פרויקט הרכב | פלטפורמת נהיגה עצמאית מבוססת AR

ע״י

פרויקט הרכב של אפל – טיטאן, עובר מסכת שינויים כאשר נראה שאפל משנה את הכיוון מפיתוח מכונית/רכב דה פאקטו לפיתוח של פלטפורמת נהיגה אוטונומית המבוססת על AR.

 

 

apple_car

בשנתיים האחרונות נראה שאפל עובדת באופן אינטנסיבי למדי על פיתוח של רכב, כך לפחות עולה מדיווחים חוזרים ונשנים לגבי הפרויקט, הקרוי באופן פנימי באפל בשם – טיטאן – שהעבודה עליו החלה בסוף שנת 2014. בהתאם לכך אפל החלה לגייס עובדים מתחום הרכב ובפרט הרכבים החשמליים לצוות הפרויקט שלפי הדיווחים עבר את היקף ה- 1000 עובדים, כאשר רבים מהם היו עובדים שגויסו מחברות כמו טסלה, פורד ועוד. אולם תעשיית הרכב עוברת שינויים משמעותיים מאוד בימים אלו. גם אם בישראל הדבר לא נראה כך, אולם ברחבי העולם שירותי רכב כמו אובר (Uber), ליפט (Lyft) ודידי (Didi) הסינית תופסים תאוצה ופופולריות הולכת וגדלה. במקביל חברות רכב וטכנולוגיה עמלות ללא הרף על פיתוח רכבים אוטונומיים, כאשר השמות הגדולים ביותר עד כה בתחום הם גוגל וטסלה שכבר החלה להציג נהיגה אוטונומית ברכבים שהיא מוכרת, כאשר גם אובר עובדת על נהיגה אוטונומית ואפילו יצרניות רכב כמו מרצדס, BMW ועוד הציגו פיתוחים בנושא.

כל אלו מראים שהזירה אליה אפל פועלת להכנס בשנים הקרובות תהיה שונה מאוד מהזירה הנוכחית בתחום התחבורה, ונראה שאפל הבינה כי הכיוון הנוכחי של פרויקט טיטאן מכוון להווה ולא לעתיד, שהוא לא כולל רק רכבים חשמליים, אלא גם נהיגה אוטונומית ושילוב של טכנולוגיות נוספות. בהתאם לכך דיווחים שמגיעים מכיוון מארק גורמן מבלומברג, מגלים שאפל עשתה שינויים משמעותיים בכיוון של פרויקט טיטאן, כאשר מי שהוביל את הפרויקט – סטיב זדסקטי (Steve Zadesky) – הוחלף בבוב מנספילד, איש הטכנולוגיות הוותיק של אפל שבשנים האחרונות צמצם את היקף הפעילות שלו בחברה למעין סמי פרישה. לפי הדיווחים בנושא, מנספילד החליט לקחת את הכיוון של פרויקט טיטאן לכיוון אחר ולא לבנות מוצר, קרי רכב, דה פאקטו. אלא לבנות פלטפורמה לנהיגה אוטונומית אותה אפל תוכל ליישם בקלות בין אם ברכבים של יצרניות רכב דרך שותפויות, או ברכב פרי יצורה – דבר שהחברה ככל הנראה הבינה שהוא יהיה פשוט יותר לביצוע. למעשה ישנם דיווחים שאפל שוקלת רכישה של יצרנית רכב בין אם מדובר ב- BMW ואפילו מקלארן במטרה להשתמש בניסיון, ידע והטכנולוגיה לייצור רכב.

הדיווח של בלומברג מגלה שאפל פיטרה מאות מצוות הפרויקט כשההנהלה הבכירה של החברה נתנה למנספילד תאריך יעד להציג את היכולות של הצוות בפיתוח ובניה של פלטפורמה לנהיגה אוטונומית עד סוף השנה הבאה (2017), במטרה להבין האם להמשיך עם הפרויקט הלאה או לא. מכך ניתן להבין שתאריך היעד המקורי של הפרויקט נותר בעידו ובמידה ואפל אכן תמשיך עם הפרויקט שהרי הוא צפוי להתגלות בין 2019 ל- 2020.

