן עשוי לתמוך ברעיון המכונית של אפל. "ממשקי תלת מימד צוברים מומנטום כתבנית אינטראקציה עתידית על ידיי יצרניות מכוניות כפי שהוצג בתערוכת CES. מספר יצרניות כדוגמת אאודי ו-BMW הציגו ממשקים מבוססי מחוות אשר מהווים פוטנציאל להתפתח לתחום זה. בהתחשב בדיווחים ההולכים ונשנים על רצונה של אפל להיכנס לעולם הרכב, מדובר בהחלט בסיבה מספיקה על מנת לאגור מוחות מתחום זה לתוכה".

במהלך דו"ח ההכנסות הרבעוני האחרון של אפל, טים קוק נשאל על ידי האנליסט ג'ין מונסטר האם הוא חושב שתחום ה- VR הוא תחום נישה. קוק ציין כי לדעתו לא מדובר בתחום נישה ולמעשה הנושא הוא "ממש מגניב, ויש לו כמה שימושים אפליקטיביים מעניינים". כמובן שלא מדובר בתשובה הדומה לתשובות שענה בעבר המנכ"ל של אפל לגבי תחום הטכנולוגיה הלבישה או הטלוויזיה, לגביהן ציין קוק שהם תחום עניין עז מבחינתה של אפל – ביחס לטלויזיה, ושהמפרק – כלומר עבור מוצר טכנולוגי לביש – הוא מעניין. אז האם אנו הולכים לראות מימד חדש של תפוחים בחיים שלנו בעזרת ציוד לביש כפי שכבר קיים כיום? או האם אכן מדובר על עוד נדבך נוסף בחזונה של אפל להתברג לעולם הרכב בצורה שעוד לא ראינו ועוד לא חווינו עד היום? נאלץ לחכות ולראות.

להמשך דיון

 

מקור: Financial Times
תרגום ותוספות: ebest
עריכה: natisho