carsilhouette

למי שיש יד משמעותית בכיוון החדש הוא דן דודג' (Dan Dodge) אחד המייסדים של חברת התוכנה/פלטפורמה QNX הקנדית שנרכשה לפני מספר שנים על ידי בלקברי, במטרה לפתח עבורה פלטפורמה למכשירי הסמארטפון והמובייל של החברה, אולם פיתוח זה נכשל מעצם הגעה מאוחרת לשוק, שכבר נשלט על ידי אנדרואיד ו- iOS. בהתאם לכך בלקברי משנה לאחרונה את האסטרטגיה שלה, עם נסיגה איטית משוק המובייל וניסיון למנף את היתרון של פלטפורמת QNX שכבר נמצאת בשימוש במערכות מדיה וניווט של רכבים רבים בשוק. דודג' הגיע לאפל לפני כשנה ונראה שמאז הוא מגייס עובדים רבים משורותיה של QNX כמו לדוגמא את דרק קיף (Derrick Keefe), במטרה להביא לאפל את הכישרון והידע שמאוד רלוונטי לפיתוח מערכת הפעלה בזמן אמת עבור רכבים שמאפשרת שליטה, ניווט ועוד. מדובר במהלך קטלני לבלקברי שהסתמכה על QNX לצמיחה עתידית, אחרי שנים מאוד בעיתיות, כשמבחינתה של אפל מדובר בצעד חיוני ואפילו קרדינלי לפרויקט הרכב כאשר מערכת ההפעלה המפותחת בעדיפות עליונה על ידי צוות טיטאן, שקולה לפיתוח של iOS עבור האייפון – שהיוותה למעשה את החלק המשמעותי ביותר לבידול הסמארטפון ולהצלחתו המאסיבית.

עצם העובדה שכרגע רוב תשומת הלב מופנית לכיוון פיתוח מערכת ההפעלה, וכן כי לעובדים המגויסים מחברת QNX יש משקל רב בנושא, נראה שאפל פתחה מרכז פיתוח משני לפרויקט ובפרט למערכת ההפעלה שלו בקנדה – מהלך שהוא יוצא דופן לחברה שבדרך כלל שומרת את פיתוח המוצרים העתידיים החדשים קרוב לבית בקופרטינו. כמו כן נראה כי מערכת ההפעלה לרכב תשלב בתוכה אלמנטים של VR, זאת הודות לעבודה של צוות ייעודי המונהג על ידי דאג באומן (Doug Bowman) שהצטרף לאפל בחודש ינואר האחרון, וכן AR שלפי דיווח של האנליסט Ming-Chi Kuo תהיה נדבך משמעותי מאוד בחווית השימוש ובמערכת ההפעלה של הרכב. טים קוק בעצמו ציין באופן גלוי שאפל עובדת וחוקרת את השימוש ב- VR ו- AR באופן נרחב, אם כי לדעתו של קוק, השימושים של AR הם נרחבים יותר ושימושיים יותר, הודות לעובדה שהם לא מנתקים את המשתמשים האחד מהשני, אלא מעצימים את הסביבה הנוכחית ומאפשרים פיצ'רים ואפשרויות חדשות באינטרקציה עם הסביבה, בין אם בשימוש אינדיבידואלי או עם עוד אנשים. לעומת זאת VR היא חוויה יותר אינטימית ואישית, ובהתאם לכך מתאימה לשימושים מסוימים – נישתיים כמו למשל לימודים או משחקים.

Apple Car

אין ספק של- AR יש יתרונות משמעותים ושימושים במוצר כמו רכב, כאשר ניתן לקבל על הזכוכית הקדמית של הרכב מידע בזמן אמת, על נהיגה, דברים שנמצאים בסביבה, סכנות ועוד. כמובן שלפרויקט הרכב יש עוד כברת דרך ארוכה, עד שהוא יתחיל לקרום עור וגידים של ממש, אולם נראה כי השנה הקרובה תהיה שנה קריטית במיוחד עבור השאלה – האם אפל אכן תכנס לתחום הרכב?

להמשך דיון

 

מקורות: בלומברג ו- MacRumors
עריכה, תרגום ותוספות: natisho